ماجرای FATF چیست؟

خطر تحریم تمام عیار بانکی فراتر از تحریم های امریکا

۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۷۸۹۰۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
سیامک قاسمی: در صورت عدم پیوستن ایران به سازمان FATF در طى فرصت باقى مانده و حضور دوباره ایران در لیست سیاه، عملا ارائه هر گونه خدمات و ارتباطات مالی و بانکى و پولی از سوى بانک‌های جهانى با بانک‌های ایرانى ناممکن شده و کشور عملا در یک تحریم تمام عیار بانکى جهانى فراتر از تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.
خطر تحریم تمام عیار بانکی فراتر از تحریم های امریکا

نویسنده: سیامک قاسمی

دیپلماسی ایرانی: این روزها همه جا صحبت از FATF است و بعضى تاثیر عدم پیوستن ایران به FATF بر اقتصاد ایران را حتى فراتر از تحریم‌هاى آمریکا مى دانند. اما FATF چیست که این قدر مهم شده است:

1-  FATF یا گروه ویژه اقدامات مالی فقط و فقط یک سازمان غیردولتی است که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را وضع کرده است و ارتقا می‌دهد. این سازمان در سال ۱۹۸۹ تاسیس شده و مقر آن در پاریس است.

2- هم اکنون ۱۹۸ کشور جهان به صورت مستقیم یا از طریق گروه‌های نه گانه منطقه‌ای در FATF عضویت دارند. از این بین ۳۷ کشور صاحب اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته عضو سازمان اصلی هستند.

3- FATF  در سال 2012 چهل و نه توصیه را به عنوان استانداردهای این سازمان برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ابلاغ کرد که کشورهای عضو موظف شدند یا قوانینی برای رعایت این توصیه‌ها تصویب کنند و یا قوانین فعلی خود را ارتقاء دهند.

4- FATF  همه کشورهاى جهان را بر اساس پایبندى به این توصیه‌ها به ۴ دسته استاندارد، در حال پیشرفت، غیرهمکار و لیست سیاه دسته بندى می‌کند.

5- FATF  از بین همه کشورهای جهان ۹ کشور را در طى سال‌های اخیر به دلیل عدم پایبندى به استانداردهای جهانى مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در لیست سیاه قرار داده و ایران در همه سالهای اخیر در صدر این لیست بوده است.

6- FATF  از بین ۹ کشور عضو لیست سیاه، ۲ کشور کره‌ شمالی و ایران را در جایگاهى فراتر از لیست سیاه قراره داده و توصیه شده است علیه آنها «اقدامات متقابلانه» انجام شود.

7- امروزه استانداردهای FATF و نظر این سازمان درباره سطح پایبندى کشورها به این استانداردها، به عنوان یکى از مهمترین پیش نیازهای ارائه هر گونه ارتباط و ارائه خدمات بانکى و اعتباری و مالی از سوى بانک‌ها و موسسات مالی به دیگر کشورها است.

8- در سال ۲۰۱۶ دولت آقای روحانى توانست FATF را راضی کند تا یک ضرب العجل به ایران داده تا توصیه‌های ۴۹ گانه این سازمان را در کشور عملیاتى کرده و در عوض FATF به طور موقت حضور ایران از لیست سیاه را تعلیق کند. این ضرب العجل تاکنون دو بار از سوى FATF تمدید شده است و ضرب العجل نهایی کمتر از چند هفته دیگر به پایان مى رسد.

9- ایران براى خروج از لیست سیاه باید قوانین داخلی خود در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را بر اساس کنوانسیون‌های جهانى AML و CFT اصلاح و عملیاتى کند.

در صورت عدم پیوستن ایران به سازمان FATF در طى فرصت باقى مانده و حضور دوباره ایران در لیست سیاه، عملا ارائه هر گونه خدمات و ارتباطات مالی و بانکى و پولی از سوى بانک‌های جهانى با بانک‌های ایرانى ناممکن شده و کشور عملا در یک تحریم تمام عیار بانکى جهانى فراتر از تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت./بامداد
 


( ۲ )

نظر شما :

امیر ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۲۶
چرا رئیس این سازمان همان هماهنگ کننده تحریم ها علیه ایران است و اخیرا به ترکیه برای همین منظور سفر کرده است؟
علی ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۲
با نظر کارشناسان که قانع نمی شوند همان بهتر که عواقب عدم امضا fatf را ببینند تا باورشان شود حساب وکتابی هست
Aa ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۵۱
ریشه بسیاری از مشکلات، ناکجا آباد و نقش مدیریت/ آیا مدیران کم توان می‌توانند از ظرفیت‌های کشور استفاده کنند؟
فضول باشی ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۶
سردار جلالی نظام بانکی را هدف اصلی دشمنان در جنگ اقتصادی دانسته و گفت: مسئولان باید بدانند که FATF خدمت به دشمنان است. برخی می گویند FATF سیستم کنترل آتش دشمن برای شناخت اهداف و هدف قرار دادن آنهاست اما متاسفانه برخی می گویند راه تعامل با دیگر کشورهاست. برای اینکه ما بفهمیم آیا این قرارداد بین المللی ابزاری برای دشمنان است و یا راه تعامل با دیگر کشورها باید به چند موضوع توجه کرد. وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی عضو ناظر و بازرس FATF هستند، این یک جوک سیاسی است، عربستان و آل سعود خودشان پدرجد تروریست ها هستند اما در قالب FATF مسئول بررسی نظام بانکی دیگر کشور ها در کمک به تروریسم هستند. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گرانی، بیکاری و کمبودها را نتیجه جنگ اقتصادی دشمنان دانست و تصریح کرد: در جنگ اقتصادی در کنار عوامل خارجی کاستی‌های خودی هم تاثیر دارد، همانگونه که در جنگ نظامی اشتباه وجود داشت در جنگ اقتصادی هم اشتباهات داخلی وجود دارد.