شیخ حمد علیه پسرش قیام کرد

شایعه بروز کودتا در قطر

۲۸ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۸۴۰۵ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع متعدد که منابع خارجی به آن اشاره کرده‌اند، همگی از وقوع کودتا در قطر صحبت می‌کنند و می‌گویند که تمیم در کاخش به همراه مجموعه‌ای از نزدیکانش دستگیر شده و قدرت را به عبدالله که ریاست دیوان امیری را بر عهده دارد، تسلیم کرده است.
شایعه بروز کودتا در قطر

نویسنده: احمد موسی

دیپلماسی ایرانی: از پنج شنبه گذشته اخباری درباره وقوع کودتا در قطر به رهبری شیخ حمد، امیر سابق علیه تمیم بن موزه، امیر فعلی به طور مرتب مخابره شده است. اخبار می گویند که شیخ حمد علیه پسرش به دلیل مشکلاتی که قطر به آن دچار شده و حمایتش از تروریسم در کشورهای مختلف از جمله مصر و لیبی و سوریه کودتا کرده است. می گویند او به دنبال حمایت ایالات متحده است که  همواره گفته در برابر کشورهای حامی تروریسم کوتاه نمی آید. همچنین می گویند که حمد تلاش می کند پسرش را از تنگنای بین المللی نجات دهد به ویژه بعد از آن که مصر فاش کرد که اطلاعات و اسنادی درباره کشورهایی که درگیر تروریسم هستند، در اختیار دارد که در راس آنها حکومت دست نشانده فعلی قطر قرار دارد.

منابع متعدد که منابع خارجی به آن اشاره کرده اند، همگی از وقوع کودتا در قطر صحبت می کنند و می گویند که تمیم در کاخش به همراه مجموعه ای از نزدیکانش دستگیر شده و قدرت را به عبدالله که ریاست دیوان امیری را بر عهده دارد، تسلیم کرده است. عبدالله برادر ناتنی تمیم و فرزند شیخه نورا است. از آن جا که قطر رسانه ای ندارد که درباره آن چه در درونش می گذرد گزارشی بدهد – همه رسانه های قطری برای مخاطب خارجی فعالیت می کنند نه مخاطب داخلی – بنابراین بسیار سخت می توان فهمید که در درون قطر چه می گذرد، رسانه های قطری ای هم که هستند نمی توانند درباره حقیقت اوضاع جاری در کشور گزارش بدهند. هیچ کدام از کارکنان روزنامه الرایه قطر و شبکه الجزیره و غیره نیز جرات نمی کنند حرف سلبی یا ایجابی درباره اوضاع جاری در قطر بزنند، برای این که کوچکترین صحبتی درباره اوضاع داخلی با مجازات زندان مواجه می شود. این کشوری است که هر روز ما را برای آزادی بیان و توجه به نظر دیگران و میهن پرستی و بی طرفی رسانه ای متهم می کند. اما وقتی که نوبت به خودش می رسد و مثلا صحبت از کودتا به میان می آید هیچ چیز از این رسانه هایی که به دستور کاخ امیر فعالیت می کنند، شنیده نمی شود.

با انتشار خبر کودتا شبکه های اجتماعی به اظهار نظر درباره آن پرداختند، بسیاری از افراد پیگیر به شیوه های حیرت آوری خبر کودتا را همه جا منتشر کردند و نسبت به بروز آن ابراز امیدواری کردند با وجود این که خبر ان از سوی هیچ منبعی رسمی تایید نشده است. بسیاری ابراز امیدواری و خوشحالی کردند و دست به دعا برداشتند که واقعا کودتایی علیه حکومت تمیم و باندش شده باشد، حتی هشتگی تحت عنوان "آزادی برای قطری ها" به راه افتاد تا فاش کند مردم چقدر از حکومتشان متنفرند، و این فقط مردم مصر و کشورهای دیگر نیستند که از این حکومت که از تروریسم حمایت مالی و لجستیکی می کند و تروریست ها را به همه جا منتقل می کند، دل خوشی ندارد. حمایتی که از سازمان اخوان المسلمین در راس آنها، مفتی خونریزش قرضاوی و عاصم عبد الماجد و طارق الزمر و احمد منصور و وجدی غنیم گرفته تا جنایتکارانی که از سوی دستگاه عدالت تحت پیگرد هستند و اکثرا از سوی اینترپول تحت تعقیبند را شامل می شود. امیدواریم که اخبار کودتا علیه تیم تمیم حقیقت داشته باشد، و بر این نکته نیز تاکید می کنیم که در قطر کسانی وجود دارند که متحد تروریسم هستند که باید به زیر بیایند و در برابر دادگاه جنایت های بین المللی حاضر شوند.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر شیخ تمیم شیخ حمد


( ۱ )

نظر شما :