بعد از آن که احزاب سنتی متحمل شکست بی سابقه ای شدند

پیروزی در دور دوم، بزرگترین چالش مکرون

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۳۶۹ اخبار اصلی اروپا
احزاب سنتی قدیمی در انتخابات فرانسه متحمل شکست بی سابقه ای شدند و مبارزات انتخاباتی اخیر در فرانسه نشان داد ملی گرایی متعصبانه و پوپولیسم که شماری از کشورهای دموکراتیک را فرا گرفته، همچنان به قوت سابق باقی است.
پیروزی در دور دوم، بزرگترین چالش مکرون

نویسنده: محمد علی السقاف

دیپماسی ایرانی: اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در سایه جمهوری پنجم که ژنرال شارل دوگل آن را بنیان گذاشت، در اختیارات گسترده ای است که قانون اساسی به رئیس جمهور داده است. ژنرال دوگل این تغییرات را ایجاد کرد تا با جاه طلبی هایش که می خواست قدرتمندترین فرد در فرانسه باشد، همسو باشد. اکنون رئیس جمهوری فرانسه، نخست وزیر را معرفی می کند و اختیاراتی مشترک با او دارد و در عین حال می تواند پارلمان را منحل و رفراندوم برگزار کند و فرمانده کل نیروهای مسلح است. این اختیارات گسترده موجب شده است انتخابات ریاست جمهوری برای مردم فرانسه بسیار مهمتر از انتخابات پارلمانی باشد هرچند اگر اکثریت پارلمانی مخالف با سیاست های رئیس جمهور باشد، پارلمان می تواند برنامه ها و جاه طلبی های رئیس جمهور را مهار کند. 

دودستگی شدید بین نامزدهای چپگرا، در نهایت به نامزد چپ افراطی یعنی ژان لوک ملانشان امکان داد در برنامه انتخاباتی خود بر لزوم تجمیع آراء حامیان چپگرایان به نفع یک نامزد تاکید کند و همین مسئله موجب شد در نظرسنجی ها از سایر نامزدهای چپگرا پیشی بگیرد و در نهایت با فاصله اندکی پس از نامزد راست افراطی مارین لوپن در جایگاه سوم قرار گیرد. 

مارین لوپن نامزد راست افراطی نیز از گفتمان به شدت افراطی اریک زمور که به مسلمانان و مهاجران به شدت حمله کرد، بهره برد تا خود را در برابر افکار عمومی فرانسه شخصی معرفی کند که جانب اعتدال را در مواضع و رویکردهایش رعایت کرده است. او تا آنجا پیش رفت که حتی با زنان مسلمانی که نقاب بر چهره می زدند عکس گرفت در حالی که در حقیقت او هم به اندازه اریک زمور تندرو است. لوپن در اقدامی هوشمندانه به جای تمرکز بر حمله به مهاجران و مسلمانان، عمدتا بر موضوعات داخلی مثل اوضاع معیشتی مردم تمرکز کرد و توانست بسیاری از کم درآمدها را با خود همراه کند. 

کشورهای بزرگ غربی و در راس آنها آمریکا و کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا، با دقت زیاد انتخابات فرانسه را دنبال می کردند. یک علت این بود که آنها نگران پیروزی احتمالی مارین لوپن بر مکرون بودند به ویژه که لوپن قبلا با رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین ابراز همسویی کرده بود. علاوه بر این، هیچ یک از اطرافیان لوپن برخلاف اطرافیان مکرون، صاحب تجربه در سیاست خارجی نبود. 

نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری که طی آن مکرون با کسب 27.6 درصد آراء از لوپن با 23.3 درصد آراء و ملانشان با 22.2 درصد آراء پیشی گرفت، دست کم به طور موقت نوعی اطمینان خاطر در داخل فرانسه و در محافل بین المللی ایجاد کرد. به این ترتیب در دور دوم، مکرون با لوپن رقابت خواهد کرد. نامزدهای جناح راست و حزب سبزها و حزب کمونیست و حزب سوسیالیست که در دور اول حذف شدند، از حامیان خود خواستند در دور دوم به مکرون رای بدهند تا لوپن امکان پیروزی نداشته باشد. نامزدهای چپگرا هم به حامیان خود تاکید کرده اند به هیچ وجه به لوپن رای ندهند که به طور غیرمستقیم به معنای دعوت به رای دادن به مکرون است. اما احزاب راستگرای تندرو، طرفداران خود را به رای دادن به لوپن دعوت کردند. 

خلاصه این که احزاب سنتی قدیمی در انتخابات فرانسه متحمل شکست بی سابقه ای شدند و مبارزات انتخاباتی اخیر در فرانسه نشان داد ملی گرایی متعصبانه و پوپولیسم که شماری از کشورهای دموکراتیک را فرا گرفته، همچنان به قوت سابق باقی است.

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فرانسه انتخابات فرانسه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امانوئل مکرون مارین لوپن فرانسه و روسیه امریکا و فرانسه


نظر شما :