ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از عصبانیت متیس از ترامپ تا تلاش تیلرسون برای تماس با ظریف

۲۹ تیر ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۰۲۶۴ اخبار اصلی آمریکا
عصبانیت جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا از دونالد ترامپ، تلاش های تیلرسون برای تماس با ظریف، خستگی و دلزدگی تیلرسون بعد از سفر به منطقه و تلاش واشنگتن برای وارد کردن مسکو به خط میانجی گری برای حل بحران قطر از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستد.
از عصبانیت متیس از ترامپ تا تلاش تیلرسون برای تماس با ظریف

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

شکست تلاش های تیلرسون برای حل بحران قطر

روزنامه الاهرام، چاپ قاهره گزارش داد که تلاش های رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا برای پایان دادن به بحران قطر تا کنون به نتیجه نرسیده است.

بنا به این گزارش تیلرسون در سفر خود به منطقه توقف کوتاهی در ترکیه داشت و سپس راهی کویت، قطر و عربستان شد و پس از مذاکرات فشرده در ریاض مجددا به قطر بازگشت اما نتوانست شکستی در یخ روابط به وجود آمده میان قطر با همسایگانش ایجاد کند. سفر دوباره وی به قطر بعد از ریاض به این امید بود که بتواند قطری ها را راضی کند به خواسته عربستانی ها تن دهد که در این کار ناکام ماند.

 

خستگی تیلرسون بعد از سفر به منطقه

لوبلاگ گزارش داد که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا در حالی از منطقه به واشنگتن بازگشت که به شدت از مذاکرات طاقت فرسای خود در منطقه خسته بود. به نوشته لوبلاگ وی در فرودگاه واشنگتن در جمع خبرنگاران گفت که از این سفر بسیار خسته شده و از این که به نتیجه ای نرسیده دلزده شده است. لوبلاگ همچنین می نویسد، تیلرسون از این که سفرش به منطقه مثمرثمر نبوده بسیار عصبانی است.

 

ناکامی امریکا در وارد کردن روسیه به بحران قطر

پایگاه خبری ایراک تودی گزارش داد که واشنگتن تلاش دارد برای حل بحران قطر، روسیه را نیز وارد کارزار کند اما تا کنون روسیه از قبول هر گونه دخالتی در این زمینه خودداری کرده است.

به گزارش این پایگاه خبری عراقی، شخص تیلرسون تلاش بسیاری برای قانع کردن سرگئی لاوروف، همتای روس خود برای ورود مسکو به خط میانجی گری میان قطر و همسایگانش انجام داده ولی هر بار طرف روسش از ورود به این بحران ابراز بی میلی کرده است.

تلاش های امریکا به همراه فرانسه، آلمان و بریتانیا برای حل بحران قطر تا کنون راه به جایی نبرده است.

 

احتمال واگذاری پرونده بحران قطر به کوشنر

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که این احتمال وجود دارد که جارد کوشنر، داماد ترامپ، مسئولیت پرونده حل بحران قطر را بر عهده بگیرد.

به گزارش این خبرگزاری نزدیک به کرملین، تیلرسون بعد از سفر به منطقه از این که نتوانسته دستاوردی از سفر خود در حل بحران قطر داشته باشد، عصبانی است و ابراز تمایل کرده که این پرونده را واگذار کند. وی در دیدار با ترامپ پیشنهاد داده است از آن جا که کوشنر ارتباطات تجاری بسیاری با طرف های عرب شورای همکاری خلیج فارس دارد، از این نفوذ خود استفاده کند و پرونده بحران قطر را به دست بگیرد و برای حل آن وارد عمل شود.

 

عصبانیت متیس از ترامپ

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا از این که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور بدون هماهنگی با اعضای دولت اظهاراتی بیان می کند، به شدت عصبانی است و در این رابطه به ترامپ هشدار داده است.

به گزارش سی ان ان، جیمز متیس از این که دونالد ترامپ در مصاحبه ای تلویزیونی صحبت از آمادگی 10 کشور منطقه برای میزبانی از پایگاه نظامی مستقر امریکا در قطر کرده، بسیار عصبانی است.

این شبکه خبری امریکایی گزارش می دهد که متیس از روی همین عصبانیت بود که در مصاحبه ای جداگانه اظهارات رئیس جمهوری امریکا را رد کرد و گفت که امریکا قصد ندارد پایگاه نظامی خود را از قطر منتقل کند.

به گزارش سی ان ان، متیس به کاخ سفید هشدار داده است در صورتی که رئیس جمهوری امریکا بخواهد به این رویه ادامه دهد و بدون هماهنگی درباره مسائل مختلف از جمله بحران قطر اظهارنظر کند کار برای او برای ماندن در کابینه ترامپ مشکل خواهد شد.

 

محبوبیت بالای پوتین در روسیه

پایگاه خبری تحلیلی راشا اینسایدر گزارش داد که اندیشکده امریکایی ویلسون در تازه ترین نظرسنجی خود دریافته است که محبوبیت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همچنان بالاست و می توان گفت در بالاترین حد قرار دارد.

به گفته مرکز ویلسون، محبوبیت پوتین در حال حاضر بالای 64 درصد است و مردم روسیه همچنان مشتاق هستند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهورشان باشد. به گفته ویلسون تا به این لحظه هیچ مقام روسی دیگری نزدیک به محبوبیت پوتین نیست و دیگر افراد با فاصله قابل توجهی از او قرار دارند.

در این نظرسنجی دیمیتری مدوودوف، نخست وزیر فعلی و رئیس جمهوری سابق، 51 درصد و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، 50.5 درصد محبوبیت دارند. معیار نظرسنجی انتخاب بهترین گزینه برای ریاست جمهوری روسیه بوده است.

 

تلاش تیلرسون برای تماس با ظریف

پایگاه خبری تحلیلی وکس گزارش داد که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا تمایل بسیاری دارد تا مستقیما با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تماس بگیرد و با او بر سر موضوعات مختلف از جمله برجام رایزنی کند اما بسیاری در درون دولت ترامپ با برقراری این تماس مخالفند.

به نوشته این پایگاه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده مخالفتی با انجام این تماس ندارد اما گارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد وی و مایک پمپئو و رئیس سازمان سیا با انجام این تماس مخالفند. ماتیس نیز تمایلی به انجام این تماس ندارد اما موضوع را به خود تیلرسون واگذار کرده و گفته است که اگر برقراری تماس را لازم می بیند مخالفتی با آن ندارد. گفته می شود استیو بنن، یکی از مشاوران تندروی ترامپ نیز نظری مشابه متیس دارد.

به اعتقاد آنها تماس با ایران در حالی که مقامات ارشد امریکایی به هر بهانه ای و در هر مناسبتی به شدت در حال انتقاد از آن هستند به معنای کوتاه آمدن واشنگتن از مواضعش محسوب می شود و این تماس می تواند تلاشی برای رابطه با ایران از روی ضعف قلمداد شود.

 

استقبال بسیار گرم مقامات عربستانی از وزیر کشور عراق

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که استقبال بسیار خوبی از قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق در عربستان سعودی شده است.

قاسم محمد الاعرجی، وزیر کشور عراق در رأس هیئتی روز دوشنبه عازم عربستان سعودی شد. به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، وی پس از ورود به جده، با همتای سعودی اش، شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز، دیدار و درباره برخی مسائل مشترک و مورد اهتمام طرفین گفت وگو کرد. این سفر در پاسخ به دعوت رسمی عربستان از وزیر کشور عراق با هدف رایزنی دو طرف درباره پرونده های امنیتی انجام شده است.

طرف عربستانی از طرف عراقی استقبال بسیار خوبی کرده به گونه ای که در عالی ترین سطح ممکن از او میزبانی کرده و نهایت احترام را به او کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر تیلرسون بحران قطر متیس ترامپ


نظر شما :