موشک های پیشرفته ایرانی

سیستم دفاع ضد موشکی ایران چقدر قوی است؟

۱۵ آبان ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۷۳۰۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
ایران عملا، جزء نخستین کشورهایی است که موفق شده، سیستم پدافند ضد هوایی خود را تولید کند که شامل تمام ابزارهای لازم، سیستم های موشکی – ضد هوایی با برد کوتاه، متوسط و بلند، گروه پیشرفته نیروهای رادیو – فنی و سیستم های کنترل خودکار و متمرکز است.
سیستم دفاع ضد موشکی ایران چقدر قوی است؟

دیپلماسی ایرانی: طی یک سال اخیر که روابط میان ایران و امریکا بسیار متشنج شده، از احتمال تحقق سناریوی نظامی علیه این کشور سخن به میان آمده است، از جمله، بمباران و حملات موشکی علیه پایگاه های کلیدی نظامی ایران. در چنین شرایطی، بررسی توان و قدرت نیروی هوایی و دفاع ضد موشکی ایران مطرح می شود.

ایران تعداد کثیری سیستم های زمینی – موشکی در اختیار دارد، اما در میان آنها، سیستم هایی وجود دارد که به برخی از کشورهای دیگر تعلق دارند. طی سال های اخیر، ایران ساخت و تولید سیستم های زمینی – موشکی خود را آغاز کرده است. ایران موفق شده است، سیستم موشکی «رعد» را تولید کند. رعد یک سامانه موشکی زمین به هواست که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده است. برد موشکی های رعد 50 کیلومتر و ارتفاع آن 70 هزار پا است.

در سال 2013، ایران سیستم زمینی – موشکی با برد متوسط تلاش را تولید کرد. این سیستم قادر است، به طور همزمان، رهگیری و درگیری با اهداف را انجام دهد و با اهداف گوناگون در ارتفاع متوسط و بالا مقابله کند. این قابلیت از قابلیت های فنی و پیچیده این سامانه موشکی است. در سیستم موشکی تلاش 1 از موشک های صیاد 2 و در سیستم موشکی تلاش 2 از موشک های صیاد 2 به روز رسانی شده استفاده می شود. موشک صیاد 2 یک موشک پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که براساس فناوری های روز دنیا طراحی شده و قادر است انواع هلیکوپترها، پهپادها و اهداف با سطح مقطع راداری کوچک و دارای سرعت و مانور بالا را منهدم کند. موشک صیاد دارای موتور سوخت جامد است و با سیستم هدایت ترکیبی و قابلیت های عملیاتی بالا در سیستم موشکی تلاش به کار گرفته می شود.

ویژگی بارز پدافند هوایی ایران در وجود یک گروه بسیار قدرتمند از نیروهای رادیو – فنی و تعداد زیاد سیستم کنترل خودکار مدرن است. تاکنون، ایران از چندین ایستگاه راداری رونمایی کرده که احتمالا با کمک روسیه ساخته شده اند. در سال 2014 ایران فاز اول رادار برد بلند «سپهر» با برد 2500 کیلومتر را رونمایی کرد. سامانه راداری سپهر از قابلیت کنترل حریم هوایی تمامی کشورهای همسایه برخوردار است.

ایران عملا، جزء نخستین کشورهایی است که موفق شده، سیستم پدافند ضد هوایی خود را تولید کند که شامل تمام ابزارهای لازم، سیستم های موشکی – ضد هوایی با برد کوتاه، متوسط و بلند، گروه پیشرفته نیروهای رادیو – فنی و سیستم های کنترل خودکار و متمرکز است. بدون تردید، سیستم پدافند ضد هوایی ایران قدرتمند است و قادر است در برابر حملات هوایی از سوی کشورهای همسایه مانند ترکیه و یا عربستان سعودی مقابله کند.

در رابطه با توان مقابله با امریکا باید گفت که بعید به نظر می رسد، پهپادهای امریکا بتوانند حریم هوایی ایران را نقض کنند. پدافند ضد هوایی ایران یک مهره بسیار سخت است که قطعا، حمله علیه پایگاه های راهبردی کشور را بی پاسخ نخواهد گذاشت. باید خاطرنشان کرد که این توانایی های ایران می تواند، شعاع خلیج فارس را پوشش دهد. سیستم پدافند ضد هوایی ایران به رغم برخی از کاستی هایش، عامل قدرتمند در مقابله با امریکا و متحدان این کشور به شمار می رود.

منبع: رگنیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: موشک های بالستیک موشک های ایران سیستم دفاع ضد موشکی ایران


( ۴۰۸ )

نظر شما :

... ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۶
موشک ایران قدرتمند ترین موشک جهانه به فضای مجازی گوش ندید
علیرضا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۵
باور۳۷۳ قطعا از پاتریوت آمریکایی قوی تره
علي اصغر كريمي ۰۲ آبان ۱۳۹۹ | ۰۴:۰۱
دست خداوند بالاترین است.
K ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۰۲:۰۹
اولا با یاری خدا و دوما با وجود باور ۳۷۳ دیگه کاستی تو پدافندمون نیست از لحاظ فنی همه اعدادمون سر تر از جنگنده ها و موشک هاشونه