گزارش تحلیلی «یورواسیا ریویو» از توسعه همکاری های چین و ایران

۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۹۳۱۶۸ سرخط اخبار

 ایرنا- تارنمای «یوراسیا ریویو» در گزارشی تحلیلی ضمن توجه به روابط قوی ایران و چین، از تمایل پکن به سرمایه گذاری در ایران خبر داده و از آن به عنوان دروازه ای برای تقویت روابط دو جانبه تهران - پکن به رغم تحریم های آمریکا، یاد کرده است.

به گزارش ایرنا «یوراسیا ریویو - (Eurasia Review)» در گزارش تحلیلی خبری خود آورده است که پس از امضای برجام، چین روابط گسترده تری با ایران برقرار و همزمان تلاش کرده است تا از فرصت ها در بازار انرژی ایران بهره مند شود و سرمایه گذاری خود را در این کشور افزایش دهد.

این تارنما آنطور که خودش نوشته است یک ژورنال مستقل است که محلی را برای تحلیلگران و متخصصان فراهم کرده است تا مطالب مختلف در مورد آسیا و اروپا را که اغلب مورد غفلت رسانه های غربی قرار گرفته است منتشر کنند.

این گزارش با اشاره به اینکه چین تا سال ۲۰۳۰ میلادی به بزرگترین مصرف کننده انرژی دنیا تبدیل می شود به همین دلیل هم ذخایر غنی انرژی ایران برای چین مهم است، آورده است: در سال ۲۰۳۰ میزان واردات نفت چین از ۶ میلیون بشکه بالاتر خواهد رفت و تا سال ۲۰۳۵ میلادی این رقم به ۱۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و ایران چهارمین دارنده ذخایر بزرگ انرژی دنیا و دومین دارنده ذخایر بزرگ گاز طبیعی برای چین یک عرضه کننده قابل اطمینان خواهد بود.

در گزارش این تارنما آمده است: اروپایی ها هم هنوز در تلاش برای بهبود روابط با ایران هستند، اما مساله تحریم های اقتصادی علیه ایران برای این قاره یک چالش است و مسئولان بانک های اروپایی به سبب همین تحریم ها برای ایجاد رابطه با ایران دچار مشکل شده اند به طوری که سفر آنها به ایران به دلیل تحریم های آمریکا برایشان دردساز ساز شده است چون در این صورت آمریکا نیز برای آنها روادید صادر نخواهد کرد. 

این گزارش با اشاره به اینکه تحت چنین شرایطی، چین با اقتدار بیشتری برنامه های خود را برای همکاری با ایران به پیش می برد و تجارت با ایران را ادامه می دهد به دیدگاه «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده که گفته است «چین همیشه در روزهای سخت در کنار ایران ایستاده است».

این گزارش در این خصوص افزود: در دیدار رییس جمهوری ایران با «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین در سال ۲۰۱۶ میلادی بود که طرفین ارتقای سطح روابط تجاری مشترک تا مرز ۶۰۰ میلیارد دلار را مطرح کردند.

«یوراسیا ریویو» اضافه می کند اگرچه ممکن است چین در تعمیق همکاری ها با دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس به دلیل نزدیکی آنها با آمریکا دچار مشکل شود اما ایران دارای روابط تاریخی قوی با چین است و متحد مورد اعتمادی برای پکن به حساب می آید.

نویسنده گزارش به برگزاری رزمایش سال ۲۰۱۴ دو کشور چین و ایران و همکاری نیروهای دریایی دو کشور اشاره کرده و نوشته است در این زمینه هم دو کشور می توانند همکاری های وسیع تری داشته باشند ضمن آنکه در نوسازی راکتور اراک هم همکاری های خوبی میان دو کشور صورت گرفته است.

در این گزارش تحلیلی آمده است: در حوزه همکاری با ایران در زمینه نفت و واردات انرژی از تهران، حتی بین چین و ژاپن هم رقابت وجود دارد و چون توکیو نیز به نفت وارداتی از ایران و خاورمیانه چشم دوخته است و روسیه هم در عرصه ساخت نیروگاه با ایران همکاری می کند.

این گزارش می افزاید: نباید فراموش کرد که ایران به بانک زیرساختی سرمایه گذاری آسیایی چین هم ملحق شده است و هر دو کشور چین و روسیه اکنون برای عضویت ایران به صورت کامل و رسمی در سازمان همکاری شانگهای تلاش کرده و مصمم هستند که این برنامه (پیوستن ایران به سازمان شانگهای) را به خوبی پیش ببرند.

در این گزارش تصریح شده است که احتمالا همکاری های هسته ای ایران و چین هم با توجه به برنامه جامع همکاری های ایران و چین، توسعه پیدا کند و این یک فرصت برای تهران به منظور جلب و جذب سرمایه گذاری چین در ایران است.  

تارنمای «یوراسیا ریویو» خاطر نشان کرد که آمریکا در چنین شرایطی نمی تواند خواسته هایش را برای قطع ارتباط با ایران و یا کاهش ارتباط و یا تحریم ایران بر دیگران تحمیل کند، چون تقویت روابط ایران با چین و روسیه در سطح بین المللی نشان می دهد که توان بازگرداندن تحریم ها علیه ایران از سوی غرب کمتر و کمتر خواهد شد و به رغم آنکه آمریکا فکر می کند با فشارهایش برنامه هسته ای ایران را متوقف کرده است و به خودش تبریک می گوید، این چین است که به چنین راهبرد آمریکایی پوزخند می زند.


( ۳ )

نظر شما :