پوپولیسم آینده را شکل می‌دهد

اخبار جعلی آنلاین و چالش دموکراسی

۰۵ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۵۱۴۳ اخبار اصلی اروپا آمریکا
مولر معتقد است ماجرا به سایر سیاستمدارانی بازمی‌گردد که می‌خواهند خط دموکراتیک را حفظ کنند. آنالیزهای او زمانی به ذهنم آمد که ترزا می در هفته گذشته درباره دموکراسی صحبت کرد.
اخبار جعلی آنلاین و چالش دموکراسی

نویسنده: پاول چادویک

دیپلماسی ایرانی: جان ورنر مولر دانش آموخته داشنگاه پرینستون در کتاب کوچکش «پوپولیسم چیست؟» می گوید که زمانی خود را آشکار می کند که تلاش دارد مشروعیت مخالفان سیاسی خود یا برخی از شهروندان را انکار کند: «مشکل پوپولیست های ضد جمع گرایی چیست؟ آنها همیشه دیگران را انکار می کنند... آنها ادعا می کنند که تنها نماینده مشروع مردم هستند و به همین دلیل سایرین حداقل از نظر اخلاقی به شکلی بدیهی فاقد شرایط لازم هستند... کسانی هم که در برابر ساخت نمادین پوپولیست ها از مردم واقعی قرار نمی گیرند بازندگانی خارج از بازی هستند.» مولر معتقد است ماجرا به سایر سیاستمدارانی بازمی گردد که می خواهند خط دموکراتیک را حفظ کنند. آنالیزهای او زمانی به ذهنم آمد که ترزا می در هفته گذشته درباره دموکراسی صحبت کرد. او در منچستر به مناسبت صدمین سالی که حق رای به زنان داده شد سخنرانی کرد.

همان روز موسسه اینترنتی آکسفورد مقالات ارزشمندی را منتشر کرد که نموداری از این بود که چگونه پوپولیسم از طریق رسانه های اجتماعی در حال گسترش است. آمریکایی ها به شکلی فزاینده جداشده اند و بین آنها فاصله افتاده است. در هر سو اطلاعاتی به میدان آورده می شود تا طرف دیگر را در ذهن مردم خراب کند. بسیاری از این اطلاعات غیرقابل اعتماد هستند. هفته گذشته کمیته پارلمانی بریتانیا درباره اخبار جعلی جلسه ای داشت و امیدوار است که سه شرکت عمده و بزرگ فضای مجازی یعنی توییتر، فیسبوک و گوگل اهمیت بیشتری به این مسائل داده و از عواقب حضورشان در صحنه سیاسی و زندگی سیاسی مردم آگاه شوند. آنهایی که در سوی دموکراسی حضور دارند باید رک تر درباره چالش هایی که با آن مواجه هستیم صحبت کنند.

سخنرانی می درباره اهیمت حق رای و تاکید بر اهمیت دموکراتیک آزادی بیان، مطبوعات آزاد و بالا رفتن تحمل عمومی است. «درحالی که چیزهای زیادی برای جشن گرفتن وجود دارد اما من نگران بحث عمومی در جامعه امروز هستم که در حال نابودی است. حالا مخالفت کردن سخت تر است و تحمل دیدگاه های مخالف وجود ندارد. معتقدم که همه ما، افراد، دولت ها و رسانه ها باید مسئولیت خود را بپذیرند و کمک کنند بحث عمومی بیشتر شده و کثرت گرایی پذیرفته شود.»

موسسه ای به نام اودو پپر اخبار جعلی منتشر شده در توییر و فیسبوک را بین اکتبر 2017 تا ژانویه 2018 را بررسی کرده است. آنها به این مساله پرداخته اند که چگونه اخبار و روایت های جعلی با گسترش در بین مردم تبدیل به فرهنگ اقتصادی و سیاسی واقعی می شوند. در توییتر طرفداران ترامپ 95 درصد اخبار حعلی را منتشر می کنند. در فیسبوک 91 درصد اخبار جعلی به تندروها برمی گردد. در تمام گروه هایی که مورد مطالعه قرار گرفته اند 54 درصد درگیر اخبار جعلی در توییتر و 33 درصد درگیر چنین اخباری در فیسبوک هستند. این تحقیق نشان می دهد که در آینده با چه چالش بزرگی روبه رو هستیم و چقدر لازم است که سیاستمداران و رسانه های ما خود را آماده این مساله کنند و این پرسش را در ذهن داشته باشند که چگونه می خواهند خط دموکراتیک را حفظ کنند.

منبع: گاردین/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: فیسبوک اخبار جعلی بریتانیا ترزا می


نظر شما :