چشم‌انداز مبهم از گفت وگوهای ایران و غرب

تشدید حملات حوثی‌ها به امارات در بحبوحه مذاکرات وین نشانه چیست؟

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۹۴۹۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
با رسیدن مذاکرات هسته ای به نقطه حساس، مقامات امنیتی خلیج فارس بر این باورند که بسیاری از حملات شورشیان حوثی می تواند با مذاکرات هسته ای مرتبط باشد به این ترتیب که تهران به دنبال تحت فشار قرار دادن غرب و کسب امتیاز در مذاکرات وین است.
تشدید حملات حوثی‌ها به امارات در بحبوحه مذاکرات وین نشانه چیست؟

نویسنده: کافلین کان

دیپلماسی ایرانی: افزایش اخیر حملات شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به اهداف غیرنظامی در امارات، به ناگزیر پرسش هایی  را در مورد پایبندی جدی  تهران به مذاکرات وین، مطرح می‌کند.

اگرچه این مذاکرات چندین ماه در جریان بوده و دیپلمات های اروپایی نقش رهبری را در گفت وگو با هیات ایرانی بر عهده گرفته اند، همه نشانه ها حاکی از آن است که پیشرفت چندانی حاصل نشده است.

مذاکره‌کنندگان غربی، ایرانی‌ها را به اتلاف زمان و عدم جدیت در مذاکرات متهم کرده‌اند که ترجیح می‌دهند تمرکز خود را بر فعالیت‌های غنی‌سازی هسته‌ای خود متمرکز کنند. درحالی که در برآورد غربی ها انتظار می‌رود ایران در چند هفته آینده به آستانه توانایی غنی‌سازی لازم برای تولید سلاح هسته ای برسد، اگر توافق فوری حاصل نشود، در این صورت مذاکرات با همه پیامدهای احتمالی از جمله تهدید امنیت منطقه خلیج فارس شکست خواهد خورد. 

با رسیدن مذاکرات هسته ای به نقطه حساس، مقامات امنیتی خلیج فارس بر این باورند که بسیاری از حملات شورشیان حوثی می تواند با مذاکرات هسته ای مرتبط باشد به این ترتیب که تهران به دنبال تحت فشار قرار دادن غرب و کسب امتیاز در مذاکرات وین است.

موضع رسمی تهران این است که حوثی ها مستقل از ایران عمل می کنند و تهران نفوذ کمی بر فعالیت های آنها دارد، ولی مقامات امنیتی خلیج فارس تصویر متفاوتی را ترسیم می‌کنند و شواهد قابل توجهی را حاکی از دخالت جدی ایران در بسیاری از حملات حوثی‌ها در منطقه ارائه کرده اند. با افزایش شواهد مبنی بر دخالت مستقیم ایران در حمایت نظامی قابل توجه توسط حوثی ها، بسیاری از مقامات امنیتی خلیج فارس تردیدی ندارند که ایران نقش فعالی در کمک به حوثی ها از جمله حملات ماه جاری علیه امارات ایفا می کند. 

افزایش حملات توسط حوثی‌ها به درخواست‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از واشنگتن برای شناسایی مجدد حوثی‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی منجر شده است.

با توجه به اینکه حوثی‌ها و حامیان ایرانی آنها ظاهراً تمایلی به محدود کردن فعالیت‌های خود و تلاش برای پیگیری راه‌ حل دیپلماتیک ندارند، امارات متحده در پی حملات اخیر علیه اهدافی در این کشور، با امریکا وارد مذاکره شده است تا  قابلیت‌های دفاعی خود را تقویت کند. نماینده دائم امارات در سازمان ملل، اوایل این هفته گفت که مذاکرات امنیتی با واشنگتن در حال انجام است، اما از ارائه جزئیات آن خودداری کرد. امارات در حال حاضر از سامانه رهگیری ضد موشکی آمریکا تاد استفاده می کند.

اگر ایران در کاهش تنش‌های منطقه‌ای و مذاکرات وین جدی بود، اتخاذ این گونه اقدامات ضروری نبود. این واقعیت که نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در حال تشدید فعالیت های نظامی خود هستند به این معناست که تنش ها – حداقل در کوتاه مدت – احتمالاً افزایش می یابد.

منبع: نشنال / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و 1+5 ایران و 1+4 ایران و امارات حمله حوثی ها به امارات ابوظبی جنگ یمن مذاکرات وین مذاکرات هسته ای


( ۷ )

نظر شما :