لزوم رفع دغدغه های تهران و دیگران

دولت بایدن برای توافق پایدار با ایران پیشنهادهای جذاب‌تری بدهد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۲۵۶۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای
واشنگتن برای گرفتن موافقت ایران با توقف کامل غنی سازی، باید پیشنهادهای بیشتر و بیشتری ارائه کند و به جای دادن اطلاعات به اسرائیل و قدرت های منطقه ای درباره تحولات در مذاکرات با ایران برای برداشتن تحریم ها در ازای محدودیت های هسته ای، واسطه برقراری گفت وگوهایی غیر مستقیم درباره چگونگی متوقف کردن رقابت های هسته ای در منطقه، میان ایران، اسرائیل و کشورهای خلیج فارس شود.
دولت بایدن برای توافق پایدار با ایران پیشنهادهای جذاب‌تری بدهد

نویسنده: هنری سوکولسکی

دیپلماسی ایرانی: اگر دولت جو بایدن توافقی ماندگار با ایران را خواستار است باید جذابیت مذاکرات خود را افزایش دهد.

تشدید تنش ها در «جنگ در سایه» ایران و اسرائیل نشان می دهد تلاش های دولت بایدن برای از سرگیری توافق هسته ای بدون حمایت اسرائیل و متحدانش در خلیج فارس، پایدار نخواهد بود.

اگر در صورت از سرگیری توافق قدیمی از سوی بایدن، اسرائیل به ایران حمله کند، ممکن است ایران تصمیم بگیرد از توافق کنار برود و ضد اسرائیل اعلام جنگ کند و یا حتی در مقابل، سلاح هسته ای تولید کند. در نتیجه، دستیابی به توافق های بعدی برای محدود سازی برنامه موشکی و جنگ های نیابتی ایران در منطقه غیرممکن است. بایدن باید توافقی را رقم بزند که نگرانی های اسرائیل و عربستان سعودی را درباره دست یافتن ایران به بمب هسته ای و نگرانی های ایران درباره ادامه حملات اسرائیل رفع کند. 

اسرائیل در راستای حملات جدید خود برای مانع تراشی برای توافق هسته ای، حمله به زیرساخت های هسته ای، ترور دانشمندان ایران و از کار انداختن بخش هایی از شبکه برق این کشور را افزایش داده است. نتانیاهو تهدید کرده است در صورت از سرگیری توافق هسته ای 2015 به این حملات ادامه خواهد داد.

ایران در همین حال زرادخانه ای از موشک های بالستیک برای خود ساخته که دقت آنها به طور فزاینده ای در حال ارتقاء است و می توانند هر نقطه ای را در اسرائیل و جزیره العرب هدف قرار دهند. ایران هزارن موشک با برد کوتاه تر را در اختیار حزب الله قرار داده است و به تقویت دقت موشک های حزب الله کمک می کند. 

در نتیجه نیاز شدید حکومت ایران به رفع تحریم ها، واکنش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به حمله به تأسیسات نطنز، بسیار محتاط بود که واشنگتن را متهم نکند. وی این حمله را تلاش برای خرابکاری در مذاکرات میان واشنگتن و تهران خواند.

ایران می داند بدون برداشته شدن سریع و گسترده تحریم ها، اقتصاد و حتی ارکانش در معرض فروپاشی است. اگر اسرائیل به حملات خود ادامه دهد، با هر هزینه سیاسی یا اقتصادی، ایران به تلاش برای غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد.

بنابراین اگر بایدن می خواهد به توافقی پایدار با ایران دست یابد، باید دغدغه های اسرائیل و عربستان سعودی را نیز در این توافق لحاظ کند. اسرائیل توقف غنی سازی ایران را خواستار است. واشنگتن هم برای گرفتن موافقت ایران با توقف کامل غنی سازی، باید پیشنهادهای بیشتر و بیشتری ارائه کند و به جای دادن اطلاعات به اسرائیل و قدرت های منطقه ای درباره تحولات در مذاکرات با ایران برای برداشتن تحریم ها در ازای محدودیت های هسته ای، واسطه برقراری گفت وگوهایی غیر مستقیم درباره چگونگی متوقف کردن رقابت های هسته ای در منطقه، میان ایران، اسرائیل و کشورهای خلیج فارس شود.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل ایران و امریکا و عربستان احیای برجام بازگشت امریکا به برجام مذاکرات وین


( ۴ )

نظر شما :