دیدار سفیر ایران با وزیر فرهنگ تاجیکستان

۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۹۰۷۱۴ سرخط اخبار

در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان زمینه های توسعه مناسبات و همکاری های فرهنگی دو کشور بررسی و تبادل نظر شد.

به گزارش ایسنا، محمد تقی صابری، سفیر فوق العاده و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با زلفیه دولت زاده وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار ابتدا سفیر کشورمان  انتصاب خانم دولت زاده را به عنوان وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان تبریک گفت و با اشاره به اراده مقامات عالیه دو کشور بر گسترش روابط میان دو ملت هم دین، هم زبان و هم فرهنگ و نیز تحولات مثبت یکساله اخیر در روابط ایران و تاجیکستان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تقویت مناسبات در همه زمینه ها از جمله همکاری های فرهنگی دو کشور را اعلام کرد که مورد استقبال وزیر فرهنگ تاجیکستان قرار گرفت.

محمدتقی صابری تصریح کرد: اشتراکات فراوان دو کشور ایران و تاجیکستان در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه فرهنگی، ظرفیت بسیار خوبی برای تقویت و توسعه همکاری‌ها فی‌مابین می‌باشد و جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری و مناسبات با جمهوری تاجیکستان، هیچ محدودیتی ندارد.

سفیر  کشورمان گفت: «جمهوری اسلامی ایران از پیشنهاد جمهوری تاجیکستان برای ثبت گرامی داشت پنج هزار و پانصدمین سالگرد تاسیس شهرباستانی سرزم در فهرست بزرگداشت های یونسکو برای دوره ۲۰۲۱-۲۰۲۰ حمایت نمود و آمادگی دارد در آینده نیز درخصوص ثبت میراث فرهنگی مشترک دو کشور در مجامع بین المللی اقدام نماید».

سفیر کشورمان در تاجیکستان، برگزاری هفته فرهنگی، سفر هیئت‌های فرهنگی و هنری جهت شرکت در نمایشگاه‌های کتاب دو کشور و نیز دیدار از مراکز فرهنگی، هنری و تاریخی دو کشور، برگزاری مشترک نمایشگاه های جهت معرفی دستاوردها و فعالیت های علمی و فرهنگی و هنری، معرفی آثار ممتاز و برجسته ادبیات تاجیک و ایران و تجلیل از مناسبت های ملی دو کشور از جمله برگزاری روزهای جهانی حافظ، رودکی، فردوسی، سعدی و مولوی، برگزاری جشنواره موسیقی با حضور خوانندگان صاحب نام ایرانی و تاجیکی را ار جمله زمینه های همکاری در توسعه و تقویت مناسبات فرهنگی دو کشور برشمرد.

محمدتقی صابری همچنین برگزاری سمینارهای علمی، ادبی و فرهنگی در موضوعات مورد علاقه در مجامع علمی و فرهنگی دو کشور، از جمله اجرای برنامه های مشترک علمی و فرهنگی تاکید کرد.

در این دیدار، وزیر فرهنگ تاجیکستان ضمن خوشامدگویی به محمد تقی صابری سفیر کشورمان اظهار داشت:
جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که در سال ۱۹۹۲ استقلال تاجیکستان را به رسمیت شمرد. ما اشتراکات فرهنگی فراوانی داریم که می‌تواند برای گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اثرگذار باشد.

دولت زاده گفت: ایران و تاجیکستان در طول سال های گذشته همکاری های فرهنگی متنوعی داشته و هیئت های فراوانی از هر دو کشور در مناسبت های فرهنگی یکدیگر از جمله نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت می کردند. با توجه به اراده ی مقامات دو کشور ایران و تاجیکستان، امیدوارم شاهد گسترش روابط دو کشور در زمینه فرهنگ باشیم».

وزیر فرهنگ تاجیکستان اظهار امیدواری کرد روابط و مناسبات فی مابین دو کشور بهبود و روز به روز توسعه یافته و میان دو ملت و کشور ایران و تاجیکستان فاصله و دوری نباشد.

در پایان این ملاقات وزیر فرهنگ تاجیکستان آمادگی کشورش را برای توسعه مناسبات فرهنگی و همکاری های فی مابین در موضوعات مطرح شده اعلام کرد.

کلید واژه ها: ایران و تاجیکستان


نظر شما :