آمریکا به دنبال تشدید تاثیرگذاری تحریم ها

واشنگتن از بغداد پایان خرید گاز از تهران را خواستار شد

۲۲ آذر ۱۳۹۷ | ۰۸:۴۶ کد : ۱۹۸۰۶۰۳ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
وزیر انرژی آمریکا به عراق سفر و با برخی از مسئولان این کشور درباره تحریم های واشنگتن علیه تهران گفت‌وگو کرده است. او همچنین از دولت جدید عراق خواسته تا به وابستگی این کشور به واردات انرژی (گاز و برق) از ایران خاتمه دهد تا در زمان پایان معافیت ۴۵ روزه عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران، با بحران مواجه نشود.
واشنگتن از بغداد پایان خرید گاز از تهران را خواستار شد

نویسنده: جیمز بیکرتون

دیپلماسی ایرانی:  دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا وزیر انرژی خود را به عراق فرستاده تا از این کشور بخواهد به وابستگی به گاز و برق ایرانی پایان دهد و بخش انرژی را به روی سرمایه گذاری آمریکایی بگشاید. این در حالی است که ترامپ سعی دارد فشارها بر ایران را که با خروج از توافق هسته ای آغاز کرده، تشدید کند.

بزرگ ترین هیات تجاری ایالات متحده که تاکنون از عراق دیدن کرده، ریک پری وزیر انرژی آمریکا را در این سفر همراهی می کردند. در زمان اعمال مجدد تحریم های شدید آمریکا علیه بخش انرژی ایران در ماه گذشته (5 نوابر) عراق موفق شد معافیتی 45 روزه دریافت کند. پری در دیدار با مقامات عراقی از آنها خواست تا به وابستگی و اتکا به گاز و برق ایران پایان دهند و گفت: «زمان آن رسیده تا عراق به وابستگی خود به کشورهایی را که چندان قابل اعتماد نیستند و به دنبال سلطه و کنترل در منطقه هستند، پایان دهد. عراق و ایالات متحده می توانند با همکاری یکدیگر صنایع نفت، گاز و آب عراق را توسعه دهند.»

این در حالی است که دولت عراق خود را برای اعزام هیاتی به ایالات متحده برای مذاکره و درخواست تمدید معافیت 45 روزه از تحریم های ایران آماده می کند. با این حال، طبق قوانین ایالات متحده بیشترین مدت زمان معافیت از تحریم ها 180 روز خواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خروج کشورش از توافق هسته ای ایران را در ماه مه اعلام کرد و گفت که دلیلش برای این کار این بوده که توافق مذاکره شده توسط باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا، ایران را از پیشبرد برنامه موشک های بالستیک دور برد و افزایش نفوذ و فعالیت در خاورمیانه باز نمی دارد. واشنگتن در پی این تصمیم ترامپ، تحریم هایی را علیه تهران در دو مرحله در ماه های آگوست و نوامبر اعمال کرده است. این تحریم ها همان هایی هستند که به واسطه امضای برجام لغو شده بودند. تحریم های ماه اوت بخش بانکداری و انرژی ایران را هدف گرفتند.

ریک پری در سفر خود به عراق با عادل عبدالمهدی نخست وزیر جدید این کشور و همچنین شماری از سیاستمداران کرد ملاقات کرد.

نمایندگان 50 شرکت فعال در زمینه نفت و امنیت آمریکا برای شرکت در کنفرانس دو روزه در بغداد، با ریک پری در سفر به عراق همراه شده اند. پری از مقامات عراقی خواست که سرمایه گذاری در بخش انرژی این کشور را کاهش دهند و در مقابل، این بخش را به سوی سرمایه گذاری آمریکا بگشایند. او گفت: «سرمایه به جایی که مورد استقبال قرار بگیرد، می رسد.»

با این حال، هنوز مشخص نیست که عراق می تواند وابستگی خود را به گاز ایران در مدت زمان تعیین شده توسط ایالات متحده پایان دهد یا خیر. نفوذ ایران در عراق از زمان حمله آمریکا به این کشور در سال 2003 به شدت افزایش یافته و اکنون ایالات متحده سعی دارد که از این نفوذ بکاهد.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر جدید عراق، از اعضای شورای عالی اسلامی عراق است که یک حزب سیاسی با پیوندهای نزدیک با ایران به شمار می رود. (در دوران پس از انتخابات عراق در سال جاری میلادی، آمریکا به شدت سعی کرد مهره های مورد تایید خود را در دولت مستقر کند، اما در نهایت شکست خورد.)

منبع: اکسپرس / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: پیامد خروج آمریکا از برجام سفر وزیر انرژی آمریکا به عراق وابستگی عراق به گاز و برق ایران وابستگی عراق به انرژی ایران تحریم های آمریکا علیه بخش انرژی ایران صادرات انرژی ایران به عراق


( ۱ )

نظر شما :