چرا عربستان و اسرائیل تاب قدرت گرفتن تهران را ندارند؟

مشکل جهان با ایران هسته‌ای

۱۱ دی ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۶۵۸۶۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
از منظر اسرائیل، وجود یک ایران مجهز به تسلیحات هسته ای به معنای یک تهدیدی برای موجودیت اسرائیل است.
مشکل جهان با ایران هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: همان طور که لس آنجلس تایمز نیز در یکی از سرمقاله های خود به این موضوع اشاره می کند، برنامه هسته ای ایران نگرانی های بین المللی فراوانی را در مورد تلاش ایران برای تولید تسلیحات هسته ای ایجاد کرده است. ایران همواره اعلام کرده که هدفش از برنامه هسته ای تنها تولید سوخت برای راکتورهایش و اهداف صلح آمیز است اما با وجود توافق اخیر هسته ای بین ایالات متحده و ایران پیرامون مسائل هسته ای، هنوز افراد زیادی از جمله دونالد ترامپ در مورد این مسئله شک و تردید دارند.

برای برخی از کشورهای منطقه این موضوع که آیا ایران به تسلیحات هسته ای دست خواهد یافت یا نه، از اهمیت به سزایی برخوردار است. این کشورها عبارتند از خودِ ایران، عربستان سعودی و اسرائیل. در خارج از منطقه نیز کشورهایی همچون ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا به دنبال آن هستند تا اطمینان یابند که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای نیست و هر کدام از این کشورها هم اهداف خاص خود در رابطه با این موضوع را دنبال می کنند.

ایران یک بازیگر مهم منطقه ای است که قدرتش به واسطه اسرائیل ـ که تعداد زیادی سلاح هسته ای در اختیار دارد ـ و عربستان سعودی در جنوب محدود شده است.

دولت شیعه ایران عقاید و دیدگاه های مذهبی اصول گرایانه دارد و قصد دارد تا این دیدگاه های خود را در سراسر جهان اسلام گسترش دهد. یکی از مسائلی که آزادی عمل ایران برای نیل به این هدف را محدود می کند این واقعیت است که ایران سلاح هسته ای در اختیار ندارد.

از منظر اسرائیل، وجود یک ایران مجهز به تسلیحات هسته ای به معنای یک تهدیدی برای موجودیت اسرائیل است. ایران در بسیاری از مواقع و حتی از طریق برخی از اقداماتش، به وضوح نشان داده که خواستار نابودی اسرائیل است. بنابراین دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای به این خواسته رنگ واقع گرایانه تری می بخشد. اما در مقابل اسرائیلی ها هم به وضوح نشان داده اند در صورتی که اقداماتی همچون اعمال تحریم ها، معاهدات و بازرسی ها نتواند امنیت این کشور را در قبال ایران تأمین و تضمین کند، حاضرند هر گونه اقدام نظامی لازم را در این خصوص انجام دهند. بدیهی است که معاهده اخیر میان ایالات متحده و ایران در این رابطه از نظر دولت فعلی اسرائیل کاملاً ناکافی و بی پروا تلقی می شود.

بلندپروازی های ایران، تهدیدی برای ثبات عربستان سعودی به حساب می آید. دشمنی بین دو کشور فراتر از بازی های سیاسی و نزاع بر سر قدرت است. عربستان سعودی به عنوان کشوری سنی مذهب که شهر مقدس مکه نیز در آن واقع شده، قرن ها است که در تقابل با اسلام شیعی و مهم ترین نماینده آن یعنی ایران قرار دارد. بدیهی است آخرین چیزی که عربستان سعودی به دیدن آن تمایل دارد، استیلا و تسلط ایران بر سراسر خاورمیانه است؛ امری که با در اختیار گرفتن تسلیحات هسته ای به آسانی محقق خواهد شد.

نگرانی های غرب درباره برنامه هسته ای ایران

برای ایالات متحده، فرانسه، انگلستان و دیگر قدرت های غربی دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای، چیزی بیش از یک تهدید نظامی برای مردم و شهرهای آنها است. در حقیقت ایران مجهز به تسلیحات هسته ای تهدیدی برای عرضه نفت به آنهاست. در حال حاضر، اگر ایران تنگه هرمز را ببندد و انتقال جریان نفت به جهان غرب را قطع کند، شاید ایالات متحده با همراهی قدرت های دیگر بتواند با استفاده از تسلیحات نظامی متعارف و اعمال زور این محاصره را از میان برداشته و جریان نفت را آزاد کند. در حالی که اگر ایران تسلیحات هسته ای و موشک های جدید در اختیار داشته باشد، پایان دادن به این محاصره نفتی می تواند حتی غیرممکن باشد. هر چقدر هم که ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس قدرتمند باشد، اما یک سلاح هسته ای کافی است تا این ناوگان در اعماق خلیج فارس غرق شود. در صورتی که دولت ایران، برخلاف توافق نامه هسته ای (یا به علت آن) به تسلیحات هسته ای دست یابد، غرب در محافظت از منابع بسیار مهم و حیاتی خود کاملاً ناتوان خواهد بود.

منبع: نیوز ریپابلیک/ مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: ایران هسته‌ای


( ۱ )

نظر شما :