خیال آسوده اسرائیل از دولت جدید آمریکا

حمله بایدن در مرز سوریه-عراق هشداری به ایران بود؟

۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۰۰۳۶۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
مقامات اسرائیلی می گویند که دولت جو بایدن عصر روز پنجشنبه اسرائیل را در مورد حمله هوایی علیه پایگاه شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق مطلع کرده بود.
حمله بایدن در مرز سوریه-عراق هشداری به ایران بود؟

نویسنده: باراک راوید

دیپلماسی ایرانی: مقامات اسرائیلی می گویند که دولت جو بایدن عصر روز پنجشنبه اسرائیل را در مورد حمله هوایی علیه پایگاه شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق مطلع کرده بود.

چرا این مساله اهمیت دارد؟ این حمله هوایی اولین اقدام نظامی آشکار ایالات متحده در خاورمیانه از زمان روی کار آمدن بایدن بود و اقدامی که در عین حال از سوی مقامات اسرائیلی یک نشانه مثبت در مورد موضع گیری دولت جدید ایالات متحده در قبال ایران قلمداد شد.

خبر چگونه انتقال یافت؟ به گفته مقامات اسرائیلی، اطلاع رسانی ایالات متحده صبح روز پنجشنبه (به وقت محلی آمریکا) در جریان مذاکرات بین مقامات سطح متوسط پنتاگون و وزارت دفاع اسرائیل صورت گرفت. ظاهرا این یک به روز رسانی استاندارد اطلاعاتی بوده است که هر بار که عملیات نظامی ایالات متحده می تواند بر اسرائیل تأثیر بگذارد و بالعکس، رخ می دهد.

در پشت صحنه چه می گذرد؟ این حمله چند هفته پس از حمله موشکی به پایگاه ایالات متحده در اربیل در شمال عراق صورت گرفت. اقدامات تلافی جویانه ایالات متحده عمدتا به منظور هماهنگی با دولت عراق و جلوگیری از ایجاد بحران در روابط با دولت این کشور به تعویق افتاده بود. در هفته های اخیر مقامات اسرائیلی نگران اقدامات تحریک آمیز فزاینده احتمالی از سوی ایران و گروه های متحد آن در یمن و عراق بودند. اسرائیلی ها نگرانی های خود را با دولت بایدن در میان گذاشتند و به گفته مقامات اسرائیلی، انتظار پاسخ از سوی دولت بایدن را داشتند.

نظر مقامات اسرائیلی چیست؟ آنها می گویند: «ایرانی ها هنوز متوجه نشده اند که بایدن شبیه به اوباما نیست و اگر به این شیوه محاسبات اشتباه خود ادامه دهند، سرانجام ضربه خواهند خورد.»

چه تحلیلی می شود از کل ماجرا داشت؟ یک سال پیش گروهی از کارشناسان مرکز امنیت جدید آمریکا به رهبری ایلان گلدنبرگ، از مقامات پیشین در دولت اوباما، مقاله ای را تحت عنوان «مقابله با ایران در منطقه خاکستری» منتشر کردند. آنها برای مشخص کردن اینکه ایالات متحده چه درسی می تواند از کارزار نظامی اسرائیل علیه گسترش نفوذ ایران در سوریه «کارزار در بین جنگ ها» می نامند، با بسیاری از مقامات دفاعی اسرائیل صحبت کردند. نتیجه نهایی این گزارش این بود که ایالات متحده باید بررسی کند که آیا می تواند این سیاست گذاری اسرائیل را اتخاذ کند یا خیر. در این گزارش بر این مساله تاکید شد که حملات هدفمند علیه ایران یا سایر دشمنان آمریکا در خاورمیانه بر خلاف آنچه بسیاری از نهادهای دفاعی ایالات متحده از آن بیم دارند، لزوما به تشدید گسترده تنش ها منجر نخواهد شد.

پس از این چه خواهد شد؟ مشخص نیست که این حمله یک اتفاق یک مرتبه ای بوده یا قرار است به یک دکترین تبدیل شود. اما در هر صورت می توان آن را تلاش بایدن برای ارسال نوعی پیام اولیه به ایران دانست مبنی بر اینکه از استفاده از نیروی نظامی در تلافی حملات به نیروهای آمریکایی در منطقه نمی ترسد و همچنین نشان می دهد که تمایل او به بازگشت به توافق هسته ای 2015 مانع از استفاده از نیروی نظامی در صورت لزوم نخواهد شد.

منبع: آکسیس / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: حمله آمریکا در سوریه دولت جدید بایدن سناریوهای محتمل در روابط آمریکا با ایران روابط بایدن با اسرائیل


( ۵ )

نظر شما :

احمد محمود ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۵
کشتیبان را سیاستی دیگر باید یا کشتی غرق شود
خسرو ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۲
حملات هوایی مذکور با عبور هواپیماهای جنگی امریکا از آسمان سوریه ویا عراق انجام شده است ، چرا سوریه یا عراق به عنوان متحدین ایران اقدامی نکرده اند ؟ با توجه به حضور مشترک روسیه و امریکا در سوریه و اطلاع دولت روسیه از حمله مذکور ، چرا روسیه به ایران اطلاعات لازم را نداده است ؟ این حملات برای تست کردن واکنش ایران انجام نشده است ؟ با توجه به اینکه امریکا پایگاههای دایمی در شرق سوریه برقرار کرده است و قصد ندارد از شرق سوریه خارج شود و روسیه نیز اعتراضی ندارد چون پایگاههای دایمی خودش را دارد ، دولت سوریه تسلیم تجزیه کشورش شده است ؟ تجزیه سوریه ، عراق و ایران و ترکیه را تهدید نمی کند ؟ یکپارچگی سوریه مهمتر از حکومت بشار اسد نیست؟ تجزیه سوریه موجب برتری قدرت اسراییل نخواهد شد ؟
در جواب خسرو ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۸
فضا و آسمان عراق و سوریه دست آمریکا و روسهاست ، تجزیه سوریه آنهم با کمک ترکیه آمریکا و کردها شروع شده و عملا گسست و تجزیه آن ظهور کرده ،یک پارچگی سوریه آنهم با حکومت داری اخوانی های و مزدوران ترکیهو یا غرب نظر ابلهانه است ،مصداق زنده آن کشتار شیعیان مصر ( شیخ شحاته و همراهان ) در زمان حکومت اخوانی مرسی در مصر و حمایت از تروریستها در سوریه و برافراشتن پرچم آنها،گزینه بهتر برای ایران برای حفظ داشته های خود غیر اسد علوی مذهب نیست