همتی: بانک مرکزی فشار زیادی را از تحریم تحمل می‌کند/

۲۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۹ کد : ۱۹۸۸۲۴۳ سرخط اخبار

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که طرح بانکداری اسلامی کلیت ساختار بانک مرکزی را تغییر می‌دهد، گفت: ما اکنون در شرایط بسیار سنگین تحریم قرار داشته و بانک مرکزی به عنوان عمود خیمه فشار زیادی را تحمل می‌کند لذا وارد کردن این شوک در ساختار بانکی به صلاح کشور نیست.

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس و در جریان بررسی کلیات طرح بانکداری اسلامی اظهار کرد: ما از زحمات و تلاش‌های دوستان برای تدوین این طرح تشکر می‌کنیم اما به دلایلی از نمایندگان درخواست داریم به این طرح رای ندهند.

وی توضیح داد: در این طرح ساختار بانک مرکزی تغییر داده شده است. قاعدتا ما باید طرفدار بخش‌های عمومی طرح باشیم اما ما اکنون در شرایط بسیار سنگین تحریم هستیم بانک مرکزی عمود خیمه بوده و فشار زیادی را تحمل می‌کند معلوم نیست تا کی باید این شرایط وجود داشته باشد لذا ما احتیاج به آرامش خاطر برای مقابله با تحریم و خنثی کردن تلاش های دشمنان داریم در این شرایط وارد کردن این شوک به ساختار بانک مرکزی و تغییر کلی آن به صلاح کشور نیست.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که هنوز نتوانستم در مورد بندهای این طرح قانع شوم، افزود: مگر می‌شود در ۲۰۵ ماده کل سیستم بانک مرکزی آورده شود و همه را جدید کرد. این همه نظرات درباره سیستم بانک مرکزی آمده آن هم بدون آن که دولت در آن نظری دهد و کارشناسان بانک مرکزی اقناع شوند. لذا درخواست من این است که نمایندگان به این طرح رای ندهد و اجازه دهند دولت به مجلس لایحه دهد اگر لایحه دولت بیاید به ساختار بانک مرکزی کمک می‌کند کاری که منوط به اصلاح بخشی از مقررات بانک مرکزی است.

وی  افزود: این طرح مزیت بانک‌ها را همچون بانک کشور کره جنوبی می‌کند اما باید دید که شرایط  اقتصادی ما همچون وضعیت آن کشور است در قانون بودجه ۵۰ درصد تکالیف به سیستم بانکی داده شده است چطور می خواهید این اصلاح را انجام دهید. استقلال بانک مرکزی به این نیست که با دولت همکاری نداشته باشد بلکه به معنای انجام کار کارشناسی است و این که بانک مرکزی به نظرات کارشناسی خود تصمیم گیری کند.

رئیس بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در یک و نیم سال گذشته مسوول بانک مرکزی بودم اگر تصمیمات کارشناسی نبود و دستوری عمل می‌کردیم الان این ثبات در وضعیت ارزی و پولی کشور حاکم نبود پس ما می خواهیم در این شرایط مهم چنین دغدغه‌هایی را به ما وارد نکنید بدانید که با این اصلاح و به هم ریختن ساختار بانک مرکزی حداقل دو سال طول می‌کشد بانک مرکزی ثبات پیدا کنند. اکنون بانک مرکزی تحت تحریم تروریستی دولت آمریکا است شما در این شرایط می‌خواهید کل ساختار را به گونه‌ای عوض کنید که کارشناسان بانک مرکزی نسبت به آن اقناع نشده‌اند.

همتی گفت که در این طرح بانک توسعه  مطرح شده چطور با این وضعیت می‌خواهید بانک مرکزی استقلال داشته باشد بانک مرکزی باید پول چاپ کند و به بانک توسعه دهد اینها همه موضوعاتی است که ما به دلیل آن با این طرح مخالفیم.

کلید واژه ها: عبدالناصر همتی تحریم ایران


نظر شما :

پارسی ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | ۲۳:۴۵
به قول همشهری های شیرین زبان قزوینی همتی جان توکلت رو بکن به خدا و تحمل کن ب بم.
مهری ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۰۲:۰۲
باز این همتی ی حرفی زد دلار بده بالا،بابا هیچی نگو