دستان بسته رهبران G۷ در مقابل پوتین

چقدر اوکراینی باید کشته شود؟

۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۲۹۸۴ اخبار اصلی اروپا
سایمون جانسون و سید رحمان موسوی در یادداشت مشترک برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت نفت به هر حال افزایش خواهد یافت یا اینکه این سقف منجر به عوارض جانبی ناخواسته خواهد شد. اما G۷ دقیقاً چه کاری قرار است انجام دهد؟ آیا باید در حالی که پوتین سیاست توسعه‌طلبانه‌اش را دنبال می‌کند، بیکار بمانند و تصور کنند که این اوایل دهه ۱۷۰۰ است و او پتر کبیر است؟ آیا باید منتظر بمانیم تا او کاملاً دیوانه شود و از سلاح هسته‌ای استفاده کند، حرکتی که مبلغان او ماه‌ها پیش‌گویی کرده‌اند؟ آیا باید یک سال، پنج یا یک دهه صبر کنیم تا در نهایت مرگ انباشته غیرنظامیان اوکراینی کافی تلقی شود؟ 
چقدر اوکراینی باید کشته شود؟

یادداشت مشترک سایمون جانسون، اقتصاددان ارشد سابق صندوق بین‌المللی پول و سید رحمان موسوی، عضو ارشد انجمن مطالعات سازمان ملل متحد 

دیپلماسی ایرانی: ارتش روسیه همچنان بی امان مسیر خود را در اوکراین دنبال می کند. برخی از مفسران غربی خواستار تحویل تسلیحات بیشتر به نیروهای اوکراینی هستند و این بدون شک برای متوقف کردن پوتین ضروری است، اما آیا متوقف کردن او به زودی ممکن است؟ 

به گفته اوریل هینس Avril Haines، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده، هیچ چشم‌اندازی برای پایان دادن به درگیری نظامی در اوکراین به این زودی ها وجود ندارد؛ بنابراین منطقی است که اقتصاد رژیم پوتین و توانایی او برای به راه انداختن یک جنگ طولانی – یا یک سری جنگ های مکرر در اوکراین و احتمالاً سایرین را هدف قرار دهیم. در اینجا، پوتین یک آسیب‌پذیری استراتژیک بزرگ دارد: وابستگی بیش از حد روسیه به صادرات سوخت‌های فسیلی، که تقریباً تمام جریان‌های ارز خارجی آن را تامین می‌کند – تقریباً 100 میلیارد یورو (104 میلیارد دلار) در 100 روز اول جنگ. 

در نظر بگیرید که اگر روسیه از سلاح های هسته ای علیه غیرنظامیان در هر جایی استفاده کند، جهان چه واکنشی نشان خواهد داد. اگر دنیا از روسیه نفت نخرد، درآمد پوتین سقوط می کند، روبل به سرعت کاهش می یابد و تورم احتمالاً در سراسر روسیه بیداد می کند و بسیار بعید است که رژیم روسیه بتواند بر این اساس به جنگ ادامه دهد. بدون صادرات، یک کشور فاقد ارز است، و هیچ راهی برای خرید کالا از خارج از کشور وجود ندارد. پس چرا در شرایط فعلی که نیروهای پوتین، غیرنظامیان غیرمسلح را در مقیاس وسیع هدف قرار داده اند و می کشند، جهان حاضر به انجام چنین اقداماتی نیست؟ 

فهرست جنایات در حال حاضر طولانی و وحشتناک است: کشته‌ها و شکنجه‌شدگان در بوچا، پل ایرپین، ایستگاه راه‌آهن در کراماتورسک، زایشگاه و تئاتر (که به وضوح به عنوان پناهگاه کودکان مشخص شده است) در ماریوپول، و اخیراً حمله موشکی به یک مرکز خرید در کرمنچوک؟ تعداد زیادی از کودکان اوکراینی جان خود را از دست داده اند و تجاوز جنون آمیز پوتین باید در نهایت به پایان برسد. چرا اکنون خرید نفت روسیه را متوقف نکنید؟ 

دلیل اصلی این است که محدود کردن مقدار صادرات نفت روسیه می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. بیم آن می رود که چنین اقدامی بتواند قیمت جهانی نفت (که به دلار قیمت گذاری می شود) را افزایش دهد و بر درآمد دلاری پوتین بیفزاید، حتی اگر حجم صادرات روسیه کاهش یابد. رهبران G7 به طور کلی به این موضوع پرداخته اند. صادرات نفت روسیه می تواند ادامه یابد اما با قیمتی پایین تر؛ در واقع، G7 پیشنهاد ایجاد چیزی را دارد که برخی اوپک معکوس می‌خوانند؛ ائتلافی که مستقیماً درآمد نفتی پوتین را هدف قرار داده است و تحت فشار قرار می‌دهد. 

برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت نفت به هر حال افزایش خواهد یافت یا اینکه این سقف منجر به عوارض جانبی ناخواسته خواهد شد. اما G7 دقیقاً چه کاری قرار است انجام دهد؟ آیا باید در حالی که پوتین سیاست توسعه‌طلبانه‌اش را دنبال می‌کند، بیکار بمانند و تصور کنند که این اوایل دهه 1700 است و او پتر کبیر است؟ آیا باید منتظر بمانیم تا او کاملاً دیوانه شود و از سلاح هسته‌ای استفاده کند، حرکتی که مبلغان او ماه‌ها پیش‌گویی کرده‌اند؟ آیا باید یک سال، پنج یا یک دهه صبر کنیم تا در نهایت مرگ انباشته غیرنظامیان اوکراینی کافی تلقی شود؟ 

هر گونه نوآوری در سیاست نیاز به بررسی جزئیات زیادی دارد؛ همچنین قرار است یک ائتلاف بین المللی ساخته شود اما آنچه کشورهایی مانند هند و چین خواسته اند کاملاً منطقی است: تقاضای تخفیف بیشتر برای خرید نفت. برخلاف گذشته، روسیه دیگر قیمت پایه نفت برنت را دریافت نمی کند در عوض، آن قیمت را منهای آنچه فعالان بازار «تخفیف اورال» می‌نامند، می گیرد که در حال حاضر بین 30 تا 35 دلار است. چقدر تخفیف زیاد می تواند توجه پوتین را جلب کند و کشتار را برای همیشه متوقف کند؟ آیا باید 40 دلار باشد؟ 50 دلار؟ 100 دلار؟ باید دید. 

اگر سقف قیمت کار نمی کند، دو گزینه وجود دارد. اولین مورد این است که تسلیم شوید و بگذارید پوتین پیروز شود. این مسیر به آینده ای بد برای میلیون ها نفر و شرم ابدی برای بقیه منتهی می شود. گزینه دوم کاری است که سیاست گذاران هوشمند همیشه وقتی سیستم در خط است انجام می دهند – دوباره تلاش کنید، رویکرد را تنظیم و فشار بیشتری وارد کنید. 

در پایان اینکه اگر طرح G7 برای سقف قیمت نفت را دوست ندارید، اکنون زمان خوبی است تا توصیه های خود را مطرح و در آن طرح، لطفاً حتماً مشخص کنید که چند نفر از اوکراینی‌ها باید قبل از توقف نهایی پوتین کشته شوند!

کلید واژه ها: اوکراین روسیه روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین جنگ اوکراین اروپا اتحادیه اروپا گروه ۷


( ۷ )

نظر شما :