واشنگتن اگزماینر: کردهای عراق به آمریکا بیشتر از بغداد اعتماد دارند

۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۴ کد : ۱۹۹۱۹۸۰ سرخط اخبار

یک رسانه آمریکایی نوشت که کردهای اقلیم کردستان عراق به واشنگتن بیشتر از بغداد اعتماد دارند.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن اگزماینر در گزارشی نوشت که آمریکا دو گزینه برای انتخاب در عراق دارد؛ گزینه نخست این است که به همین شیوه ادامه دهد و بغداد را از آنچه "نفوذ" ایران خوانده، دور کند اما گزینه بهتر که در راستای منافع آمریکا و هم‌پیمانانش خواهد بود؛ وضع یک استراتژی جدید با تکیه بر تقویت اقلیم کردستان عراق در مقابل دولت مرکزی بغداد است.

طبق این گزارش، استراتژی قدیمی آمریکا در قبال بغداد با وجود پرداخت میلیاردها دلار برای آموزش، تجهیزات، اقتصاد و ریشه کن کردن فساد نه تنها شکست خورده و به نتیجه مطلوبی نرسیده است، بلکه بالعکس پارلمان عراق به اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور رای داد.

این روزنامه نوشت: حقیقت تلخی که ایالات متحده نمی‌تواند بر آن فائق آید این است که ایران کشور همسایه عراق است و فرهنگ، دین و منافع اقتصادی مشترک با آن دارد، بنابراین ساده لوحانه است باور داشته باشیم که می‌توانیم عراق را کاملاً از ایران دور کنیم.

در ادامه این گزارش آمده است: چند نکته مثبت در رابطه با حضور آمریکا در کردستان وجود دارد؛ نخست اینکه کردها با آغوش باز از آمریکایی‌ها و نیروهای آنها در منطقه آشفته استقبال می‌کنند. دوم؛ سرمایه گذاری آمریکا در عراق بازده مثبتی نداشته است اما این امر در کردستان متفاوت خواهد بود. بنابراین کردها زیر نظر آمریکا می‌توانند تبدیل به هم‌پیمان "دموکراتیک" واقعی شوند که موفق به تشکیل آن در عراق طی حدود دو دهه نشدیم.

طبق این گزارش، اما این بدان معنا نیست که اجازه داده شود احزاب مهم در کردستان عراق به تنهایی و به شکل یکجانبه رفتار کنند، چراکه این مسأله ممکن است منجر به اختلاف طایفه‌ای میان طایفه جلال طالبانی و مسعود بارزانی شود، بنابراین رهبری آمریکا می‌تواند منطقه کردستان را به یک دولت یکپارچه و مبتنی بر اصول نهادها که مورد نظر خود است، تبدیل کند که شایسته سرمایه گذاری مناسب باشد. منطقه کردستان به کمک آمریکا نیاز دارد؛ کمک‌هایی از قبیل آموزش مدیریت مالی برای سال ۲۰۲۰ در عراق و آماده شدن به منظور درخواست ۲۴۹ میلیون دلار برای حمایت از تلاش‌های اصلاح نیروهای پیشمرگ.

واشنگتن اگزماینر همچنین نوشت: ایالات متحده می‌تواند با استفاده از نفوذ خود در کردستان عراق، به جای تشویق طوایف حاکم، طوایف تحت سلطه را تحت فشار قرار دهد تا خواستار دستیابی به کمک‌های مالیات دهندگان آمریکایی و سرمایه گذاری تلاش‌های آمریکا در اقلیم کردستان شوند؛ به این معنا که هرگونه تخلف رهبری دولت اقلیم کردستان مستلزم انجام تحقیقات همه‌جانبه است و اعضای آن باید مجازات شوند، چراکه پول مالیات دهندگان آمریکایی نباید هدر برود.

این رسانه آمریکایی در ادامه گزارش خود تأکید کرد: این مأموریت بیش از مناطق دیگر عراق در کردستان قابلیت تحقق دارد، چراکه اعتماد کردها به آمریکا بیشتر از اعتماد آنها به عراق است و اقلیم برای بقا نیازمند آمریکا است.

ایالات متحده همچنین باید حضور نظامی و سیستم‌های دفاعی سنگین خود در اقلیم کردستان عراق را تقویت کند و از این طریق می‌تواند از نیروهای خود و تنها متحد قابل اعتمادش در عراق دفاع کند و استقرار سامانه‌های موشکی پاتریوت در اربیل آغاز این موضوع است.

انتهای پیام

 
 
 


( ۲ )

نظر شما :