خریداران نفتی شکست امریکا و عربستان را پیش بینی می کنند

انتخابات امریکا و آل سعود، تحت فشار تحریم های نفتی ایران

۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۲:۱۵ کد : ۱۹۷۸۹۸۹ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
دولت ترامپ از ماه مه و زمان اعلام برنامه خود برای اعمال مجدد تحریم های نفتی علیه ایران از اوایل ماه اکتبر، دیگر اعضای اوپک به ویژه عربستان سعودی را تحت فشار گذاشته است تا حذف نفت ایران از بازار را جبران کنند. دولت ترامپ حتی از برنامه فروش مقادیری از ذخایر نفتی آمریکا همزمان با آغاز تحریم ها علیه ایران، خبر داده است. با این حال، بسیاری از تحلیل ‌گران و تاجران پیش بینی کرده اند تحریم ایران به کاهش عرضه در بازار و افزایش قیمت ها می انجامد.
انتخابات امریکا و آل سعود، تحت فشار تحریم های نفتی ایران

نویسنده: جان کِمپ

دیپلماسی ایرانی: تاجران نفت به ویژه در هفته های اخیر در مورد تاثیرات بالقوه تحریم های آمریکا علیه ایران بر عرضه نفت خام در بازار در اواخر سال جاری میلادی ابراز نگرانی کرده اند. بهای هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه نوامبر 45 سنت افزایش یافته که تغییر رویکرد شدیدی نسبت به ماه گذشته محسوب می شود. این تغییر روند در قیمت احتمالا با پیش بینی خریداران درباره در دسترس بودن نفت خام پس از اجرایی شدن تحریم ها علیه ایران، در ارتباط است. افزایش قیمت معاملات در ماه‌ های نوامبر و دسامبر به ویژه در قیاس با معاملات جولای 2017 تا ماه مه 2018، از تحت فشار بودن بازار نفت حکایت دارد.

رشد سریع در مصرف، محدودیت تولید توسط اوپک و متحدانش، و همچنین اختلالات غیر منتظره در روند تولید در ونزوئلا و برخی از کشورهای آفریقایی سبب شد عرضه نفت در بازار بیش از حد انتظار کاهش یابد. تصمیم ایالات متحده به اعمال مجدد تحریم ها علیه صادرات نفتی ایران از اوایل ماه نوامبر در اوایل ماه مه با پیش بینی فشار مضاعف بر بازار و افزایش قیمت نفت انجامید. اما پس از آن که شماری از اعضای اوپک به سردمداری عربستان سعودی از افزایش تولیدات نفتی خبر دادند، قیمت ها بار دیگر کاهش یافت.

برای دوره ای کوتاه در اواخر ماه جولای تا اوایل ماه آگوست، قیمت نفت برای تحویل در ماه های نوامبر و دسامبر کاهش اندکی یافت که از اطمینان به در دسترس بودن نفت ناشی شده بود. با این حال، در هفته های اخیر به رغم نشانه های حاکی از تثبیت سطح تولیدات نفت در تگزاس، نگرانی ها از تحت فشار قرار گرفتن بازارهای نفتی افزایش یافته است. افزایش سطح تولیدات عربستان سعودی با سرعتی کمتر از حد انتظار صورت می گیرد و شواهد نشان می دهند که تحریم های آمریکا علیه ایران خیلی زودتر از زمان پیش بینی شده بر بازار نفت تاثیر گذاشته اند.

در حال حاضر، کمبود عرضه نفت خام در بازار و اختلال در حفاری ها در ایالات متحده بیشتر از افزایش مصرف ناشی از رشد اقتصادی، خریداران نفت را نگران کرده است.

آنچه اکنون مشاهده می شود، رقصی سه گانه و پیچیده بین کاخ سفید، عربستان سعودی و مدیران صندوق های سرمایه در رابطه با تحریم های ایران و ذخایر نفتی است. کاخ سفید می خواهد تهدیدها علیه ایران شدیدالحن باشد، اما نگران در دسترس ماندن نفت خام در بازار است تا به ویژه در آستانه انتخابات میان دوره کنگره، برای افزایش قیمت ها مقصر شمرده نشود. عربستان سعودی از سیاست شدیدالحن علیه ایران حمایت می کند و وعده داده است حذف نفت ایران از بازار را جبران کند، اما نمی خواهد با مخاطره عرضه بیش از اندازه و کاهش قیمت ها مواجه شود. در همین حال، مدیران صندوق های سرمایه پیش بینی می کنند که منابع نفتی کاهش و قیمت ها افزایش خواهد یافت. اگر بازارها به اندازه ای که سرمایه گذاران پیش بینی می کنند تحت فشار قرار بگیرد، آن گاه کاخ سفید با افزایش قیمتی نامطلوب مواجه خواهد شد.

شاید پس از انتخابات میان دوره کنگره ایالات متحده در تاریخ 6 نوامبر افزایش قیمت نفت اهمیت چندانی نداشته باشد، اما تا پیش از آن می تواند کاخ سفید و خاندان آل سعود را به شدت تحت فشار قرار دهد. چشم انداز بازار نفت در حال حاضر بستگی به این دارد که ایالات متحده و عربستان سعودی بتوانند سیاست تحریم ها را بدون اختلال در روند عرضه نفت در بازار جهانی، به اجرا بگذارند. بیشتر خریداران نفتی شکست آنها را پیش بینی کرده اند و معتقدند دست کم برای مدت زمانی محدود، بازارهای جهانی با کمبود نفت و افزایش قیمت ها مواجه خواهد شد.

منبع: رویترز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: افزایش قیمت نفت تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی اختلال در تولیدات نفت


( ۲ )

نظر شما :