تهران نگران تفرقه افکنی ترامپ بین دولت و ملت است

بدگمانی به پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا

۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۷۸۱۹۲ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای خاورمیانه
دونالد ترامپ اعلام کرد آماده است تا با رئیس جمهوری ایران بدون هیچ پیش شرطی دیداری دوجانبه داشته باشد و درباره حل مشکلات بین دو کشور گفت و گو کند. اما سیاستمداران ایرانی به این پیشنهاد با شک و تردید می نگرند و بر این باورند که رئیس جمهوری آمریکا آن را در تلاش برای تفرقه افکنی بین دولت و ملت مطرح کرده است.
بدگمانی به پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا

نویسنده: نجمه بزرگمهر

دیپلماسی ایرانی: ترامپ روز دوشنبه گفت تمایل دارد با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بدون هیچ پیش شرطی دیداری داشته باشد و این اقدام را مناسب ترین کار می داند. او این اظهارات را تنها چند روز پس از توئیت تهدیدآمیزش در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری ایران، مطرح کرد. محمدعلی ابطحی، سیاستمدار اصلاح طلب که در سال های 1376 تا 80 ریاست دفتر رئیس جمهوری را برعهده داشت، گفت: «به نظر می رسد هدف آقای ترامپ افزایش فشار عمومی بر جمهوری اسلامی باشد تا مردم ایران مقامات کشور را به دلیل عواقب تحریم ها مورد سرزنش قرار دهند. ترامپ فکر می کند گرفتن ژست پیشنهاد مذاکره برای او یک پیروزی است، اما به نظر نمی رسد که بخواهد در مقابل چیزی به ایران بدهد.»

ترامپ از ماه مه که آمریکا را از برجام خارج کرده، فشارها علیه ایران را به شدت افزایش داده تا جایی که اقدامات او به بحران ارزی در ایران و افزایش نرخ تورم منجر شدند و این در حالی است که خشم عمومی از مشکلات اقتصادی رو به افزایش است. تظاهرات و اعتراض ها در ایران از اواخر پاییز سال گذشته آغاز شده و بسیاری از ایرانی ها بر این باورند که ترامپ در جهت تغییر نظام در ایران می کوشد.

روحانی که امضای توافق هسته‌ای با پنج به علاوه یک را امضای سیاسی خود می ‌داند، هنوز به پیشنهاد ترامپ پاسخی نداده است. او روز سه‌ شنبه گفت: «پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، توپ در زمین اروپاست.» ایران برای مقابله با تحریم‌ های آمریکا و زنده نگه داشتن برجام به حمایت سیاسی و مالی اروپا امید بسته است. ایران پیشتر گفته بود که سال گذشته پیشنهاد کاخ سفید برای دیداری بین ترامپ و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل را رد کرده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نوشت تهدیدها و تحریم ‌ها نتیجه نخواهند داد و ترامپ بایستی احترام گذاشتن به ایرانی‌ ها و تعهدات بین ‌المللی آمریکا را امتحان کند.

محمد صدر، مشاور وزارت امور خارجه ایران گفت: «ترامپ رفتار عادی ندارد و این اعتماد را از بین می‌ برد.» او گفته هیچ مذاکره ‌ای در کار نخواهد بود مگر آنکه رئیس‌ جمهوری آمریکا به اشتباه خود در خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای اعتراف کند و مجددا به برجام متعهد شود.

اقدامات ترامپ علیه ایران در ماه‌های اخیر نیروهای اصلاح طلب در این کشور را که از مذاکرات با دولت اوباما حمایت کرده بودند، تضعیف کرده است. حملات لفظی ترامپ علیه جمهوری اسلامی همچنین به اصولگرایان که از ابتدای امر مخالف برجام بودند و اعتقاد داشتند نمی شود به آمریکا اعتماد کرد، موقعیتی برای عرض اندام داده است.

با این حال، برخی در داخل نظام می‌گویند اگر فشارهای اقتصادی و اجتماعی در کشور تشدید شود و رهبران جمهوری اسلامی دوام نظام را وابسته به مذاکره با آمریکا ببینند، احتمالا در نهایت ناگزیر مذاکره خواهند کرد. تهران احتمالا در امید به آنکه نظام در مشکلات اقتصادی مقصر شناخته نشود، آشکارا احتمال گفت و گو با دولت ترامپ را رد نخواهد کرد. علی اکبر ناطق نوری، رئیس پیشین مجلس گفته احتمال مذاکره بایستی بررسی شود و ایران نباید آن را به کلی رد کند و به خشونت و جنگ طلبی متهم شود.

منبع: فایننشال تایمز / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: خروج آمریکا از برجام احتمال دیدار ترامپ و روحانی اعتراض های داخلی در ایران


( ۴ )

نظر شما :

tnt ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۵۶
یک بار خیانت همیشه خیانت کار یک بار کلاه برداری همیشه کلاه بردار میشوند.اعتماد کردن به آمریکایی که فقط منافع خود و اسرائیل را در نظر میگیرد اشتباه است.همانگونه که زد زیر تمام تعهداد امریکا در برجام دوبار امکان دارد همینکه بارش از پل گذشت پل را خراب کند و دوباره بزند زیر همه تعهداد در مذاکرات.مسلمان بخصوص مومن دوبار از یک سوراخ گزیده نمیشود.ایران باید خیلی هوشیار باشد.
ابراهیم قدیمی ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۲۷
اینکه خطوط اصلی سیاست خارجی ایران از جمله روابط ومذاکرات با امریکا باسابقه طولانی در قطعی روابط وخصومت در اختیار مقام رهبری است شکی نیست. لذا مذاکره جناب دکتر روحانی با پرزیدنت ترامپ در محلی دور از تهران و بدون حضور رهبر انقلاب کارسازی موثری ندارد. اینکه گفته میشود این حرکت حرکت تفرقه افکنانه ای در قبول کردن مذاکره ونکردن مذاکره نهفته است صحیح بنظر میرسد. ایران اگر خود مبتکر این مذاکرات با تفاهم مقام رهبری ودولت میشد این مشکل تاحدودی رفع شده بود. در شرایط فعلی جناب پرزیدنت ترامپ علاقمند به مذاکره بدون قید وشرط است گرچه وزیر امور خارجه امریکا مطالب داخل پرانتزی عنوان کرده اند. جناب ترامپ قدرتمند تر از نظر شخصیتی وتصمیم گیری است که زیر کلید این وان برود. لذا میتوان گفت که مذاکره بدون شزط نظر ایشان است واتفاقا نظر مقبولی هم هست. زیرامیتوان درمورد خروج غیر قانونی امریکا از برچام نیز مذاکره کرد.لذاگر با توجه به مطالب عرض شده شخصیت مورد نظر برای مذاکره با جناب ترامپ مقام معظم رهبری باید باشد که درتهران حضور دارند. ایران میتواند محل مذاکرات را با توجه به حضور مقام رهبری در تهران تعیین نمایند که امکان مذاکرات ونتیجه سریع وحتی مذاکره با رهبر ایران در تمام موضاعات مورد علاقه طرفین واشنائی ایشان با نظرات مقام رهبری مهیا باشد.جناب ترامپ ما مثلی در زبان فارسی داریم که هرکه را طاووس خواهد جور هندستان کشد.دست جناب ترامپ به مقام معظم رهبری وبا موافقت معظم له فقط در تهران میرسد. چنانچه مقام معظم رهبری موافقت نمایند و با جناب ترامپ هم صحبت گردند از فواید صلح امیز ان جهان بهره مند میشود.
علی ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۲۵
ترامپ به خیلی ازمعادات بین المللی پشت پازده باعث کدورت بهترین دوستان ومتحدان امریکا شده است برجام هم یکی از انها .از نظر بین المللی حق با ایران است ولی همچون ادتحادیه اروپا که به هر طریقی تحملش می کنند ماهم بهتر است مذاکره کنیم وانجا بهتر می شود ازحقوقمان دفاع کنیم