در بررسی گزینه های رئیس جمهوری منتخب در خاورمیانه

بایدن نباید از مسیر تجدید روابط ایالات متحده-ترکیه غافل شود

۱۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۸۷۶۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
جهان منتظر دولت بعدی جو بایدن در ایالات متحده است و زمان، زمان مناسبی برای نگاه دقیق تر به دیدگاه او به مسائل خاورمیانه از جمله درباره ترکیه به شمار می رود. دولت ترامپ پارامترهای همکاری دوجانبه طولانی مدت بین ترکیه و ایالات متحده را به شدت تضعیف و در روزهای پایانی خود تحریم هایی را علیه ترکیه تحمیل کرد. با این حال، همکاری با ترکیه هنوز ارزش زیادی برای آمریکا دارد و می تواند ستون ثبات و تقویت منافع ایالات متحده در منطقه باشد.
بایدن نباید از مسیر تجدید روابط ایالات متحده-ترکیه غافل شود

نویسنده: آ. قدیر ایلدیریم

دیپلماسی ایرانی: جهان منتظر دولت بعدی جو بایدن در ایالات متحده است و زمان، زمان مناسبی برای نگاه دقیق تر به دیدگاه او به مسائل خاورمیانه از جمله درباره ترکیه به شمار می رود. دولت ترامپ پارامترهای همکاری دوجانبه طولانی مدت بین ترکیه و ایالات متحده را به شدت تضعیف و در روزهای پایانی خود تحریم هایی را علیه ترکیه تحمیل کرد. با این حال، همکاری با ترکیه هنوز ارزش زیادی برای آمریکا دارد و می تواند ستون ثبات و تقویت منافع ایالات متحده در منطقه باشد.

بسیاری سیاست خارجی ترکیه را به جاه طلبی های شخصی رئیس جمهوری رجب طیب اردوغان یا گرایش های اقتدارگرایانه او نسبت می دهند، اما این تحلیل برداشت اشتباهی از پویایی اساسی سیاست خارجی ترکیه است. ترکیه در مقایسه با دوره پیش از 2015 که عمدتا از قدرت نرم برای گسترش نفوذ خود استفاده می کرد، برای ایجاد نفوذ در منطقه و در نقاط حساس مانند سوریه، عراق و لیبی به طور فزاینده به قدرت سخت اتکا کرده است. از جدیدترین نمونه های این رویکرد می توان به حملات ترکیه در شرق مدیترانه و ناگورنو-قره باغ اشاره کرد که به تنش های موجود با همسایگان اروپایی و منطقه قفقاز افزوده است.

اگرچه ترکیه در سال های اخیر تحت رهبری اردوغان سیاست قاطعانه تری را دنبال کرده، اما دامنه تعاملات آن محدود بوده و عمدتا به جای ایجاد موضوعات جدید یا حل مسائل دیرینه، بر بهبود موقعیت و اهرم فشار ترکیه در درگیری ها و اختلافات موجود تمرکز داشته است.

در حقیقت، کناره گیری موثر ایالات متحده از موقعیت رهبری در خاورمیانه از سال 2017 باعث شد تا بازیگران منطقه ای از جمله ترکیه جای خود را باز کنند. از این رو، در حالی که سیاست های منطقه ای ترکیه با ایالات متحده یا اتحادیه اروپا همخوان نیستند، در نگاهی گسترده تر بر هدف حفظ منافع دیرینه در سوریه، مدیترانه شرقی و قفقاز به روش استفاده از مزیت خلاء ناشی از محو شدن هژمونی آمریکا تمرکز دارند. به رغم تسلط فردی اردوغان بر سیاست ترکیه، سیر اساسی سیاست خارجی مسلما ورای دوران ریاست جمهوری او ادامه خواهد داشت چرا که از حمایت گسترده مردمی برخوردار است و منافع ترکیه را در منطقه پیش می برد.

واقعیت این است که واشنگتن و آنکارا منافع مشترکی در منطقه دارند و ترکیه به دو دلیل اساسی می تواند یک شریک ارزشمند ویژه برای دولت جدید در آمریکا باشد. اول، از آنجا که بایدن به دنبال احیای توافق هسته ای با ایران است، ایالات متحده به همه حمایتی که می تواند داشته باشد، نیاز دارد. با توجه به مخالفت احتمالی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل، جلب حمایت ترکیه بسیار مهم خواهد بود. ترکیه به عنوان همسایه ایران، به دنبال حفظ و تقویت روابط اقتصادی قوی با این کشور است و انگیزه قاطع برای حمایت از توافق هسته ای دارد. دوم، هر گونه رقابت بالقوه ایالات متحده با چین یا روسیه مستلزم جلب همکاری ترکیه برای دور نگه داشتن آن از روابط فزاینده با این دو کشور است. به رغم اظهارات ضدآمریکایی و ضد غربی اردوغان، روابط ترکیه با روسیه و چین هنوز به طور قابل توجهی از روابط آن با ایالات متحده و اروپا عقب تر و فاقد مولفه های استراتژیک است. برای نمونه، تعاملات روزافزون ترکیه با روسیه در سوریه، لیبی و ناگورنو-قره باغ بخشی از تعاملات معاملاتی است که بی اعتمادی دیرینه بین طرفین را نشان می دهد. به علاوه، تلاش های ترکیه برای استقلال بیشتر در سیاست خارجی می تواند منافع آمریکا در محدود کردن نفوذ منطقه ای روسیه را تامین کند. در رابطه با چین هم تلاش های ترکیه برای ارسال پیام های مثبت هنوز نتوانسته به سرمایه گذاری قابل توجه اقتصادی بیانجامد. بنابراین، ترکیه در موقعیت مناسبی برای کنترل گسترش نفوذ روسیه و چین در خاورمیانه قرار دارد.

ورای منافع ژئوپلتیک متقابل آنکارا و واشنگتن، یک رابطه دوجانبه نزدیک تر بین آنها می تواند اهداف صریح بایدن در اولویت دادن به حقوق بشر و اصلاحات دموکراتیک را تسهیل کند. نظام سیاسی ترکیه به ویژه پس از کودتای نافرجام سال 2016 ، هنوز با عناصری مانند اپوزیسیون قدرتمند، تعهد به سیاست دموکراتیک و تبعیت لفظی از کثرت گرایی تعریف می شود. گرچه ترکیه از وضعیت ایده آل خیلی دور است، اما آمریکا می تواند این کشور را برای رسیدگی به وضعیت اقلیت های قومی و مذهبی، آزادی مطبوعات و حقوق زنان تحت فشار بگذارد.

سوال کلیدی این است که بایدن می تواند اردوغان را به نزدیکی در روابط ترغیب کند؟ آمریکا سود زیادی از چنین تلاشی می برد. وضعیت با ثبات تر ترکیه به ویژه در داخل ناتو و در عصر «رقابت بر سر قدرت برتر» به وضوح مطابق منافع ایالات متحده است. منافع بالقوه اقتصادی ناشی از بهبود روابط نیز می تواند به همان اندازه اهمیت داشته باشد. سال ها سیاست گذاری نادرست، بی ثباتی منطقه ای و تردیدها در جهت گیری استراتژیک ترکیه به یک رکود جدی در اقتصاد این کشور و چالش های اساسی در تامین مالی خارجی انجامیده است. عدم اطمینان در سیاسی داخلی و ضعف در پایبندی به قانون نیز به میزان قابل توجهی تنگناهای اقتصادی ترکیه را شدیدتر کرده و دولت بایدن با هماهنگی اتحادیه اروپا می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و اردوغان را به بازگشت به روابط صمیمانه ترغیب کند. غرب می تواند به ماهیت سیاسی مشکلات اقتصادی ترکیه بپردازد . برای کمک اقتصادی به صورت وام، شروطی از جمله حقوق بشر و اقلیت ها و اصلاحات دموکراتیک و قضایی تعیین کند. این تنها اهرم فشار غرب در برابر ترکیه خواهد بود. البته، ترکیه هم در منطقه از اهرم فشار قدرتمندی برخوردار است و اگر از سیاست ایالات متحده پسا-ترامپ در خاورمیانه کنار گذاشته شود، می تواند نقشی خرابکارانه ایفا کند. اردوغان بارها تاثیرگذاری گفتمان ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی را در شکل دادن به افکار عمومی داخلی و منطقه ای نشان داده است. به زبان ساده، دولت بایدن می تواند با اطمینان از جلب حمایت و همکاری ترکیه، حمایت عمومی منطقه را به دست آورد.

بازگشت به روابط گذشته برای هیچ کدام از این دو کشور عملی و مطلوب به نظر نمی رسد. در مقابل، ایالات متحده و ترکیه می توانند در یک توافق هسته ای جدید با ایران و محدود کردن نفوذ روسیه و چین در منطقه، در زمینه منافع مشترک همکاری کنند.

منبع: ریسپانسیبل استیت کرفت / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: روابط ترکیه و آمریکا رویکرد آمریکا در قبال ترکیه جو بایدن دولت جدید جو بایدن سیاست آمریکا در خاورمیانه توافق هسته ای ایران نفوذ روسیه و چین در خاورمیانه سیاست خارجی ترکیه


( ۱۷ )

نظر شما :

شاهرخ ۱۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۳
دیپلماسی عملا رفته مقاله مشاور اردوغان کپی کردی اما نقدهایی است ،اول اینکه تمام کشورهای عربی و اسراییل سطح اتکا آمریکا به ترکیه را کم کرده اند ۲وضعیت اقتصادی ترکیه به حدی نیست شرط و طاقچه بالا بگزارد و امتیازات سنگین بگیرند مانند گذشته ۳بایدن مجبور به برگشت به برجام خواهد بود برای تمرکز قدرت آمریکا به سوی چین ۴مناقشات با یونان و قبرس باقیمانده و وضعیت انرژی مدیترانه ۵منافع اقتصادی چین و روسیه در خاورمیانه و آسیای مرکزی وابسته به ترکیه نیست که اردوغان امتیاز اقتصادی از آمریکا و غرب بگیرد ۶نوبسنده مقاله در توهم و خوش بینی مفرط همراه با نگرانی از اقدامات بایدن در قبال ترکیه و تهدید ضمنی اهرم فشار ترکیه بر آمریکا است ۷در خاورمیانه غیر ترکیه ایران مصر عربستان و اسراییل هستند خلأ آمریکا در کند ۸ترکیه اردوغانی قلاده دست آمریکاست هرجا نقش خرابکارانه علیه منافع غرب داشته چنان افسارش کشیدند (همانند دستگیری کشیک آمریکایی و تهدید توییتری ترامپ باعث سقوط ایر ترکیه و آزادی کشیک آمریکایی در کمتر از ۲۴ساعت شد )با چراغ سبز ترامپ کوبانی و...شمال سوریه اشغال کرده بود ۹تمام اتاق فکر و سیاستمداران وابسته حاکم ترکیه(موسسه setaو....) لزوم استفاده از قدرت سخت نظامی و لزوم لشکر کشی اشاعه و با حماسه سرایی قصد توجیه افکار عمومی ترکیه داشتند
رضا ۱۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۸
نویسنده این گفتار ضد اسراییل و آمریکا در خود ترکیه مخالفان اردوغان آن را ریا کارانه و نفاق میداند حتی همفکران اخوانی آن در فلسطین نامه برای جلوگیری از عادی سازی ترکیه و سایر کشورهای اسلامی عربی نوشته در جهان عرب هم هوادارانش کم شد با سخنان عادی سازی روابط با اسراییل حمایت عمومی از ترکیه چنان بالا نبوده با درگیری ترکیه در سوریه و مصر و مدیترانه و...اعتبار ترکیه به خاطر فلسطین بود آنهم با هزینه خود در حال از دست دادن است،اروپا فهمید زیاد به ترکها پرو بال بدهد میشود استخوان در گلوی در مدیترانه و شمال آفریقا و آسیای مرکزی
بایدن ۱۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۶:۵۸
حتماً
احمد ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۲
بایدن چه احتیاج به ترکیه دارد ؟؟؟؟؟؟احتمال برگشت به برجام با ایران هست تمام کشورهای عربی حساب میبرند با روس‌ها و چینیها مدارا کند آسیای مرکزی و قفقاز نفوذ میکند مقاله نویس باید می‌گفت ترکیه با توجه به لشکر کشی خود به شمال عراق و سوریه و لیبی و قره باغ و وضعیت سیاسی اردوغان و اقتصاد ترکیه و جلوگیری از کنار گذاشتن توسط غرب ترکیه و اردوغان محتاج بایدن شده است نشانه های آن عادی سازی روابط قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس و عادی سازی روابط ترکیه با اسراییل فرانسه و یونان و....