صنعت تسلیحات از ۱۱ سپتامبر تا کنون ۴.۴هزار میلیارد دلار سود کرده است

منفعت قابل توجه پیمانکاران نظامی از «جنگ علیه تروریسم»

۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۰۶۰۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
برابر با نیمی از بودجه تجمیعی پنتاگون از سال مالی ۲۰۰۱ تا سال مالی ۲۰۲۰ که بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد دلار بوده، به پیمانکاران نظامی اختصاص داده شده است.
منفعت قابل توجه پیمانکاران نظامی از «جنگ علیه تروریسم»

نویسنده: بن آرمبروستر

دیپلماسی ایرانی: روز دوشنبه گزارش جدیدی منتشر شد که نشان می دهد که برابر با نیمی از بودجه تجمیعی پنتاگون از سال مالی 2001 تا سال مالی 2020 که بالغ بر 14 هزار میلیارد دلار بوده، به پیمانکاران نظامی اختصاص داده شده است.

مرکز سیاست بین الملل بیل هارتونگ با هماهنگی پروژه هزینه های جنگ دانشگاه براون به این نتیجه رسیده اند که از مجموع ای 14 هزار میلیارد دلار، رقم 4.4 هزار میلیارد دلار برای خرید تسلیحات و تحقیقات و توسعه اختصاص داده شده است که عمدتا توسط پیمانکاران انجام می شود. 

البته در گزارش اینطور توضیح داده شده که رقم 4.4 هزار میلیارد دلار یک تخمین دست پایین است: «رقم 4.4 هزار میلیارد دلار برآورد محافظه کارانه ای از منابع مالی پیمانکاران پنتاگون در دو دهه پس از 11 سپتامبر قلمداد می شود. در بودجه هنگفت پنتاگون برای عملیات و تعمیر و نگهداری نیز کمک هزینه ای برای پیمانکاران در نظر گرفته شده، اما تعیین اینکه دقیقا چه سهمی از بودجه آن بخش به شرکت های خصوصی تعلق گرفته، دشوار است.»

این گزارش همچنین دریافته که حدود نیمی از کل مبلغ 4.4 هزار میلیار دلار، یعنی رقمی حدود 2.1 هزار میلیارد دلار، به قراردادهای پنج شرکت بزرگ تسلیحاتی لاکهید مارتین، بوئینگ، جنرال داینامیکس، ریتئون و نورثروپ گرومن، اختصاص داشته است. 

یافته های این تحقیقات تقریبا با برآورد دیگری که توسط استفان سِملِر، بنیانگذار موسسه اصلاح سیاست امنیت، مطرح شده است، همخوانی دارد.

هارتونگ برای درک پذیرتر کردن این اعداد، به طور خاص معامله های پنتاگون با لاکهید مارتین در سال مالی 2020 را برابر با 75 میلیارد دلار مشخص کرد. در مقایسه، کل بودجه وزارت خارجه و آژانس ایالات متحده برای توسعه بین المللی در همان سال مالی در مجموع 44 میلیارد دلار بود.

هارتونگ همچنین این مساله را یادآور شد که پیمانکاران پنتاگون در لابی گری ها در کنگره در همان بازه زمانی بیش از 2.5 میلیارد دلار هزینه کرده اند. در حقیقت، نیمی از کل این مبلغ توسط پنج شرکت برتر یاد شده برای لابی گری در کنگره هزینه شده است. 

الی کلیفتون از ریسپانسیبل استیت کرفت اخیرا به بازدهی بالای این سرمایه گذاری های پیمانکاران بین المللی اشاره کرده و افزوده پنج شرکت برتر به ازای هر دلار هزینه شده برای لابی گری، 1813 دلار در قراردادهای پنتاگون به دست آورده اند. او در گزارش خود در این باره همچنین نوشته که ارقام سرسام آور تا حدی به دلیل فساد موجود در روند تخصیص قراردادهای پیمانکاری بوده است: «بسیاری از شرکت ها از شرایط زمان جنگ و نیاز به سرعت در تحویل استفاده کردند؛ اما این شرایط همچنین به این معنا بوده که نظارت دقیقی وجود نداشته و احتمالا دولت در بسیاری موارد هزینه ای بالاتر از ارزش کالاها و خدمات پرداخته است. احتمال کلاهربرداری و موارد مشابه هم وجود داشته است.» 

کمیسیون قراردادهای زمان جنگ در عراق و افغانستان در سال 2011 در گزارشی تخمین زد که ضایعات، کلاهبرداری و سوء استفاده در قراردادها تا آن زمان حدود 31 تا 60 میلیارد دلار هزینه اضافی به دولت ایالات متحده تحمیل کرده است.

منبع: ریسپانسیبل استیت کرفت / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: پنتاگون پیمانکاران نظامی جنگ علیه تروریسم جنگ افغانستان جنگ عراق


( ۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۲:۵۰
متاسفانه یکی از پایه های اساسی اقتصاد وتحقیقات علمی دانشگاهی وتکنولوژیکی جهان برروی تحقیقات وهزینه های نظامی مشهود ونا مشهود است۔ تولیدات مصرفی عمومی بنگاه های اقتصادی غیر نظامی سرمایه داری پس مانده ودور ریخته نظامی گری است۔من تصور بسیار بالائی از در صد اشتغال محققین جهانی در همه ازمایشگاهها ومرکز تحقیقاتی ودانشگاهی در امور مربوط به نظامیگری دانسته یا نادانسته دارم۔۔ اعدادی که بیان شده اعداد مربوط به هزینه نظامی است۔در بعد تحقیقاتی وبازسازی لازم پس از عملیات نظامی وجوه هنگفتی مصرف میشود۔علاوه بر همه ضایعات انسانی وفرهنگی حاصل از عملیات نظامی به شکل های مختلف ان است فرهنگ وخوی ورقابت ۔نظامی گری فرهنگ انسانی جهان را تهدید جدی میکند۔علم وتکنولوژی تحقیق وتوسعه واز همه مهمتر عقل ودانش وهدف انسانهای هوشمند در خدمت نظامیگری است۔فدرت نظامیگری انسانها در این دویست سال عصر تکنولوژیکی از شمشیر وحد اکثر توپ وتفنگ قدیمی در اصطلاح سر پر به سلاحهای هستهای وهوائی وماهوارهای رسیده است۔از نظر دانش انسانی نه اینکه پیشرفتی نبوده عقب گرد داشته ایم۔جوامع امروز از نظر علوم انسانی تخلیه شدهاند۔پول و قدرت هدف انسانهای امروز است۔دی شیخ با چراغ همی گست گرد شهر کز دیو و دد ملولم وانسانم ارزوست گفتند یافت مینشود گشته ایم ما گفت انچه یافت می نشود انم ارزوست
ابراهیم قدیمی ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۳:۲۵
انسانیت وجامعه انسانی در یک رقابت دوسر باخت قرار گرفته است۔نه میتواند با این سرعت تخریب گردد ونه میتواند به عقب برگردد۔۔زمانیکه ما میگوئیم ان پی تی مگر سلاحهائی خطرناک تر از هستهای تحقیق واحتمالا تولید نشده است۔اگر کسی بگوید علوم تکنولوژیکی و تجربی محدود وکنترل شود ایا نمی گوئید اشکال روانی دارد۔طالبان نو اور است وباید تقویت گیردد با عقبگرد است وباید ازبین برود۔جامعه غیر مصرفی کوبا انسانی است یا غیر انسانی۔هرگونه پاسخ دهید بازندهاید۔