جلسه هماهنگی کارگروه «مدرن‌سازی رآکتور اراک» با حضور ایران، چین و انگلیس

۲۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۹۸۶۸۵۹ سرخط اخبار

جلسه هماهنگی ایران و روسای مشترک کارگروه «مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی خنداب» با حضور هیئتی از سازمان انرژی اتمی ایران و هیئت‌هایی از چین و انگلیس امروز در محل سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.
به گزارش افکارنیوز،  جلسه هماهنگی ایران و روسای مشترک کارگروه «مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی خنداب» با حضور هیئتی از سازمان انرژی اتمی ایران و هیئت‌هایی از چین و انگلیس صبح روز دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در محل سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.
 
اخبار سیاسی- بهروز کمال‌وندی معاون امور بین الملل حقوقی و مجلس، راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران و هیئت کارشناسی از چین به ریاست وی کینگ مینگ از بخش همکاری‌های بین‌المللی کمیسیون انرژی اتمی چین (CAEA)، هیئت‌های سه کشور را در این جلسه سرپرستی می‌کردند.

کمال وندی با اظهار اینکه برجام بار دیگر همه ما را در پشت یک میز جمع کرده اعلام کرد: در حال حاضر برجام از شرایط مناسبی برخوردار نیست و علی‌رغم اینکه ایران به تمام تعهداتش عمل کرد به دلیل برآورده نشدن منافع برجام برای ایران، جمهوری اسلامی گام‌هایی را در جهت کاستن از میزان تعهدات خود برای ایجاد توازن بین تعهدات و حقوق خود برداشته است.
 
وی افزود: در حال حاضر حفظ این توافق ارزشمند در گرو اجرای گام‌های مثبت از سوی طرف‌های باقی مانده در برجام است. موضوع مدرنیزه کردن رآکتور آب سنگین خنداب (اراک) یکی از مهمترین موضوعات برجام است که همکاری در این راستا می‌تواند پیام مثبتی را به جهانیان منعکس کند..

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: فعالیت‌های این پروژه صددرصد صلح آمیز بوده، مورد حمایت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته و حتی از هرگونه تحریمات بعدی نیز مستثنی شده است.

وی اظهار داشت: در رابطه با پروژه مدرن سازی اراک اگرچه اخیراً شاهد نشانه‌هایی از امید در جهت تسهیل روند همکاری‌ها هستیم لیکن امیدواریم شاهد گام‌های مثبت بیشتری در این زمینه باشیم.

معاون  «امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس» سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: فشار حداکثری امریکا به ایران کارساز نخواهد بود و صد در صد اطمینان داریم که ایران از این شرایط دشوار بسلامت عبور خواهد کرد. کما اینکه در حال حاضر نشانه‌های اقتصادی، این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

سفیر انگلیس در تهران نیز در سخنان خود از حضور در این جلسه ابراز رضایت کرد و اعلام داشت برگزاری چنین جلساتی نشان از پیشرفت در مذاکرات دارد. در حال حاضر نه تنها کشور‌های باقی مانده در برجام بلکه اکثر کشور‌های جهان خواستار حفظ این توافق ارزشمند هستند.
 
وی افزود: خروج امریکا از برجام سازنده نبود، اما اروپایی‌ها همچنان در تلاش هستند تا این توافق را حفظ کنند.
 
وی ضمن اشاره به موضع انگلیس در خصوص گام‌های ایران در جهت کاهش تعهداتش گفت همه ما باید کاری کنیم که این توافق همچنان به حیات خود ادامه دهد. به همین دلیل انگستان یک تیم فنی مجرب را برای این مذاکرات به ایران اعزام داشته است وامیدواریم برگزاری این نشست مثمرثمر باشد.

آقای لیو چایکینگ از بخش خلع سلاح وزارت خارجه چین نیز اظهار داشت که دولت چین کاملاً به تعهدات خود تحت برجام پایبند است و با این موضوع موافق است که در حال حاضر برجام شرایط مناسبی ندارد.
 
وی از خروج امریکا از برجام بعنوان علت اصلی این مشکلات نام برد و گفت چین بار‌ها اعلام کرده که همه اعضای برجام باید برای حفظ آن تلاش کنند.
 
وی گفت: انتظارات ایران برای تعجیل در اجرای پروژه را درک می‌کنیم، اما فشار‌های خارجی باعث نشده ما از تعهدات خود عدول کنیم. با همکاری طرف انگلیسی امیدواریم بتوانیم همکاری مثبت خود را در این راستا ادامه دهیم. مذاکرات فنی سه جانبه هیئت‌های ایرانی چینی و انگلیسی در زمینه پروژه مدرن سازی رآکتور آب سنگین خنداب (اراک) طی دو روز آینده نیز ادامه خواهد داشت.

کلید واژه ها: رآکتور اراک


نظر شما :