ابراز امیدواری یک دیپلمات آلمانی به تاثیر دولت بایدن بر اجرای برجام

۰۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۷ کد : ۱۹۹۷۴۲۸ سرخط اخبار

یک دیپلمات آلمانی پس از مذاکرات وزرای امور خارجه کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس درباره توافق هسته ای ایران، نسبت به تاثیر روی کار آمدن دولت جو بایدن در روند اجرای توافق هسته ای ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام آلمانی روز دوشنبه گفت که آلمان با روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، فرصت جدیدی برای بازگشت به آن‌چه رویکرد فرااقیانوسی متوقف کردن برنامه هسته ای ایران می‌خواند، می بیند. 
یک دیپلمات آلمانی که می خواست نامش فاش نشود، گفت: با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا ما فرصت این را پیدا خواهیم کرد که از برجام برای همان چیزی استفاده کنیم که در اصل برای همان ایجاد شده است،  یعنی محدود کردن برنامه هسته ای ایران. 
در حالی که ایران پس از خروج آمریکا از برجام و عمل نکردن اروپایی ها به تعهداتشان گامهایی را برای کاهش تعهدات برجامی‌اش برداشت، این دیپلمات پس از دیدار وزرای امور خارجه آلمان،  انگلیس و فرانسه درباره ایران در روز گذشته، مدعی شد: با وجود این که ایران تا حد زیادی در حال تخطی از تعهدات هسته ای اش می باشد،  نیاز فوری به آن وجود دارد. 
او همچنین اظهار کرد که سه کشور اروپایی یادشده با دانستن این که مذاکرات سختی در پیش خواهند داشت، برای دوران دیپلماسی سرسختانه ای آماده می شوند. 
علاوه بر این،  یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه پس از دیدار وزرای خارجه سه کشور گفت که فرانسه مصمم است اطمینان حاصل شود که ایران هیچ گاه به تسلیحات هسته ای دست پیدا نمی کند و تلاش ها برای حفظ توافق هسته ای را ادامه خواهد داد که نقش مهمی در این باره دارد. 

بر اساس این گزارش،  اظهارات این دیپلمات های اروپایی در پی این مطرح می شود که آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شده و تحریم های متعددی بر ایران اعمال کرد. 

ایران با گذشت یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای و تعلل کشورهای اروپایی عضو توافق در عمل به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر تحریم های آمریکا و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران،  اعلام کرد که در چند گام تعیین شده تعهدات داوطلبانه هسته‌ای اش را کاهش می دهد.  مقامات ایران گفته اند که این اقدامات بازگشت پذیر هستند و به محض عملی شدن تعهدات طرف های برجام به حالت قبل باز می گردند. 

جو بایدن وعده داده است در صورت بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته ای اش،  به توافق هسته ای باز می گردد. 

تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در حالی از سوی دیپلمات های اروپایی ادعا می‌شود که مقامات کشورمان همواره تاکید دارند سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایی نداشته و نخواهد داشت.
انتهای پیام


نظر شما :