مغز اطلاعاتی ضد ایرانی نتانیاهو

یوسی کوهن؛ جاسوس موساد که آرشیو هسته ای ایران را ربود

۱۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۸۶۶۵۳ اخبار اصلی خاورمیانه
اقدامات کوهن افزون بر مهار ایران، مخل توسعه تسلیحاتی حماس و متقاعد کردن کشورهای آفریقایی و عرب سنی مذهب به هرچه بیشتر آِشکار ساختن روابط خود با اسرائیل بوده است.
یوسی کوهن؛ جاسوس موساد که آرشیو هسته ای ایران را ربود


نویسنده: جرمی باب یوناح

دیپلماسی ایرانی: یوسی کوهن، رئیس موساد، همچنان یکی از نزدیک ترین متحدان مایک پمپئو، وزیر اممور خارجه ایالات متحده به شمار می رود .او در خلال دوره سه سال و نیمه ریاست بر موساد، این سازمان را به دستگاهی موثر وکارآمد از جمله علیه ایران تبدیل کرده است.

بسیاری از تحلیل گران اقدام کوهن در حمله به مخزن اسناد هسته ای ایران را علت اصلی خروج دونالد ترامپ از برجام تعبیر کرده اند.

اقدامات کوهن افزون بر مهار ایران، مخل توسعه تسلیحاتی حماس و متقاعد کردن کشورهای آفریقایی و عرب سنی مذهب به هرچه بیشتر آِشکار ساختن روابط خود با اسرائیل بوده است.

درباره فلسطین، منابع نزدیک به کوهن می گویند که او معتقد است تا زمانی که محمود عباس، رئیس مرجعیت فلسیطنی است و ریاست حکومت خودگردان فلسطینی را بر عهده دارد، فرایند صلح به جلو حرکت نخواهد کرد.

کوهن فردی است که شخصاً دستور یورش جسورانه موساد به آرشیو مخفی هسته ای ایران را در قلب تهران  صادر و آن را مدیریت کرد.  نقشه سایت های هسته ای که در این عملیات به دست آمد، هنوز فاش نشده است.  این افشاگری ها حتی فراتر از افشای سایت هسته ای آباده به وسیله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اوایل ماه سپتامبر است. کوهن به دوستان نزدیک خود گفته مایک پمپئو پس از این حمله با تحسین گفت کوهن جسارت  و شجاعت را دوباره تعریف کرده است. حتی افراد مردد امریکایی نسبت به برنامه جنگ افزار هسته ای ایران نیز  تحت تاثیر این یافته های کوهن نگاه خود به ایران را اصلاح کردند. 

منابع نزدیک به کوهن می گویند آرشیو هسته ای به سرقت رفته از ایران اکنون به عنوان نقشه هسته ای در خدمت موساد قرار دارد. افشاگری نتانیاهو در مورد تورقوز آباد و سایت تولید جنگ افزار هسته ای آباده حاصل اطلاعات به دست آمده از این آرشیو بوده است. کوهن به دوستان خود گفته علت طولانی شدن افشای اطلاعات این آرشیو لزوم مطالعه آنها به وسیله فارسی زبانان بومی ایران و سپس تحلیل و پردازش آنهاست. کوهن خواستار فاش شدن این اطلاعات بود ولی بسیاری از مقامات سابق موساد معتقدند این اطلاعات باید تنها در اختیار پمپئو و دیگر متحدان اطلاعاتی قرار گیرد. کوهن می گوید این اطلاعات تاثیرات دیپلماتیک بسیار زیادی دارد و اکنون موساد درک عمیق تری در مورد برنامه جنگ افزار هسته ای ایران در اختیار دارد. این اطلاعات می تواند زمان فرار هسته ای ایران پس از انقضای مدت برجام را مشخص کند.

 موساد تحت رهبری کوهن به شدت بر فناوری های تازه سرمایه گذاری کرده است. ولی او همچنین به علت مخالفت با دستورات وزارت امور خارجه مورد انتقاد قرار دارد. منابع نزدیک به کوهن تاکید می کنند که موساد در ایجاد روابط با کشورهایی که روابط رسمی با اسرائیل ندارند، نقش مهمی ایفا کرده است و کوهن باید منبع غرور ملی شناخته شود.

نگاه کوهن در مورد روابط با کشورهای سنی مذهب خلیج فارس این است که این روابط نه در مورد اعتماد فردی بلکه بیشتر بر اساس همپوشانی منافع ملی به ویژه در مورد ایران است. کوهن معتقد است عملیات مخفی موساد علیه ایران تنها باعث تاخیر در برنامه جنگ افزار هسته ای ایران  و نه از بین رفتن آن ولی یک دستاورد راهبردی بزرگ محسوب می شود. کوهن معتقد است در نهایت برای توقف شتاب ایران برای رسیدن به بمب اتمی باید از نیروی نظامی استفاده کرد. او معتقد است امریکا باید در این زمینه مشارکت کند و حتی رهبری آن را به دست گیرد، ولی تا رسیدن آن زمان مطمئن هستیم که افرادی مانند کوهن و زنان مردان موساد همه تلاش خود را برای حفظ امنیت اسرائیل در سال های آینده صرف خواهند کرد.

منبع: جروزالم پست / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل موساد یوسی کوهن بنیامین نتانیاهو


( ۱۰۸ )

نظر شما :

مجتبی ۱۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۶
یعنی به این راحتی اومدن دزدیدن بردن
احسان ۱۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۴
این مقاله بیشتر یک مقاله تبلیغی از طرف روزنامه نزدیک به حزب لیکود است که با استفاده ابزاری از توهمات قبلی ،سعی درپشتیبانی از کوهن به عنوان یک گزینه نخست وزیری آینده اسرائیل پس از نتانیاهو را دارد نخست وزیری که به شدت درگیر مشکلات مشروعیت است و بنا دارد جایگزینی همسنگ با نتانیاهو را به رای دهندگان اسرائیلی نشان بدهد و با این کار این حزب راست گرای در حال شکست را نجات بدهد ،کسانی که با روش و منش سیاسی در اسرائیل آشنایی دارند به خوبی متوجه هستند که اصولا مبنای ایجاد اتحاد اجتماعی و جلب آرا در رژیم صهیونیستی رقابت بر سر دشمن ستیزی بیشتر است لذا همه سعی میکنند در جهت کسب قدرت خود را مقتدر تر و البته دشمن ستیز تر نشان دهند که البته یک نقطه ضعف بزرگ برای و غیر قابل اجتناب برای یک جامعه چند پاره است همچنین این رژیم در تمامی بحرانهای داخلی خود از نسخه همیشگی دشمن پشت دروازه جهت خاموش کردن منتقدان داخلی استفاده می کند که این مسئله نشان از آن دارد کهمردم در این رژیم پارانوئید کشنده ای دررابطه با جنگ دارند وبه لحاظ روانی بهترین گزینه ازنظرشان گزینه هایی چون نتانیاهو باراک وشاید کوهن است
مسعود ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۴
لطفاًمقاله های سطحی وزرددرسایت قرارندهید.یورش به ذخایرمدارک هسته ای جوکی بودکه خوداسرائیلی هاهم به آن خندیدند.
حق طلب ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۱
اسرائیل رفتنی است،جنگ 33روزه وجنگ ایران باداعش دلیلی بر نابودی اسرائیل هست،دلخوش کنی با جنگ روانی نخ نما شده،چون ملت ایران خدای را دارد،
جليل ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۶
با اینکار میخواهند بگویند اگر ما پاچه ایرانو مثل سگ میگیریم دلیلش اینه اینها جهود هستند به تمام معنا