جزئیات توافق روسای بانک مرکزی ایران و عراق

۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۹۸۱۵۸۴ سرخط اخبار

براساس توافق انجام شده توسط رییس کل بانک مرکزی کشورمان با همتای عراقی خود، صادرکنندگان ایرانی می توانند از طریق بانک های عراقی فعالیت کنند و در همین راستا نیز بانک های ایرانی می توانند در بانک های عراقی حساب دیناری داشته باشند.

به گزارش انتخاب، عبدالناصر همتی در دومین روز سفر خود به عراق، امروز با روسای بانکها، اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی عراق دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار، همتی ضمن بر شمردن دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته گفت: آمریکا در دو مرحله سخت ترین تحریم ها را برای ایران به اجرا درآورد و در صدد بود با تضعیف پول ملی، هرج و مرج در ایران را به وجود آورد، اما با همت مسئولان نظام و مردم ایران خوشبختانه توانستیم تورم را کنترل و ثبات را در امور اقتصادی حاکم کنیم.

رییس شورای پول و اعتبار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات انجام شده با رییس کل بانک مرکزی عراق گفت: نکته بعدی، روابط ایران با کشور دوست و برادر عراق است. در این راستا دیروز و امروز توافق‌های خوبی با رییس کل بانک مرکزی عراق داشتیم و معتقد هستیم روابط بانکی کلید توسعه روابط اقتصادی دو طرف است.

وی تاکید کرد: اراده بزرگی در توسعه روابط دوطرفه در مسئولان عراقی دیدم؛ ضمن آنکه امروز هم نخست وزیر محترم عراق، حمایت قاطعی از مذاکرات دو جانبه و توافق های انجام شده داشتند.

همتی در تشریح سازوکار انجام معاملات با تجار عراقی گفت: طبق توافق انجام شده، قرار است بانک مرکزی ایران حساب های یورویی و دیناری را داشته باشد و مبادلات گاز و نفت با این حساب ها انجام شود.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هم اکنون بزرگترین شریک ما، عراق است افزود: صادرکنندگان ایرانی بر اساس توافق‌های انجام شده باید بتوانند از طریق بانک های عراقی فعالیت کنند و در همین راستا نیز بانک های ایرانی می توانند در بانک های عراقی حساب دیناری داشته باشند. بنابراین با این توافق‌ها و موافقت نخست وزیر عراق، روابط بانکی ایران و عراق بسیار قوی تر خواهد شد و گسترش روابط تجاری بین دو کشور براین پایه شکل خواهد گرفت.

وی افزود: شرکت های عراقی هم می توانند در بانک های ایرانی حساب افتتاح کنند و مبادلات خود را با دینار انجام دهند.

در این دیدار رییس اتاق بازرگانی عراق ضمن تاکید بر روابط مثبت دو کشور، به مکانیزم فعالیت شرکت های عراقی و ایرانی اشاره کرد. همچنین رییس بانک الرشید عراق با ارایه پیشنهاد تاسیس یک شعبه این بانک در ایران گفت: بر اساس چارچوب بانک مرکزی عراق آماده همکاری با شرکت های مالی ایرانی هستیم، در همین راستا نیز درخواست تاسیس یک شعبه در ایران را داریم که در صورت موافقت، این موضوع نقش مهمی در تبادلات تجاری دو کشور خواهد داشت.

همتی در پاسخ به رییس بانک الرشید در خصوص تاسیس شعبه در ایران گفت: بر اساس توافق‌های انجام شده با پیشنهاد تاسیس و افتتاح شعب بانک های عراق در ایران موافق و معتقد هستم افتتاح شعب بانک های عراقی در ایران می تواند به زنجیره توافق و گسترش آن کمک کند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه جلسات منظم و مشترک طرفین لازم است ماهانه برگزار شود افزود: امیدوارم با توافق و دستورات صریح نخست وزیر عراق شاهد عملیاتی شدن توافق‌های انجام شده باشیم.

کلید واژه ها: ایران و عراق عبدالناصر همتی


( ۱ )

نظر شما :