مقام تاجیک: مناسبات تهران-دوشنبه در مسیر مثبتی قرار گرفته است

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۴ کد : ۱۹۸۹۶۶۲ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: روابط این کشور با ایران در سال 2019 شاهد تحولات مثبتی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان در نشست مطبوعاتی گفت: روابط این کشور با ایران در سال 2019 شاهد تحولات مثبتی بوده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در سال گذشته میلادی و به ویژه پس از امضای یادداشت تفاهم همکاری میان دولت های تاجیکستان و ایران در زمینه‌های امنیتی چه تغییر و تحولی در مناسبات میان «دوشنبه» و «تهران» اتفاق افتاده است، گفت: در حقیقت پس از امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های امنیتی در مناسبات میان 2 کشور تحولات مثبت و اتفاقات مهمی رخ داده است.

مهرالدین افزود: به عنوان مثال می‌توان به سفر کاری ماه ژوئن سال گذشته «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران به دوشنبه و دیدار وی با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان اشاره کرد که طی آن 2 طرف بر وجود اراده سیاسی خود جهت بهبود روابط در همه زمینه‌ها تاکید کردند.

وی ادامه داد: همچنین در ماه دسامبر سال 2019 در تهران سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و فرهنگی تاجیکستان و ایران برگزار شد که ضمن آن مجموعه‌ای از موضوعات مهم مورد بحث و بررسی قرار داده شدند.

مهرالدین افزود: در این نشست همچنین تکمیل تونل «استقلال» که با کمک ایران احداث شده است، مطرح شد و 2 طرف به این نتیجه رسیدند که در این زمینه مشترکا سرمایه گذاری کنند.

وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: همچنین در ماه دسامبر سال گذشته میلادی دبیر شورای امنیت تاجیکستان در دومین نشست امنیت منطقه‌ای با محوریت موضوع افغانستان در تهران حضور یافت و با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار  کرد.

مهرالدین تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران و سفر استاندار خراسان رضوی به دوشنبه در پایان سال 2019 از دیگر رویدادهای مثبت در روابط 2 کشور می‌باشد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان اظهار داشت: با توجه به موارد یادشده می‌توان گفت که مناسبات تاجیکستان و ایران در مسیر مثبتی قرار گرفته البته طی چند سال گذشته در مناسبات 2 کشور قدری سردی ایجاد شده بود که باید طرفین برای بهبود سطح اعتماد و رفع مشکلات تلاش کرده و به موضوعات همکاری‌های اقتصادی و تجاری توجه بیشتری نشان دهند.

مسئول دستگاه سیاست خارجی تاجیکستان در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که آیا با سفر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، موضع‌گیری‌های ضد روسی و ضد چینی وی، برگزاری نشست «5+1» و استراتژی جدید «واشنگتن» برای آسیای مرکزی تحقق سیاست خارجی تاجیکستان با هدف حفظ توازن در منافع میان قدرت‌ها با مشکل مواجه نخواهد شد؟ اظهار داشت: سیاست «درهای باز» محور سیاست خارجی تاجیکستان را تشکیل می‌دهد که در چارچوب آن دوشنبه به دنبال ایجاد و توسعه روابط دوستانه با همه کشورهای دنیاست بنابراین همکاری‌های ما با آمریکا در قالب «5+1» بر روابط ما با کشورهایی که با آنها مشارکت استراتژیک داریم، تاثیر نخواهد گذاشت.

مهرالدین تاکید کرد: ما با همه کشورها در چارچوب منافع ملی تاجیکستان همکاری می‌کنیم و روابط ما با دیگر شرکا نظیر روسیه و چین امری شناخته شده می‌باشد.

وی ادامه داد: همکاری‌های منطقه‌ای ما با آمریکا در قالب نشست «5+1» دنبال می‌شود که بیشتر درباره موضوعات امنیتی و مسائل بین المللی است، تاجیکستان در زمینه همکاری‌های امنیتی در چارچوب «5+1» نقش فعالی دارد و چندین نشست  برگزار کرده از جمله در ماه می سال گذشته میلادی در شهر دوشنبه یکی از جلسات گروه کاری «5+1» دایر شد.

علاوه بر این سفر «آلیس ولز» معاون اول دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به دوشنبه صورت گرفت که در آن نه تنها روابط دوجانبه بلکه موضوعات همکاری‌های امنیتی و اقتصادی منطقه‌ای نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه تاجیکستان در پایان تاکید کرد: بحث رشد و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای برای منافع ملی ما بسیار مهم می‌باشد ما در این زمینه‌ها هم با آمریکا و هم با سایر شرکای خود همکاری داریم.

کلید واژه ها: ایران و تاجیکستان


( ۳ )

نظر شما :