بهره های زیادی که حزب الله از اعتراضات می‌برد

تظاهرات لبنان در جهت خواسته های اصلاح طلبانه حزب الله

۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۷۲۶۱ اخبار اصلی خاورمیانه
حزب الله نگران نیست زیرا ادامه یافتن تحرکات مردمی برای درخواست اصلاحات و مبارزه با فساد به هیچ وجه به زیانش تمام نمی شود و بدون این اعتراضات، دولت لبنان برای اصلاحاتی که امکان بهبود اوضاع اقتصادی و مبارزه با فساد را فراهم کند، اقدامی نمی کرد.
تظاهرات لبنان در جهت خواسته های اصلاح طلبانه حزب الله

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد جنبش حزب الله ارتباط تنگاتنگی با اصلاحات ریشه ای دارد که دولت سعد حریری، نخست وزیر لبنان قرار است در پاسخ به خواسته های تظاهرکنندگان لبنانی پیشنهاد کند. اعتراضات اخیر مردمی، به حزب الله برای اعمال فشار به منظور اجرای اصلاحات، کمک کرد.

ارزیابی حزب الله از سرریز شدن کاسه خشم مردم لبنان و ریختن آنها به خیابان ها این بود که این تحرکات موجب فشار بر مخالفان اصلاحاتی می شود که چارچوب کلی آن از سال 1992 تهیه شده ولی سیطره باندهای پولی و اقتصادی و بانکی بر دولت هایی که بر سر کار آمدند، به حزب الله امکان اجرایی کردن اصلاحات را نداده است.

حزب الله به این علت در اعتراضات مردمی شرکت نکرد تا گفته نشود این جنبش در پشت اعتراضات قرار دارد و به این ترتیب از اهمیت این حرکت مردمی در سطح کشور کاسته شود. اما بدون شک بخشی از حامیان حزب الله در بین تظاهرات کنندگان حضور دارند زیرا این حامیان، از فساد به شدت متضرر شده اند.

قابل توجه این که گفته می شود حزب الله و واشنگتن در آنچه در لبنان می گذرد منافع مشترکی دارند. مثلا به نفع حزب الله و واشنگتن و غرب است که سعد حریری نخست وزیر بماند. همچنین به نفع حزب الله و آمریکا است که اوضاع لبنان باثبات بماند. همچنین به نفع هر دوطرف است که اصلاحاتی جدی در لبنان صورت بگیرد که در حال از پا افتادن است. به علاوه، دوطرف خواستار آن هستند که ارتش لبنان توانایی کنترل هر نوع ناامنی را داشته باشد.

اختلاف نظر حزب الله و واشنگتن در این است که حزب الله با قدرت خواستار ادامه یافتن ریاست جمهوری متحدش میشل عون است در حالی که واشنگتن ادامه ریاست جمهوری عون را پوششی برای حزب الله و محوری می داند که از ایران تا عراق و سوریه و لبنان و فلسطین امتداد دارد.

طرحی که پیش بینی می شود دولت حریری برای اصلاحات ارائه کند، بخش عمده خواسته های حزب الله در زمینه مبارزه با فساد را محقق می کند و پیش بینی می شود معترضان لبنانی نیز با این گام ها برای انجام دادن اصلاحات ریشه ای همراهی کنند.

حزب الله نگران نیست زیرا ادامه یافتن تحرکات مردمی برای درخواست اصلاحات و مبارزه با فساد به هیچ وجه به زیانش تمام نمی شود و بدون این اعتراضات، دولت لبنان برای اصلاحاتی که امکان بهبود اوضاع اقتصادی و مبارزه با فساد را فراهم کند، اقدامی نمی کرد. اما سرنگونی دولت یا رئیس جمهور با توسل به زور، خط قرمز حزب الله است و ظاهرا دشمنان حزب الله از این موضوع به خوبی آگاه هستند.

سئوال این است که آیا این خوش بینی به جاست یا طوفان مردمی که بدون شک از حمایت گسترده داخلی و خارجی برخوردار است، تا حدی بزرگ خواهد شد که مقابله با آن غیرممکن شود و به این ترتیب لبنان را وارد دوره جدیدی کند؟

منبع: 180 پست / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: حزب الله لبنان تظاهرات لبنان امریکا و لبنان میشل عون


( ۳ )

نظر شما :