الکاظمی: اشتباه بزرگ صدر خروجش از مجلس بود/شکست مذاکرات هسته‌ای ایران بر کل منطقه تأثیر می‌گذارد

۱۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۴ کد : ۲۰۱۵۰۱۶ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: نخست وزیر عراق در گفت وگو با نشریه فرانسوی «فیگارو» به بحران سیاسی عراق و توافق هسته‌ای ایران و مذاکرات تهران و ریاض و جنگ اوکراین پرداخت.

به گزارش «ناس نیوز»، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «فیگارو» با اشاره به حوادث منطقه خضراء در ماه گذشته، گفت که در آن روز عراق در آستانه جنگ داخلی بود و دولتش با خردمندی و تدبیر مانع از کشیده شدن اوضاع به جنگ داخلی شد و افزود که از همه امکانات خود استفاده کرده و با همه تماس گرفته و دستورات قاطعی به نیروهای امنیتی داده تا مانع از جنگ داخلی شود و در این باره موفق شده است.

او گفت که همه طرف‌ها در آن روز بر اساس اطلاعات غلط و بدون خواسته‌ای مشخص در پی نشان دادن زور بازو بودند و در نحوه بیان خشم خود اشتباه کردند و افزود که جریان صدر در پی کودتا یا برکناری مقامات ارشد کشور نبود بلکه آنان خشمگین بودند و خشم خود را به روش غیر مسالمت‌آمیز نشان دادند و به صورت غیر قابل قبول از سلاح استفاده کردند.

الکاظمی گفت که بعد از انتخابات عراق نیروهای سیاسی عراق متأسفانه عاقلانه عمل نکردند و قانون اجرا نشد و علت هم این بود که نیروهای سیاسی به ارزش‌های واقعی دموکراسی ایمان ندارند و این ارزش‌ها چیز تازه‌ای است که طبقه سیاسی کشور هنوز به آنها عادت نکرده‌اند.

نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که از آغاز که گفت‌وگوی نیروهای سیاسی را مطرح کرده امیدوار بوده که مقتدی صدر هم به آن بپیوندد و این اتفاق خواهد افتاد چون راه حل نهایی جز از راه گفت‌وگو به دست نمی‌آید و همه در برابر دور نگه داشتن جنگ و نزاع‌های ویرانگر مسئول‌اند.

وی افزود که اختلافات شخصی به یک موتور محرک در عرصه سیاسی کشور تبدیل شده و بخش بزرگی از اختلافات سیاسی ناشی از نزاع‌های شخصی است.

الکاظمی در پاسخ به این اتهام که اجازه داده هواداران صدر وارد منطقه خضراء شوند گفت که چنین چیزی نیست و به نیروهای امنیتی دستور داده که مانع از ورود آنان به منطقه خضراء شوند و بسیاری از نیروهای عراقی در این درگیری‌ها زخمی شدند اما تعداد معترضان زیاد بود و نیروهای امنیتی نتوانستند مانع ورود آنان شود و افزود که برخی نیروهای سیاسی انتظار دارند که از روش‌های دیکتاتوری و خشونت‌آمیز وارد عمل شوم و به سمت مردم تیراندازی کنم و این غیر قابل قبول است.

همه طرف‌های سیاسی از جمله مقتدی صدر متوجه اشتباه خود شده‌اند
وی افزود که اکنون همه طرف‌های سیاسی از جمله مقتدی صدر متوجه اشتباه خود شده‌اند و دانسته‌اند که درگیری اشتباه بزرگی بوده و دیگر این اشتباه را تکرار نمی‌کنند و اگر درگیری دوباره‌ای در منطقه خضراء رخ دهد همه بازنده خوانده بود.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که همه نیروهای سیاسی بر اجرای مجدد انتخابات اتفاق نظر دارند و افزود که انتخابات اخیر انتخاباتی سالم بود که نهادهای بین‌المللی آن را تأیید کردند اما ناتوانی نیروهای سیاسی مانع از آن شد که این انتخابات به تشکیل دولت بینجامد.

او در پاسخ به این پرسش که مقتدی صدر تا چه حد از حق تشکیل دولت برخوردار است گفت که او اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد و بایست فرصت تشکیل دولت به او داده می‌شد اما او برای تحقق این هدف باید برای خود شرکای سیاسی پیدا می‌کرد و خروجش از پارلمان اشتباهی بزرگ بود که به رقبایش فرصت داد که جایش را پر کنند و افزود که نیروهای سیاسی عراق هنوز با قواعد دموکراسی آشنا نیستند.

تلاش برای برگزاری دیدار سطح بالا میان مقامات ایران و عربستان
الکاظمی درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز تأکید کرد که برای برگزاری دیدار سطح بالا میان مقامات دو کشور تلاش می‌کند و همه طرف‌ها آماده وارد شدن به مرحله تازه‌ای از مذاکرات هستند و بغداد در حال فراهم کردن شرایط برای میزبانی دور تازه است و افزود که دوره‌های گذشته مذاکرات موجب اعتمادسازی میان دو کشور شده و طرفین نقاط اشتراک بسیاری میان یکدیگر پیدا کرده‌اند و امیدواریم که در آینده نزدیک به توافق نهایی برسیم.

منطقه نیازمند پذیرش منطق سیاسی تازه‌ای است
او درباره تأثیر عدم موفقیت احیای توافق هسته‌ای (برجام) بر عراق نیز گفت که شکست این مذاکرات بر کل منطقه تأثیر خواهد گذاشت چون کشورهای منطقه در حال اجرای پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای هستند که تحقق آنها نیاز به همکاری همه کشورهای منطقه دارد.

وی افزود که همه باید در روند گفت‌وگو برای همه اختلافات راه حل پیدا کنند و مواضع طرف مقابل را درک کنند و تأکید کرد که منطقه نیازمند پذیرش منطق سیاسی تازه‌ای است چون جهان تغییر کرده و فناوری‌های نوین ارزش‌های تازه‌ای را در جوامع ایجاد کرده‌اند و باید پابه‌پای متغیرها پیش رفت.

الکاظمی تأکید کرد که ایران کشور مهمی برای منطقه است و عراق می‌خواهد که روابطی دوستانه و مستحکم با ایران بر اساس اصول حسن هم‌جواری و منافع مشترک و عدم دخالت در امور داخلی داشته باشد.

او درباره جنگ اوکراین نیز گفت که نباید اجازه داد این جنگ به خطری برای آینده بشریت و دموکراسی و جهان آزاد تبدیل شود و این جنگ هم نتیجه عدم گفت‌وگو و ترس از مذاکره با طرف مقابل است و افزود که معتقد است اروپا که نقش مهمی در تمدن کنونی بشر داشته می‌تواند راه حلی مناسب و متوازن برای این بحران بر اساس اصول دموکراسی جهانی ایجاد کند.


( ۳ )

نظر شما :