رئیس سازمان انرژی اتمی: اتهامات درباره فناوری هسته‌ای ایران، بهانه ای برای اعمال تحریم‌هاست

۰۸ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۸ کد : ۲۰۱۴۹۳۸ سرخط اخبار

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: متاسفانه شاهد هستیم دشمنان به شدت موضوع فناوری هسته‌ای در ایران را مورد تهاجم قرار داده و مخالف وجود این فناوری در ایران هستند. اتهامات ناروا و بی اساسی که علیه برنامه‌ها و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح و بهانه کرده‌اند تا تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی را اعمال کنند.

محمد اسلامی پیش از ظهر امروز هشتم مهرماه در ششمین جشنواره ملی پسته رفسنجان با بیان این مطلب که شهدای کرمان زبان‌زد هستند، گفت: سردار دل‌ها نگین درخشان تلاش و ایثار فرهنگ جهاد و شهادت است.

او با مردم بودن و خسته نشدن از مردم، مقاوم بودن و در همه عرصه در صف اول بودن و ... را از جمله ویژگی‌های سردار حاج قاسم سلیمانی برشمرد و در ادامه گفت: امیدواریم خداوند متعال به ما توفیق درک مسائل را داده تا در انجام وظایف خود کوشا و فرصت‌ها را هرگز از دست ندهیم.

به اعتقاد رئیس سازمان انرژی اتمی، تاثیرات فناوری‌های نوین در زندگی مردم، جامعه و اقتصاد را باید بکارگیری و معرفی کرد و به سهم خود آن را مستقر کنیم.

او یافتن مسائل و شناسایی مشکلات را یکی از وظایف تحقیقات نتیجه‌گرا سازمان انرژی اتمی تلقی کرد و افزود: متاسفانه شاهد هستیم دشمنان به شدت موضوع فناوری هسته‌ای در ایران را مورد تهاجم قرار داده و مخالف وجود این فناوری در ایران هستند. اتهامات ناروا و بی اساسی که مطرح و بهانه کرده‌اند تا تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را اعمال کنند و از تهمت و افترا هم خسته نمی‌شوند.

اسلامی از تاثیر فناوری هسته‌ای در همه حوزه‌ها سخن به میان آورد و بیان کرد: فناوری انرژی هسته‌ای نه تنها در حوزه سلامت و پزشکی بلکه در بخش کشاورزی، صنعت، محیط زیست و آب و خاک نیز موثر است که در کشور از این فناوری بسیار استفاده شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این مطلب که یکی از ماموریت‌های سازمان انرژی اتمی توجه به حوزه کشاورزی است، اظهار کرد: استان کرمان در زمینه های مختلف کشاورزی از جمله پسته، خرما و مرکبات در کشور زبانزد بوده و کرمان یکی از استان‌های شاخص برای فعال و بکارگیری فناوری‌های هسته‌ای برای خدمت به مردم و فعالان حوزه کشاورزی است.

اسلامی ادامه می‌دهد: همکاران ما در سازمان انرژی اتمی در مدت کمتر از ۱۰ ماه توانستند سیستم صنعتی نتیجه تحقیقات استفاده از فناوری پلاسما را به ثمربرساندند که ۲۰ فروردین امسال از آن رونمایی شد و تولید صنعتی آن در دست اقدام است و امیدواریم با مشارکت مردم و کمک مسئولان این سیستم در یکی از مناطق رفسنجان نصب شود.

رییس سازمان انرژی اتمی تشریح کرد: این آفت موجب بروز ضایعاتی بر روی محصول شده و همچنین تاثیرات منفی در صادرات پسته داشته است، بر اساس این طرح سامانه‌هایی طراحی شده که در خطوط تولید و فرآوری پسته مستقر می‌شود و با استقرار آنها می‌توان سم‌زدایی محصول را انجام داد. این سامانه می‌تواند آفت‌پذیری پسته را از بین برده و همچنین بر ماندگاری و ظرفیت نگهداری این محصول بیافزاید. 

به گفته او، فناوری پلاسما عامل مهمی برای دفع آفت سم آفلاتوکسین از محصول پسته است و از این فناوری می‌تواند ۹۷ درصد آفت پسیل را دفع کند.

اسلامی با اشاره به اینکه کشور را به ۱۲ قطب تبدیل کرده و  استان کرمان یکی از قطب‌هایی است که در طراحی ۱۲ منطقه‌ای که قرار است از فناوری هسته‌ای بهره‌مند شود، در نظر گرفته شده است و در این استان چند نقطه کانونی پیش‌بینی خواهد شد، اظهار کرد: سامانه پرتودهی گاما کاملا به خارج از کشور وابسته بود، اما هم اکنون داخلی سازی شده و در حال حاضر نیز نمونه‌های سوم و چهارم آن در دست ساخت است که امیدواریم با خودکفایی بتوانیم با پرتودهی، آفات محصولات کشاورزی را از بین ببریم که در همین راستا نیز محصول خرما در اولویت قرار دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی و باغی کشور بیش از ۳۰ درصد ضایعات دارد که به کمک فرآوری هسته‌ای می‌توان این ضایعات را کاهش داد و در شرق استان کرمان نیز محصول خرما را داریم که باید دفع آفات از این باغات انجام شود، ادامه داد: مشکلات کشاورزان استان کرمان به نظر رئیس جمهور خواهد رسید.

او استفاده از تکنولوژی‌های به روز در بحث های ژئوفیزیک هوابرد برای شناسایی معادن و بهره‌برداری را از دیگر اولویت‌های این سازمان خواند.

انتهای پیام


نظر شما :