پیش بینی رشد منفی ۵.۲ درصدی اقتصاد جهانی به خاطر کرونا  توسط بانک جهانی

۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۴ کد : ۱۹۹۲۱۶۸ سرخط اخبار

بانک جهانی پیش‌بینی‌ کرد که تولید ناخالص داخلی جهان به خاطر شیوع ویروس کرونا طی سال جاری رشد منفی 5.2 درصدی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، شیوع ویروس کرونا و متعاقبا اعمال محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی برای کاهش حضور مردم در اجتماع باعث شده تا اقتصاد جهانی به شدت آسیب ببیند.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده در سال 2020 به خاطر بحران پیش آمده، رشد اقتصاد جهانی منفی 5.2 درصد خواهد بود.

این رقم بدترین عملکرد اقتصاد جهانی از زمان جنگ جهانی دوم به بعد به شمار می‌رود و حدود 3 برابر میزانی است که در سال 2009 و زمان رکود بزرگ اقتصادی از تولید ناخالص جهان کم شد.

در گزارش بانک جهانی آمده است که انتظار می‌رود شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها را دچار رکود اقتصادی کند. چرا که سرانه درآمد در بسیاری از کشورهای جهان در حال تجربه کردن بیشترین کاهش از سال 1870 تا کنون است.

این بانک پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته منفی 7 درصد برای سال 2020 باشد. 

این بانک همچنین نسبت به اوضاع در کشورهای در حال توسعه با نظام سلامت ضعیف‌تر ابراز نگرانی کرده است چرا که ممکن است حدود 60 میلیون نفر در این کشورها دچار فقر مطلق شوند.

سیلا پازارباشی اوغلو، معاون بانک جهانی، می‌گوید: پیش‌بینی‌ها حاکی از شرایط بسیار بدی در ماه‌های پیش رو هستند، چرا که انتظار می‌رود بحران کنونی خسارت‌های بلند مدتی را بر اقتصاد جهانی گذاشته و چالش‌های جدی در برابر آن ایجاد کند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، پیش‌بینی می‌شود میزان سرمایه‌گذاری‌ها در کوتاه مدت همچنان پایین بوده و تجارت جهانی و چرخه تامین کالا تا حدودی اختلال داشته باشد.

این بانک بین‌المللی همچنین پیش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصادی در بسیاری از نقاط جهان به خصوص آمریکای لاتین، اروپا و آسیای مرکزی را به خاطر حجم خسارت‌های وارده به اقتصاد آنها ناشی از شیوع ویروس کرونا را کاهش داده است.

بانک جهانی همچنین پیش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصاد جهانی را با توجه به خطراتی که تجارت،‌گردشگری و خرید و فروش کالاهای اساسی را تهدید کرده و اقتصاد جهانی هم به شدت به این عوامل وابسته بوده، پایین آورده است.

این بانک پیش‌بینی کرده تولید ناخالص داخلی حوزه یورو 9.1 درصد و آمریکا و ژاپن هر کدام 6.1 درصد منفی شود.

بانک جهانی اعلام کرده علیرغم آنکه رشد اقتصادی آمریکا،‌اروپا و ژاپن برای سال 2020 منفی می‌شود اما اقتصاد چین رشد اقتصادی مثبت یک درصد را ثبت خواهد کرد.

کلید واژه ها: بانک جهانی اقتصاد جهانی


نظر شما :