ترکیه از احتمال خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ روسیه خبر داد

۰۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۵ کد : ۲۰۱۴۸۹۰ سرخط اخبار

رئیس آژانس صنایع دفاعی ترکیه امروز (شنبه) گفت که اگر توافق درخصوص خرید جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا با شکست مواجه شود، ترکیه ممکن است خرید جت‌های جنگنده سوخو-۳۵ (Su-۳۵) ساخت روسیه را در نظر بگیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اسماعیل دمیر، رئیس آژانس صنایع دفاعی ترکیه به سی‌ان‌ان ترک گفت: «اگر خرید جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت ایالات متحده آمریکا با شکست مواجه شود، جایگزین دیگری داریم و آن خرید جت‌های جنگنده Su-۳۵ ساخت روسیه است.»

آمریکا پیش‌تر اعلامیه‌ای رسمی به ترکیه مبنی بر حذف این کشور از برنامه جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ به خاطر خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه ارسال کرد. واشنگتن این تفاهم نامه مشترک در مورد جنگنده‌های اف-۳۵ با ترکیه را لغو کرد و در عوض آن را با هفت شریک باقیمانده در این پروژه یعنی انگلیس، ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ امضا کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه متعاقبا اعلام کرد که آمریکا آنکارا را به خرید جنگنده‌هایی دیگر اما از نسل چهارم همچون جنگنده‌های اف-۱۶ دعوت کرده است. قرار است کنگره آمریکا با این مساله موافقت کند و وزارت امور خارجه آمریکا نیز برای تحقق این قرار داد در حال لابی کردن است تا قانون گذاران را متقاعد سازد که این توافق به نفع واشنگتن است.


( ۹ )

نظر شما :

علی ۰۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۶
هواپیماهای جنگنده بدون سرنشین تولید ترکیه هم در راهه ، فک کنم مثل پهپادهای بیرقدارش غوغا کنه
محمد حسین ۰۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۰
انشاالله که ترکیه دست به این چنین محاسبه ی اشتباهی بزند! ترکیه دوست حقیقی نیست!