سفیر ایران در لاهه: تصمیم کشورهای غربی علیه سوریه با انگیزه‌های سیاسی و غیر قابل قبول است

۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۹۹۳۱۴۲ سرخط اخبار

نود و چهارمین نشست شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی ۱۹ تیر ماه به کار خود پایان داد و در این نشست تصمیم جدید گروه کشورهای غربی علیه سوریه با عنوان «تملک و استفاده از سلاح های شیمیایی توسط سوریه» به رأی گذاشته شد که با ۲۹ رای موافق و ۹ رأی ممتنع و ۳ رأی منفی (روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران) به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، کاظمی ابدی سفیر کشورمان در هلند در مخالفت با تصمیم مزبور، ضمن نامشروع خواندن تاسیس تیم تحقیق و شناسایی سازمان و انتقاد از گزارش جانبدارانه و خلاف واقع این تیم علیه سوریه که این کشور را متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در شهر لطامنه کرده است، تصمیم گروه جدید را غیر متوازن، دارای انگیزه‌های سیاسی و غیر قابل قبول دانست و گامی در راستای سیاسی کردن سازمان و اختلاف افکنی میان اعضای آن اعلام کرد. 

سفیر کشورمان در لاهه اضافه کرد که تصمیم جدید، عوامل بسیاری از جمله تلاش‌های وسیع سوریه در همکاری با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که در گزارش‌های مدیرکل سازمان نیز به آنها اشاره شده را نادیده گرفته است. 

کاظمی ابدی در ‍ پاسخ به اظهارات سفیر آمریکا در انتقاد از مواضع کشورمان گفت: استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم صدام در دهه ۱۹۸۰ علیه ایران و مردم ایران کشورها را واداشت تا به ضرورت انعقاد کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی پی ببرند. بسیاری از کشورهایی که مواد و تسلیحات شیمیایی برای صدام فراهم می‌کردند و به او اطلاعات می‌دادند تا به نقاطی که بیشترین تأثیر را علیه مردم ایران داشته باشد حمله کند، اکنون جزو کشورهایی هستند که از این تصمیم حمایت می‌کنند. 
شایان ذکر است که تصمیم مزبور باید در بیست و پنجمین کنفرانس کشورهای عضو سازمان منع سلاح های شیمیایی در آذر ماه سال جاری به تصویب نهایی برسد.


نظر شما :