استقلال مترادف انزوا نیست

مفهوم استقلال در قاموس انقلاب

۰۵ مهر ۱۳۹۵ | ۲۱:۴۵ کد : ۱۹۶۳۲۶۱ نگاه ایرانی خاورمیانه
سید محمد صادق خرازی، سفیر پیشین ایران در سازمان ملل و فرانسه در یادداشتی می‌نویسد: بزرگ‌ترین تهدید فراروی جنبش‌ها و نهضت‌های اجتماعی، تلاش در راستای استحاله معنایی از مفاهیم بنیادین سازنده آنهاست.
مفهوم استقلال در قاموس انقلاب

دیپلماسی ایرانی: بزرگ ترین تهدید فراروی جنبش ها و نهضت های اجتماعی، تلاش در راستای استحاله معنایی از مفاهیم بنیادین سازنده آنهاست؛ به واقع از قالب تهی کردنِ اساسی که یک نهضت بر شالوده آن بنا شده و بازتعریف تحریف گونه از شعارها، خواست ها و آرمان هایی که ملت ها برای دستیابی به آن جانفشانی کرده و با ایثار و ایمان، در راستای تحقق این آمال و آرزوها گام برداشته اند. تحولات بزرگ حیات ملت ها، چنانچه مطابق با خواست تاریخی و آمال ملی و دینی آنها باشند، به بخشی از هویت و شناسنامه فکری آنها تبدیل می شوند؛ همچون انقلاب اسلامی ایران که سه شعار بنیادینش «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» منبعث از خواست تاریخی ملت ایران بود که جز با انقلابی مردمی به رهبری نهاد مقدس روحانیت شیعه و خلق نظامی متکی بر آزادی، نفی بیگانه و سپردن سرنوشت ملت به خودش، نمی توانست محقق شود. این سه شعار بنیادین، عصاره خواست ملتی بود که در شبستان تاریخ بر سینه و سیره ایرانیان مسلمان جاری بود. 

دلیل اینکه نظام جمهوری اسلامی چنین مقبول و یگانه و در برابر گزند بیگانه مقاوم ماند، عهد مشترکی بود که ملت و حاکمیت برآمده از آن به این سه خواست تاریخی داشتند؛ اینکه آزادی میسر نخواهد شد اگر استقلال نباشد؛ جمهوری اسلامی پابرجا می ماند اگر جمهوریت و اسلامیتش توأمان بماند و استقلالش حفظ می شود اگر آزادی حذف نشود. 
رهبری معظم نظام، در دیدارهایشان مفاهیم بنیادین انقلاب اسلامی را تبیین می کنند تا گروه ها و جریاناتی با تعریف غلط، درصدد تحریف عامدانه یا ناخواسته بن مایه های فکری انقلاب برنیایند. تأکید ایشان در دیدار دیروز با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر مفهوم والای «استقلال» از آن رو حائز اهمیت است که فردا در قاموس سیاسی، استقلال را مترادف انزوا ندانند؛ ایشان این را تحریف برشمردند و فرمودند: «هدف اصلی از نفی استقلال، پیروی از نظم های ترسیمی قدرت های سلطه گر است.» و مگر نه اینکه هماره تاریخ، بزرگان این مرز و بوم، تمام هم و غم خود را بر حفظ استقلال ایران نهادند و اگر خون شهدای والامقام انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نبود، این استقلال امروز همچنان خواستی تاریخی می ماند که به آینده ای نامعلوم حوالت داده می شد. حضرت آیت الله خامنه ای در سال ۹۳ در بیست و پنجمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره)، استقلال را این گونه معنا فرمودند: «استقلال یعنی آزادی در ابعاد یک ملت، که وابسته به کسی و جایی نباشد؛ یک ملت آزاد یعنی ملتی که به هرصورت تحت نفوذ و سیطره مخالفان  یا دشمنان خود یا بیگانگان قرار ندارد - تضمین می کند، هم عدالت را در جامعه تضمین می کند، هم معنویت را تضمین می کند.» ایشان سال گذشته نیز در مرقد مطهر امام خمینی(ره) فرمودند: «اینکه بعضی در زبان یا در شعار، دنبال آزادی های فردی باشند اما علیه استقلال کشور حرف بزنند، یک تناقض است. چطور ممکن است آزادی فردی اشخاص، محترم باشد اما آزادی یک ملت، آزادی در مقیاس یک کشور، در مقابل تحریم های مخالفان و بیگانگان، محترم نباشد!» این فرمایشات، برای نهادها، جناح ها و گروه های سیاسی، تکلیفی مهم ترسیم می کند؛ اینکه آزادی را در معنای عام و واقعی آن بخوانند و بخواهند و اینکه بدون آزادی ملت، آزادی فردی معنایی ندارد، بنابراین حراست از استقلال، عین حفاظت از آزادی است. بدون استقلال نمی توان قادر به تعیین سرنوشت خود شد و این نافی تمامی آزادی هایی است که آحاد ملت برای دستیابی به آن صدها سال است از خون خویش گذشته اند. 
هیچ ملتی نمی تواند ادعای استقلال بدون هزینه کند. استقلال و امنیت امروزی مردم ایران، نتیجه هوشمندی نیروهایی است که توانسته اند منتهی الیه اردوگاه دشمن را رصد کنند. ذهن هوشمند نیروهای واکنش سریع نظام، ثبات و امنیت نظام را به ارمغان آورده است. 
اینجانب در روزهای آینده، تجربیات گرانبهای خود در زمینه ابعاد سیاست برون مرزی نظام را که از دو روزگار دفاع مقدس و دیپلماسی، کسب شده با خوانندگان محترم به مشارکت خواهم گذارد. 

کلید واژه ها: سید محمد صادق خرازی مقام معظم رهبری


( ۴ )

نظر شما :