ترس از آشفتگی در تنگه هرمز ادامه دارد

ضرر چین از جنگ نفتی ایران با آمریکا

۲۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۷۷۷۰۳ اخبار داخلی آمریکا اقتصاد و انرژی خاورمیانه
مشکل چین در آینده مناقشات در دریای چین جنوبی نخواهد بود، بلکه به شرایط در تنگه هرمز مربوط می شود. تنگه هرمز جایی است که واشنگتن و تهران هر دو می خواهند آزادی در دریانوردی خود را در آنجا حفظ و قدرت نمایی کنند. اما درگیری بین آمریکا و ایران می تواند به افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار بیانجامد و این خبر خوبی برای چین نیست.
ضرر چین از جنگ نفتی ایران با آمریکا

نویسنده: پانوس موردوکوتاس

دیپلماسی ایرانی: مناقشه بر سر تنگه هرمز چشم انداز وقوع مواجهه مستقیم و تمام عیار نظامی آمریکا و ایران را تقویت می کند. اگر چنین اتفاقی روی دهد، در روند حمل و ارسال نفت از خاورمیانه اختلال ایجاد می شود و این مساله می تواند به افزایش قیمت نفت به بالاتر از بشکه ای صد دلار بیانجامد. چنین اتفاقی بیش از همه برای چین خبر ناخوشایندی محسوب می شود، چرا که این کشور بیش از 50 درصد از نفت خام مورد نیاز خود را از خاورمیانه خریداری می کند.

این مساله شاید برای تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا خبر خوبی باشد؛ آنها در کوتاه ترین زمانی که توانایی تولید داشته باشند، نفت وارد بازار می کنند و درصدد جبران هر گونه کسری پیش آمده در تامین نفت متحدان ایالات متحده برمی آیند. شاید برای روسیه هم چنین اتفاقی خبر خوبی باشد، چرا که می تواند فروش نفت به متحدانش از جمله چین را افزایش دهد. حتی شاید منافع عربستان سعودی در مواجهه با نفوذ ایران در منطقه را نیز تامین کند. ایران با تولید و صادرات بیش از ۲ میلیون بشکه نفت در روز، پس از عربستان سعودی، دومین تولید کننده نفت در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) محسوب می شود.

در چندین سال گذشته، واشنگتن تضمین کننده جریان آزادانه نفت از خلیج فارس به کشورهای متحد آسیایی و اروپایی بوده است. این نقشی است که واشنگتن نمی خواهد از ایفای آن بگذرد. اما این نقش اخیرا توسط تهران به چالش کشیده شده است. ایران هم می خواهد رفت و آمد آزادانه کشتی های حامل نفت تولیدی خود را به متحدان اروپایی و آسیایی اش از جمله چین تضمین کند.

مشکل از جایی آغاز می شود که تحریم های آمریکا علیه ایران در نهایت اجرایی خواهند شد و قوانین دریانوردی آمریکا را در تضاد با قوانین دریانوردی ایران قرار می دهند. این در حالی است که رئیس جمهوری ایران و شماری از مقام های نظامی این کشور به بستن تنگه هرمز تهدید و ارتش ایالات متحده تعهد را به باز نگه داشتن آن اعلام کرده اند. از این رو، احتمال رویارویی نظامی دو کشور افزایش می یابد و این مساله می تواند به افزایش قیمت نفت منجر شود.

تئو ماتسوپولوس کارشناس حمل و نقل دریایی در آتن در این باره گفت: «اگر یک حادثه نظامی در خلیج فارس رخ دهد، مسیر تامین نفت به شدت مختل می شود. زمانی که بازار در شرایط بحرانی به سر می برد، حساسیت آن هم افزایش می یابد و حقایق موجود را با شدت بیشتری نسب به زمان های غیربحرانی بازتاب خواهد داد.» این کارشناس افزود: «برای اینکه بازار بروز درگیری را به صورت افزایش قیمت نشان دهد، حتما لازم نیست تنگه هرمز همانند کانال سوئز در 1956 به کلی مسدود شود. انتظار مسدود شدن آن و احتمال اختلال در تامین نفت می تواند به آشفتگی بینجامد و بازاری را ایجاد کند که قیمت نفت در آن افزایش می یابد یا انتظار افزایش آن می رود. همه طرف های درگیر سعی می کنند از این مشکل طفره بروند و شروع به خرید نفت با بازه زمانی تحویل طولانی می می‌کنند که این مساله به افزایش قیمت نفت به بیش از بشکه ای 70 دلار منجر می شود.»

شاید وقت آن رسیده که چین از تمرکز روی اتفاقات در حال وقوع در دریای چین جنوبی دست بردارد و توجه خود را به آنچه در تنگه هرمز روی می دهد، معطوف کند.

منبع: فوربس / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: قیمت نفت تنگه هرمز تحریم نفتی ایران مناقشات واشنگتن و تهران


نظر شما :