دنیا چشم انتظار نفت ایران

بازار نفت برای توافق تازه در وین لحظه شماری می کند

۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۰۲۴۵ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
در ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی، چین نخستین خریدار رسمی نفت ایران بود. همچنین، مذاکراتی میان ایران و پالایشگاه های نفتی هند، کره جنوبی و ژاپن در جریان است. در صورتی که توافق هسته ای منعقد شود، پس از آن، ۲ الی ۳ ماه طول می کشد تا خرید نفت از ایران توسط پالایشگاه نفتی ژاپنی Eneos از سر گرفته شود.
بازار نفت برای توافق تازه در وین لحظه شماری می کند

نویسنده: ایگور گالاکتیونوف

دیپلماسی ایرانی: در روز 17 ماه فوریه، نرخ نفت تحت فشار قرار داشت. موج دیگری از تنش های ژئو سیاسی پیرامون اوکراین، نرخ نفت را تحت تاثیر قرار داد. بازار روی خبرهای مهمتری متمرکز شده که تهدید واقعی تری بشمار می رود – احتمال پایان موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای میان امریکا و ایران.

به گفته وزارت امور خارجه امریکا، کشورها در آخرین مرحله مذاکرات هسته ای قرار دارند. علی باقری کنی نیز به نوبه خود، اعلام کرده که براساس نتایج مذاکرات فشرده چند هفته پیش، ایران و امریکا بیش از هر زمان دیگری، به توافق نزدیک شده اند.

همزمان با آن، در بازار خبرهایی در خصوص مذاکرات مقدماتی ایران و پالایشگاه های آسیایی برای ازسرگیری عرضه نفت انتشار یافته است. گفتنی است که قبل از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران، پالایشگاه های نفتی آسیایی از بزرگ ترین وارد کنندگان طلای سیاه ایران بودند.

در ژانویه سال 2022 میلادی، چین نخستین خریدار رسمی نفت ایران بود. همچنین، مذاکراتی میان ایران و پالایشگاه های نفتی هند، کره جنوبی و ژاپن در جریان است. در صورتی که توافق هسته ای منعقد شود، پس از آن، 2 الی 3 ماه طول می کشد تا خرید نفت از ایران توسط پالایشگاه نفتی ژاپنی Eneos از سر گرفته شود.

گفتنی است که عقد توافق هسته ای به معنای لغو تحریم های نفتی ایران خواهد بود و افزایش استخراج نفتی ایران را به همراه خواهد داشت. در حال حاضر، در مقایسه با سطح تولید نفت قبل از تحریم سال 2018 میلادی، تولید ایران 1.3 میلیون بشکه نفت در روز کمتر است.

بر اساس ارزیابی های کارشناسان، در صورت پایان مثبت مذاکرات، بخش اعظم این حجم می تواند تا پایان سال 2022 به بازار باز گردد. گفتنی است که تا ماه دسامبر، ایران قادر خواهد بود، استخراج نفتی خود را تا 0.9 میلیون بشکه در شبانه روز افزایش دهد.

در روز 17 ماه فوریه، نرخ نفت برنت تا 93 دلار کاهش یافت و در روز 18 ماه فوریه، این نرخ همچنان ادامه داشته تا این که اخیرا به نزدیک 117 دلار برای هر بشکه رسیده است. در این میان، باید خاطرنشان کرد که روند صعودی نرخ نفت همچنان پابرجاست و در صورت عدم انتشار خبر دیگری در خصوص توافق هسته ای، نرخ ها از شانس بازگشت موقت به نرخ قبلی برخوردار هستند.

منبع: رگنیوم (روسیه)/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: شرکت ملی نفت ایران نفت ایران لغو تحریم ها لغو تحریم نفت مذاکرات وین مذاکرات هسته ای


( ۳ )

نظر شما :