این گزارش تکمیل می‌شود

پایان حملات هوایی محدود به سوریه

۲۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۹۷۶۰۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
آمریکا: حملات بیشتری در دستور کار نیست/ انگلیس: این حمله به معنای دخالت در یک جنگ داخلی نیست. این به معنای تغییر در رژیم سوریه نیست.
پایان حملات هوایی محدود به سوریه

دیپلماسی ایرانی: شامگاه جمعه به وقت واشنگتن، بامداد شنبه به وقت دمشق، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید جلوی دوربین رسانه ها آمد و اعلام کرد حمله های هوایی آمریکا، در همراهی با بریتانیا و فرانسه، به اهدافی بوده است که با قابلیت های تسلیحاتی شیمیایی حکومت سوریه مرتبط هستند. به گزارش بی بی سی، رئیس جمهوری آمریکا ضمن اعلام حمله ها، به ایران و روسیه هم هشدار داد که دست از حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بردارند.
ژنرال ژورف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفته سه نقطه در این حمله ها هدف قرار گرفته بودند: تاسیسات تحقیقاتی در دمشق، که به گفته او "با تولید تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک مرتبط بوده”، انبار تسلیحات شیمیایی در غرب حمص، انبار تجهیزات تسلیحات شیمیایی و یک مقر فرماندهی مهم، در نزدیکی حمص.
دولت سوریه گفته است در چارچوب آماده سازی برای حملات، نیروهای خود را از پایگاه های نظامی خارج کرده بود و اکنون در حال ارزیابی خسارت های احتمالی است.
یک مقام رسمی سوریه به خبرگزاری رویترز گفته است "روسیه پیش از انجام حملات به ما هشدار داده بود و از چند روز پیش این پایگاه ها تخلیه شده بودند."
این مقام سوری گفته است ۳۰ موشک در این حملات شلیک شدند که سوریه یک سوم آنها را نابود کرد. خبرگزاری رسمی سوریه می گوید موشک های شلیک شده به یک هدف نظامی در حمص "دفع" شده اند اما سه غیرنظامی زخمی شدند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، بامداد امروز شنبه صدای انفجارهای شدید از چندین نقطه دمشق ، پایتخت سوریه و نقاط دیگر از این کشور به گوش رسید. آمریکا، انگلیس و فرانسه در حملاتی ۵۰ دقیقه ای مناطق متعددی از دمشق و دیگر بخش های سوریه را هدف قرار دادند.
بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه اولین انفجار ساعت ۴ بامداد به وقت محلی روی داده است. تلویزیون سوریه نیز از مقابله پدافند هوایی این کشور درباره تجاوز آمریکا و متحدانش خبر داد. دولت سوریه نیز اعلام کرده که پدافند هوایی ارتش این کشور بیش از ۱۵ موشک را در اطراف دمشق رهگیری و منهدم کرد.
حملات بر سه استان دمشق، حمص و حماة متمرکز بوده و جنگنده های آمریکایی از پایگاه هوایی العدید این کشور در قطر به پرواز درآمده بودند. منابع محلی در سوریه می گویند دست کم ۳۰ موشک کروز و تام هاک به دمشق شلیک شده است.
مسئولان آمریکایی می گویند در این حملات بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ موشک به مواضع نظامی و پایگاه های ارتش سوریه شلیک شد و جنگنده های میراژ فرانسه و تورنادو انگلیس در کنار بمب افکن های بی -۱ آمریکایی از آسمان و کشتی های نظامی آمریکا در دریای مدیترانه در حمله مشارکت داشتند.
دولت سوریه اعلام کرد که تجاوز سه گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه این کشور نتوانسته به اهداف خود برسد و نباید در مورد آن بزرگنمایی کرد.
بنابر اعلام مسئولان سوری، بسیاری از موشک های شلیک شده از سوی کشتی های نظامی و جنگنده های متجاوزان، توسط سامانه پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفته و نابود شده است.
دولت سوریه با این حال اعلام کرد که برخی مراکز تحقیقاتی و پایگاه های نظامی این کشور هدف حملات موشکی متجاوزان قرار گرفته است.
ساعاتی پس از آغاز این حمله، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حملات به سوریه پایان یافته و فعلا برنامه ای برای حملات بیشتر وجود ندارد. پنتاگون اعلام کرده که هنوز گزارشی از نتایج این حملات به دستش نرسیده است.
جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا هدف از این حمله را ضربه زدن به توان ارتش سوریه دانست اما گفت، حملات بیشتر در دستور کار نیست. با این حال رسانه های غربی از جمله سی ان ان به نقل از مسئولان غربی حملات امروز را بخش اول اقدام نظامی آمریکا و متحدانش اعلام کرده و می گویند حملات بیشتر نیز برنامه ریزی شده است.
بنا بر اعلام رسانه های غربی و نیز منابعی در داخل سوریه، عمده مناطق هدف قرار گرفته، پایگاه های نظامی یا مراکز وابسته به ارتش سوریه بوده است.
مرکز تحقیقاتی برزه واقع در اطراف دمشق که از مراکز علمی پژوهشی ارتش سوریه محسوب می شود از جمله مناطقی است که هدف حمله قرار گرفته و تلوزیون سوریه نیز آن را تایید کرده است.
انبارهای مهمات ارتش سوریه در ۱۵ مایلی مرکز استان حمص نیز از دیگر اهداف این حمله بوده که ظاهرا ۴ فروند جنگنده انگلیسی آن را بمباران کرده اند.
پایگاه های گارد ریاست جمهوری و لشکر چهارم ارتش سوریه در اطراف دمشق که مسئولیت حمایت از پایتخت سوریه را بر عهده دارند نیز از مناطق هدف قرار گرفته اعلام شده است. پایگاه های گارد ریاست جمهوری و لشکر چهارم عمدتا در داخل و اطراف شهر دمشق مستقر است.
پایگاه های و مراکز تحت اختیار حزب الله لبنان نیز از دیگر مناطقی است که منابع داخلی سوریه گفته اند در حملات بامداد امروز هدف قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ترزا می ، نخست وزیر انگلیس گفته است که این حملات هوایی برای «توقف ظرفیت های تسلیحات شیمیایی سوریه» صورت گرفته و اعلام کرد که هیچ گزینه دیگری جز دستور برای حمله وجود نداشت.
وزارت دفاع انگلیس گفته است که چهار جنگنده تورنادوی نیروی هوایی سلطنتی انگلیس با استفاده از موشک های «استورم شادو» در این حمله در نزدیکی حمص شرکت داشتند.
ترزا می همچنین گفت، این حمله با همکاری آمریکا و فرانسه محدود و هدفمند بود تا تلفات غیرنظامیان در آن به حداقل برسد.
وی همچنین ادامه داد: این حمله به معنای دخالت در یک جنگ داخلی نیست. این به معنای تغییر در رژیم سوریه نیست. این حمله واکنشی به شواهدی مستدل در استفاده از دولت سوریه در سلاح شیمیایی در دوماست که باعث کشته شدن ۷۵ تن از جمله کودکان شد.
نخست وزیر انگلیس همچنین به این مساله اشاره کرد که کشورش به همراه متحدان به دنبال استفاده از راه های دیپلماتیک برای توقف استفاده از تسلیحات شیمیایی بودند و اما این مساله مکررا نادیده گرفته شد.
وی همچنین به این مساله اشاره کرد که وتوی روسیه در انجام تحقیقات مستقل درباره حمله دوما در شورای امنیت سازمان ملل یکی از اقدامات در نادیده گرفتن راه های دیپلماتیک بوده است.
نخست وزیر انگلیس ادامه داد: دیگر هیچ راهی بجز انجام حمله علیه سوریه نداشتیم تا استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط دولت سوریه را کم کنیم.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز گفته است که آماده تداوم این واکنش در حملات است مگر اینکه «دولت اسد استفاده از تسلیحات شیمیایی» را متوقف کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ضمن حمایت از حملات هوایی سوریه، آن را اقدامی "ضروری و مناسب" برای هشدار دادن به بشار اسد دانسته است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که «این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.

وزارت دفاع روسیه گفته سامانه دفاع موشکی سوریه از ۱۰۳ موشک کروز شلیک شده ۷۱ موشک را رهگیری کرده است.

گزارش نبیه بلوس، خبرنگار ویژه لس آنجلس تایمز از حمله به سوریه
برای کسی که در دمشق زندگی می کند، نخستین نشانه حمله نیروهای سه گانه به پایتخت سوریه در اوایل روز شنبه، صدا ها بود. نیکلاس ذهر یک تحلیلگر ساکن دمشق در فیس بوک خود نوشته است: «این موشک ها غرش پر سر و صدایی داشتند. صدایشان از چیزی که به صورت معمول می شنویم بیشتر بود. به صدای این قبیل موشک ها عادت نداریم.»
یکی دیگر از ساکنین، که از کارمندان اداری است و اجازه ندارد با اسم خود صحبت کند می گوید: «ما از صدا بیدار شدیم... فکر کردیم تندباد آمده است. در ابتدای امر متوجه نمی شدیم چه اتفاقی دارد می افتد. بعد ما نور پدافند هوایی را در آسمان مشاهده کردیم.»
قدری بعد، لیس ابوفادل، یک ژورنالیست ساکن دمشق در توئیت نوشت، آژیر حملات هوایی خاموش شده است و به این ترتیب، دمشق اینک آرام است.
همزمان تلویزیون دولتی سوریه یکی از گزارشگر های خود را نشان داد، کنان احمد، در اطراف میدان ام عیاد قدم می زند، یکی از ایستگاه های اصلی تاکسی در شهر. او با برخی از رانندگان که با روشن شدن هوا به شهر آمده بودند مصاحبه می کند. یکی از راننده تاکسی ها می گوید: «ما با تاکسی های خود در شهر حرکت می کنیم تا دنیا بداند سوریه حالش خوب است و همه چیز خوب است.» تا یک ساعت بعد ترافیک بیشتر می شود.

کلید واژه ها: ارتش سوریه حمله نظامی به سوریه


نظر شما :