تفاهم تهران- بغداد برای ایجاد شبکه گازرسانی در عراق

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۹۸۲۶۲۲ سرخط اخبار

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: توسعه میدان های مشترک، بازسازی پالایشگاه های قدیمی عراق، ایجاد شبکه گازرسانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی از مهم ترین توافق های نفتی تهران- بغداد است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، امیرحسین زمانی نیا امروز (یکشنبه) در حاشیه بازدید وزیر نفت عراق از شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی ایران افزود: این مذاکرات در ادامه سفر رئیس جمهوری و اسلامی ایران وزیر نفت به عراق انجام می شود.
وی ادامه داد: بحث ساخت خط لوله از بصره به آبادان برای انتقال فرآورده مطرح است که امیدواریم اجرا شود.
زمانی ‌نیا یادآوری کرد: ایران دارای توانایی های گسترده ای در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است که می توان از آن برای مشارکت با طرف عراقی استفاده کرد.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت اضافه کرد: ایران از نظر شبکه گازرسانی در دنیا بی نظیر است و هیچ کشوری در دنیا از چنین شبکه گازرسانی برخوردار نیست. بر این اساس، عراق توسعه شبکه گازرسانی خود را با مشارکت ایران خواستار است.
وی تصریح کرد: اکنون از نظر سیاسی بهترین فرصت برای افزایش مشارکت و همکاری در صنعت نفت 2 کشور است.
به گفته وی، شماری از دانشجویان عراقی در رشته مهندسی نفت دانشگاه تهران تحصیل خواهند کرد.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت تاکید کرد بازدید امروز وزیر نفت عراق از شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی ایران برای آشنایی مسوولان عراقی با ظرفیت های کشور انجام شده است.
«بازدیدهایی از این دست شاید آثر فوری نداشته باشد اما باعث معرفی مهارت‌ها، امکانات و خدمات قابل ارائه ایران به کشورهای دیگر می شود».
وی به توانمندی شرکت های ایرانی اشاره کرد و گفت: پیش از این نیز وزیر برق عراق، از شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) بازدیدی داشت که شنیدم پس از آن، وی از مپنا به عنوان «آلمان کوچک» در حوزه توربین و نیروگاه‌های حرارتی یاد کرده بود.

** تاثیر قیمت بنزین در پمپ بنزین های آمریکا بر تمدید معافیت خریداران نفت ایران
معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره احتمال تمدید معافیت کشورهای خریدار نفت ایران توسط آمریکا، گفت: اکنون درباره این موضوع صحبتی نمی کنم، باید منتظر باشیم و ببینیم چه می شود.
زمانی ‌نیا ادامه داد: البته همه می دانند که بازار نفت، یک بازار راکد و ثابت نیست و بلکه بسیار متلاطم است و قیمت بنزین در پمپ بنزین های آمریکا تعیین خواهد کرد که دولت آمریکا معافیت های خریداران نفت ایران را تمدید می کند یا خیر.
به گزارش ایرنا، هیات عراقی به ریاست «ثامر غضبان» وزیر نفت این کشور، امروز از شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی بازدید کردند و با بخشی از توانمندی های متخصصان کشور آشنا شدند.

کلید واژه ها: ایران و عراق


نظر شما :