خطیب زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالات دیپلماسی ایرانی:

باکو در آزادی راننده های ایرانی همکاری کند/مانور نظامی مشترک ترکیه – آذربایجان – پاکستان در دست بررسی است

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۴ کد : ۲۰۰۶۱۶۹ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره مانور نظامی سه جانبه پاکستان، آذربایجان و ترکیه در خاک آذربایجان گفت: همان طور که هفته گذشته هم گفتم این موضوع در دست بررسی است و در زمان مقتضی تصمیم خود را اعلام خواهیم کرد. آنچه مسلم است کشورهای همسایه دریای خزر باید به تعهدات خود ذیل کنوانسیون کشورهای ساحلی دریای خزر پایبند باشند و اجازه ندهند نیروی نظامی کشورهایی که همسایه دریای خزر نیستند در خاکشان حضور یابند. این یک تعهد است که باید همه کشورهای همسایه دریای خزر به آن پایبند باشند. 
باکو در آزادی راننده های ایرانی همکاری کند/مانور نظامی مشترک ترکیه – آذربایجان – پاکستان در دست بررسی است

دیپلماسی ایرانی: نشست سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در سالن جدید این وزارتخانه با حضور خبرنگاران برگزار شد. 

او در ابتدای سخنان خود هفته دفاع مقدس و روز زبان فارسی را گرامی داشت و سپس به صورت کوتاه گاهشمار سیاست خارجی را بیان داشت، از جمله انتصابات جدید در وزارت امور خارجه و پیام های تبریک وزرای امور خارجه کشورهای مختلف به آقای امیرعبداللهیان اشاره کرد. همچنین به گفت وگوی تلفنی وزیر امور خارجه انگلیس با وزیر امور خارجه کشورمان نیز اشاره کرد. او همچنین از دیدار وزیر امور خارجه با فرزندان شهدای امور خارجه و همچنین نشست او با نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز  سخن گفت. علاوه بر آن به سفر ایشان به تاجیکستان و دیدارهایی که در شهر دوشنبه پایتخت این کشور در حاشیه نشست شانگهای داشتند اشاره کرد. 

او درباره سخنان اخیر نخست وزیر جدید لبنان درباره آنچه نقض حاکمیت ایران با ارسال نفت به حزب الله لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد به همکاری و کمک به دوستانش است. آنچه در خصوص این تجارت انجام شده درخواستی از سوی تجار ایرانی در مسیری کاملا عادی بوده است. من درباره مسائل داخلی لبنان اظهار نظر نمی کنم اما اگر دولت لبنان همین فردا بخواهد برای رفاه مردمش از ایران سوخت بخرد ما از آن استقبال می کنیم.

او در حاشیه اجلاس شانگهای اتفاق افتاد، به طور جدی در مواضع کشورها بازتاب داشته است. درباره افغانستان بر چند نکته توافق شد، یکی تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی طیف های افغانستانی تاکید شد. همچنین افغانستان باید کشوری عاری از تروریسم باشد و بر آن صلح و آشتی حاکم باشد. همچنین دخالت در امور داخلی افغانستان از سوی هیچ کشوری قابل قبول نیست و همه باید با مردم افغانستان کمک کنند تا خود برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال انجام نشست وزاری امور خارجه 1+4 در حاشیه اجلاس نیویورک نیز گفت: آقای دکتر امیرعبداللهیان فردا عازم نیویورک خواهند بود. ایشان در این سفر 45 ملاقات در سطح دوجانبه از قاره های مختلف هماهنگ کرده اند. اگر این ملاقات بتواند در مسیر آنچه گفته ایم، یعنی مذاکرات سودمند مفید باشد، انجام خواهد شد. هنوز تصمیمی اتخاذ نشده، باید دستور کار نشست مشخص شود تا این درباره تصمیم گرفته شود. حتما دیدارهای دو جانبه ای با اعضای 1+4 انجام خواهد شد اما درباره این نشست قبل از هر چیز باید دستور کار آن مشخص شود.

وی درباره ترکیت هیئت مذاکره کننده نیز گفت: بحث هایی در این زمینه در جریان است، هنوز ترکیب آن نهایی نشده و هر وقت نهایی شود اعلام خواهد شد.

خطیب زاده درباره اظهارات جدید وزیر امور خارجه امریکا که گفته است کشورش آمادگی دارد تحریم های مرتبط با برجام را لغو کند، گفت: ایالات متحده باید سیاست یکجانبه گرایی و تحریم های ظالمانه ای که در دوران ترامپ اعمال شد، کنار بگذارد. ما معتقدیم ایالات متحده متهم اصلی وضعیت فعلی است. ما نه بیش از برجام تعهدی به کسی می دهیم و نه حاضریم کمتر از برجام تن به خواسته ای برای لغو محدودها داریم. 

خطیب زاده درباره روند عضویت ایران در شانگهای گفت: روند عضویت یک روند اداری آیینی دارد که باید انجام شود و احتمال دارد یک سال تا یک سال و نیم به طول انجامد. عضویت ایران در این سازمان به طور کامل پذیرفته شده اما روند آیینی و اداری آن روندی زمانبر است که می تواند تا یک سال شاید هم بیشتر طول بکشد.

وی تاکید کرد، عضویت ایران در سازمان شانگهای پایان سیاست های شکست خورده انزوای ایران در جامعه جهانی توسط کشورهایی نظیر ایالات متحده است که در طول این سالها تلاش می کردند ایران را منزوی کنند.

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال اتفاقات جاری در ارمنستان و پروژه یک میلیارد دلاری پیشنهادی ایروان نیز گفت: تمامیت ارضی کشورهای همسایه از هر چیزی مهمتر است. آنچه در حال اتفاق است ما فکر می کنیم باید به یک همکاری دست جمعی تبدیل شود و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد از روابط خوبی که با همسایگان دارد برای توسعه کشورهای همسایه استفاده کند.

وی درباره تحولات افغانستان نیز گفت: آنچه در افغانستان می گذرد باید با خواست مردم افغانستان پیوند بخورد. پیام ابتکار عمل کشورهای همسایه افغانستان را روشن می بینم و آن را در راستای خواست مردم افغانستان می دانم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره مانور نظامی سه جانبه پاکستان، آذربایجان و ترکیه در خاک آذربایجان گفت: همان طور که هفته گذشته هم گفتم این موضوع در دست بررسی است و در زمان مقتضی تصمیم خود را اعلام خواهیم کرد. آنچه مسلم است کشورهای همسایه دریای خزر باید به تعهدات خود ذیل کنوانسیون کشورهای ساحلی دریای خزر پایبند باشند و اجازه ندهند نیروی نظامی کشورهایی که همسایه دریای خزر نیستند در خاکشان حضور یابند. این یک تعهد است که باید همه کشورهای همسایه دریای خزر به آن پایبند باشند. 

وی در پاسخ به پرسش دیگر دیپلماسی ایرانی درباره اتفاقاتی که برای رانندگان ایرانی کامیون های ترانزیتی در آذربایجان به وجود آمده است نیز گفت: سفارت ما در همان لحظات اول این کار را پیگیری کرده، از دولت آذربایجان انتظار داریم که همکاری های لازم را انجام دهد و دو راننده ای که بازداشت شده اند را آزاد کند و به ایران برگرداند. قرار است در این زمینه جلسات مقتضی برگزار شود تا یک راه حل پایدار در این خصوص برسیم که به زودی این جلسات انجام خواهد شد. 

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره دادگاه بین المللی ترور شهید سلیمانی گفت: به سالگرد ترور شهید سردار سلیمانی نزدیک می شویم. قوه قضاییه و دیگر نهادهای مربوطه زحمات زیادی در این باره کشیده اند. امیدواریم قبل از رسیدن به دومین سالگرد ترور شهید سردار سلیمانی دادگاه ایشان برگزار شود. قرار است به زودی نشست مرتبط دیگری درباره این پرونده در وزارت امور خارجه برگزار شود که در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره سفر مصطفی کاظمی به تهران و پرداخت مطالبات ایران از عراق نیز گفت: یکی از موضوعات اصلی که هم در تهران و هم در بغداد همواره در مذاکرات مطرح بوده و پیگیری شده همین موضوع بوده است، ما همه تلاش خود را کردیم تا موضوع صادرات برق و گاز ایران به روال عادی خود انجام شود در عین حال اصرار داریم هم که هر چه زودتر مساله بازپرداخت بدهی های خود از عراق را دریافت کنیم. راهکارهایی پیشنهاد شده که بخشی از آن در حال عملیاتی شدن است و برخی دیگر در حال بررسی است تا به زودی عملیاتی شود. طرف عراقی هم تمایل بسیاری دارد که این موضوع هر چه سریعتر حل شود. البته این هیچ تشابهی به بدهی های کره جنوبی به ایران ندارد. طرف کره ای با کندی عجیب و غیرقابل توجیهی پرداخت بدهی های ایران را پیگیری می کند که هنوز به نتیجه خاصی هم نرسیده است. 

کلید واژه ها: سعید خطیب زاده نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان مذاکرات هسته ای دریای خزر


( ۱۰ )

نظر شما :

آتیلا ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۴
البته دریای خزر یک پهنه آبی مشترک بین کشور های ساحلی است و امنیت آن هم بنا بر تصمیم و توافق همین کشورها بر اساس توافقات صورت گرفته می باشد و اما اینکه مانور نظامی کشورهای ساحلی را با سایر کشورها ربط دادن به این توافقات کاری غیر منطقی است و احتمالا یا اشتباه چاپی است و یا اینکه اشتباه لفظی سخنگو
به آتیلا ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۳
اولا اسم اون دریا کاسپینه نه خزر ، خزر و فقط ترکمنستان و بعدش آذرباییجان گفتن خزرها در شمال شرق دریا بودن نه شمال غرب دریا چه برسه به جنوبش ، ایران هم به لطف نفوذ پانترکها اسمش و به سبک دو کشور تازه به دوران رسیده ترکمنستان و آذرباییجان خزر گذاشت ثانیا طبق متن توافق بین کشورهای ساحلی دریا ، نباید کشورهای غیر حاشیه دریا در دریا مانور نظامی انجام بدن که البته باکو چون با کمک نوچه های داخلیش و پاکستان و ترکیه دنبال تجزیه ایرانه اینکار و انجام میده ، ضمنا اشتباه لفظی و تایپی نیست متن توافق کشورهای حاشیه دریاست. لشکر پانترک که خودشون و اصلا ایرانی نمیدونن گلستان و مازندران و خاک ترکمنستان و گیلان و خاک آذرباییجان میدونن و هرجا خبری از کارشکنی آذرباییجان باشه واسه ماله کشی حاضرن .
آتیلا ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۱
در جواب کاربر ۱۲:۲۳ منظور من به این بخش از سخنان"اجازه ندهند نیروی نظامی کشورهایی که همسایه دریای خزر نیستند در خاکشان حضور یابند." بود نه در داخل دریای خزر با گفتن شما که اسم دریا عوض نمی شود اگه بقول شما پان تورکا اینقدر در تصمیم گیری ها نفوذ داشتند که الان زبان رسمی بایستی تورکی بود نه فارسی اینقدر که چند هزار ارمنی در تصمیم گیری های مملکت نفوذ دارند و تا کشور را به لبه پرتگاه و درگیری سوق ندهند دست بردار نیستند دوستان امنیها در طول تاریخ چه در جنگ ایران روسیه و چه جنگ عثمانی با روسیه همواره به مسلمان ها خیانت کردند و از پشت خنجر زدند و هیچ موقع قابل اطمینان حتی برای روسها هم نبودند
به آتیلا ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۴
زبان رسمی همیشه فارسی بود چون زبان میانجی بین اقوام مختلف فارسی بود طبق دستور مظفرالدین شاه که دستخطش هم هست زمان قاجار هم زبان رسمی بود چون زبان میانجی فارسی بود تو مجلس هم دوره قاجار فارسی حرف میزدن ضمنا منم فارس نیستم ولی نمیدونم این عقده شما از زبان فارسی برای چیه ماشاالله شما همه جا مهاجرت کردید ترکی هم حرف میزنید کسی کاریتون نداره اما حالا غیرترک بیاد تبریز و اردبیل و زنجان ترکی بلد نباشه واویلا . الان ارمنیهان که میگن دریای خزر مال ارمنیهاست یا ترکا میگن مال تورکاست ؟ مازندران و گلستان و ارمنیها خاک ترکمنستان میدونن یا ترکها ؟ ارمنیهان که میگن گیلان خاک آذرباییجانه ؟ ارمنیها دنبال تجزیه ایرانن ؟! الان ارمنستانه که جلوی کامیونهای ایران و گرفته یا آذرباییجان ؟ اتفاقا روسیه جلوی ترکها کوتاه اومده سر منافع درازمدتی که تو سرشه شما که با همون روسها هم مثل ارمنیها و آشوریها و کردها و فارسها و...دشمنید
فدوی ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۲
یک مانور نطامی اینقدر ارزش بحث ندارد . در جنوب ایران وقتی عربستان و امارات و قطر و بحرین و بقیه مانور انجام می دهند قیمت فقط گلوله های خمپاره ای که شلیک می کنند معادل یک سال درآمد ناخالص جمهوری اذربایجان است و یکسال بودجه ی نظامی ترکیه است . پس صرف یک مانور اهمیت ندارد مهم کشور های مانور دهنده هستند که بین این سه فقط ارتش پاکستان سرش به تنش می ارزد و شاید چیزی به آذربایجان فقیر و همچنین به ترکیه ، قاتلین زنان و کودکان ، یاد بدهند .
جماهیر توران به «به آتیلا» ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۲
ارمنستان رقمی نیست، شما خودتو با ارمنستان خفه کن . آذربایجان بخشی از ملت بزرگ ترک است و روزی هم بخشی کشور متحد توران خواهد بود ، از کجا معلوم، شاید روزی ارمنستان با آذربایجان متحد شد و فهمید دوستی بهتر ترکها برای نجات ندارد؟ حالا ارامنه تصمیم بگیرند با ترکها متحد شوند شما باز هم اینقدر خودتان را ارامنه خفه می کنید؟ وضعیت موجود به نفع ترکیه و آذربایجان است چون ارمنستان ۸ میلیونی بعد از جنگ اول قره باغ شده کمتر ۲ میلیون، روسیه برای حفظ امنیت خودش محتاج تصمیم ترکیه برای دریای سیاه و تنگه استانبول است. در ضمن روسیه متحد طبیعی ترکیه است خواهد دید. خیلی روی بابا روسیه و ارمنستان حساب باز نکنید
خسرو ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۳
مانورنظامی در دریای خزر تهدید ایران نیست ودر ضمن در آبهای ساحلی آذربایجان انجام شده است - کاش بجای اعتراض که بجایی نمی رسد ، جمهوری اسلامی ایران هم در مانورها شرکت بکند در جایی که نیستید نمی توانید موثرباشید یا جاده ترانزیت با بررسی موافقت نامه ها و نقشه های جغرافیایی روشن میشود بالاخره جاده از داخل سرزمین آذربایجان رد شده است و سالهای سال ارمنستان از آن استفاده کرده است حال با پایان یافتن اشغال -- آذربایجان کنترل سرزمین اش را بدست گرفته و خواهان گرفتن مجوزهای لازم از طرف خودروهای عبوری است به جای بحران سازی باید بسمت توافق برویم و به نظر من وزارت خارجه با علم به این واقعیت ( که جاده در سرزمین آذربایجان است ) قضیه را بحرانی نمی کند--- وقضیه مهمتر اینکه دقت کنیم تبدیل به کارت بازی ارمنستان یا فرانسه نشویم که عددی نیستند
به فدوی ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۸
این نفرتی که تو وامثالت از ترکها دارین برای ما مایه خوشحالی هست چون دشمنانمون افرادی جاهل و ناآگاه هستن . اذربایجان رو فقیر حساب میکنی اما امار بیکاری از کشورمون کم رشد اقتصادیش از ما زیاد سرمایه گذاری خارجی در انجا از ما بیشتر وارزش پولش که یک ماناتش برابر پانزده هزار تومان ما است و... ترکیه ای که در جنگ با تروریستها برای اینکه غیر نظامی کشته نشه با احتیاط عمل میکنه و تا به حال هیچ غیر نظامی کشته نشده این قاتل نامیدن امثال تو از خبرهایی است که توسط دشمنان ترکیه بصورت مغرضانه پخش میشه و گرنه در سوریه مناطقی که از دست تروریستها گرفته شد اگر به غیر نظامیان اهمیت داده نمیشد پاکسازی تروریستها دو روزه تمام میشد نه اینکه یک ماه طول بکشد. شما در توهماتتون مشغول باشین اما ترکیه و اذربایجان در حال پیشرفت و قدرتمند شدن هستن
به فدوی ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۲
با لطف سیاستهای ایرانشهری ها که ستون اصلی دولت روحانی بودند تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2020 کمتر از یک چهارم ترکیه است وهنوز 2021 را محاسبه نکرده اند و آذربایجان هم 53 میلیارد دلار فقط ذخیره ارزی دارد ارزش پول ملی ایران در قبال منات واقعا شرم آور است پس به پشتوانه توهمات حرف نزنید
ناشناس ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۲
در جنگ اسراییل با ارمنستان ، شهرهای آذربایجان رو کا نسون می داد معلون بود که از جنگ جهانی دوم به اینور ، پیشرفت نکردا اند
تورک ایرانی ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۲
به فدوی. جاده از داخل خاک ادربایجان می گذره. بالاخره حق داره از نظر حقوقی بررسی کنه. انچه را برای خودمان می پسندیم برای دیگران هم بپسندیم. برادر من ترکیه و اذربایجان خیلی پیشرفت کرده اند و متاسفانه کشور ما پسرفت. اساسا ایرانی ها البته غیر تورک ها به ترکیه حسادت می کنند. حسادت و کینه دل انسان را پر از غبار کرده و انسان را به تباهی می کشد. بهتره که ایرانی ها تلاش و همتشان را بالا ببرند.
دریا ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۸
مثلا بررسی کنید چی کار میکنید خخخ چی کاری ازتون برمیاد اصلا شما نمیتونید قیمت تخم مرغو پایین بیارید