در پاسخ به ترور فخری زاده

این ایران است که برای چگونگی انتقام تصمیم می گیرد

۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۰۷:۰۰ کد : ۱۹۹۸۱۴۱ اخبار اصلی خاورمیانه
پرتاب پنجاه موشک به پایگاه عین الاسد تنها پیامی ساده از سوی ایران بود مبنی بر این که توانایی ایستادن در برابر دشمنان را دارد و موشک های دقیقی در اختیار دارد. نابودی عین الاسد انتقام شهید سلیمانی نبود بلکه پاسخ به ترور این شهید با جمعیتی میلیونی که برای تشییع پیکر او آمدند، متناسب خواهد بود. مکان، زمان و چگونگی پاسخ به این ترور و پاسخ به ترور شهید فخری زاده را ایران مشخص خواهد کرد.
این ایران است که برای چگونگی انتقام تصمیم می گیرد

نویسنده: حامد ابوالعز

دیپلماسی ایرانی: در جمهوری اسلامی در میان محافل سیاسی، امنیتی و فرهنگی درباره ضروری بودن پاسخ مستقیم به ترور فخری زاده توافق نظر وجود دارد زیرا این ترور به چالش کشیدن اعتبار جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان است.

به نظر می رسد همه درباره این که این عملیات از سوی تیم ترور موساد انجام شده اتفاق نظر دارند. این ترور برای محقق ساختن دو هدف انجام شد: نخست نابودی برنامه هسته ای و موشکی ایران دوم ایجاد مانع در برابر بازگشت بایدن به توافق هسته ای.

تردید نداریم دونالد ترامپ در این عملیات دست داشته است. او از زمان خروج یکجانبه از توافق هسته ای انواع فشارها علیه ایران را برای تسلیم این کشور و انداختن عکس یادگاری با رهبران ایران مانند کره شمالی اعمال کرده است.

دولت ترامپ از آنجا که می داند پاسخ کوبنده ایران حتما انجام خواهد شد به سمت کاهش تنش با ایران حرکت کرده است. به عبارت دیگر می توان ادعا کرد رهبری آمریکا گام هایی برای جلوگیری از خطر پاسخ ایران علیه نیروها و دیپلمات هایش در منطقه اتخاذ کرده است.

نشانه های این کاهش تنش در خارج کردن نیمی از دیپلمات های این کشور در عراق نمود می یابد. این اقدام احتیاطی از سوی ترامپ برای فرار از شبح ترور سفیر آمریکا در بنغازی است. این حملات علت اصلی شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در برابر دونالد ترامپ بود و نشانه دیگر به نوشته سایت "دیلی بیست" درخواست ترامپ از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه اش برای اعمال فشارهای شدید علیه ایران بدون ورود به جنگی همه جانبه است.

اعلام آماده باش اسرائیل از عدم فهم ایران ناشی می شود. عادت ایران نیست که در اتخاذ تصمیم انتقام عجله کند یا در سطوح بالا هماهنگی انجام نداده باشد. در پاسخ به کسانی که می گویند پاسخ به ترور سلیمانی فوری بود، باید بگوییم آن پاسخ تنها آتش بازی بود. پرتاب پنجاه موشک به پایگاه عین الاسد تنها پیامی ساده از سوی ایران بود مبنی بر این که توانایی ایستادن در برابر دشمنان را دارد و موشک های دقیقی در اختیار دارد. نابودی عین الاسد انتقام شهید سلیمانی نبود بلکه پاسخ به ترور این شهید با جمعیتی میلیونی که برای تشییع پیکر او آمدند، متناسب خواهد بود. مکان، زمان و چگونگی پاسخ به این ترور و پاسخ به ترور شهید فخری زاده را ایران مشخص خواهد کرد.

ایران همیشه از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای گفت وگوی منطقه ای بدون مداخله کشورهای خارجی دعوت کرده اما این گام ایران با گام های مثبت طرف مقابل روبه رو نشده است. رسانه های این کشورها به ترویج نظریه خطر "هیولای ایران" ادامه دادند و این مسئله را مطرح کردند که دشمنی اسرائیل خطر کمتری در مقایسه با ایران دارد.

پس از این که احتمال دست داشتن امارات متحده عربی در ترور فخی زاده مشخص شد، ایرانی ها بدون واسطه با محمد بن زاید، ولیعهد امارات تماس گرفتند و به او خبر دادند هرگونه حمله آمریکا به ایران با حمله وسیع به امارات روبه رو خواهد شد از این رو اماراتی ها به سرعت این ترور را محکوم کردند و خواستار خویشتنداری شدند.

این آمریکا بود که از توافق هسته ای خارج شد و شدیدترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کرد. در پی این شکست اروپایی ها از انجام تعهدات خود امتناع کردند و اسرائیل یکی از مهم ترین دانشمندان جمهوری اسلامی را ترور کرد. از این رو صدایی بالاتر از صدای انتقام نیست و ایران طرفی است که مکان و زمان پاسخ مستقیم به عملیات ترور سلیمانی و فخری زاده را مشخص خواهد کرد. 

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: انتقام سخت انتقام خون سردار سلیمانی ایران و امریکا ایران و اسرائیل ترور شهید فخری زاده


( ۸ )

نظر شما :