موانع پیوستن ایران به WTO

۱۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۵۰ کد : ۱۹۶۱۹۲۷ سرخط اخبار

بعد از اجرایی شدن برجام، یکی از مباحثی که مجددا در فضای اقتصادی مطرح شد، موضوع پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) بود و بار دیگر حضور ایران در این سازمان مهم تجاری جدی تر از پیش به نظر می رسد. هر چند همچنان موانعی برای این عضویت وجود دارد، اما به نظر می رسد رفع آن ها همچنان مستلزم زمان است.

به گزارش ایسنا، سازمان تجارت جهانی (WTO) سازمانی بین المللی است که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا این سازمان را حل و فصل می کند. سازمان تجارت جهانی علاوه بر پرداختن به مباحث مربوط به تجارت کالا، حوزه های مربوط به خدمات و حقوق مالکیت فکری را هم در برمی گیرد.   

همچنین تجارت آزاد، کاهش تعرفه ها، اصل شاف سازی تجاری، اصل تجارت منصفانه، حفظ محیط زیست، توسعه تولید و تجارت و بهره وری منابع و افزایش سهم کشورهای در حال توسعه و در حال توسعه از رشد تجارت جهانی از جمله مهمترین اصول سازمان تجارت جهانی به حساب می آید.

به اعتقاد کارشناسان، موانعی که برای ملحق شدن ایران به سازمان جهانی تجارت وجود دارد را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد.

به گفته محمود دودانگه  - مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت -  دسته اول  موانعی هستند که به قوانین، مقررات و ملاحظات اقتصادی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی مرتبط می شود.

 به گفته وی موانعی که در دسته دوم قرار می گیرند، موانع سیاسی برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی است  و با توجه به اینکه ایران در دهه های قبل معمولا درگیر محدودیت ها و تحریم های یک جانبه و چند جانبه بوده است، عضویت در سازمان تجارت جهانی با موانعی روبه رو بوده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی اکنون با توجه به بسته شدن پرونده هسته ای و توافق انجام شده، این امیدواری وجود دارد که  حداقل موانع سیاسی برای عضویت در سازمان جهانی تجارت برداشته و مسیر طبیعی برای عضویت ایران در این سازمان ایجاد شود.

دودانگه درباره یکی از موانع پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی تصریح می کند که باید برای الحاق به سازمان تجارت جهانی یک کارگروه تشکیل شود.  به گفته وی هر کشوری که قصد عضویت در این سازمان بین المللی را داشته باشد باید دیگر کشورها را راضی کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، کارگروهی که قرار بوده در مورد عضویت ایران در این سازمان تصمیم گیری کند هنوز رئیس آن تعیین نشده است، چرا که ایران علاقه داشته است که سوئیس این مسئولیت را بپذیرد، اما اختلافاتی در این زمینه به وجود آمد.  

در این باره محمد رضا انصاری – نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران – در مورد عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی معتقد است که حمایت اتحادیه اروپا از عضویت ایران در WTO حاصل برجام است.

وی همچنین درباره پیشامدهای عضویت ایران در WTO  معتقد است که در عین امتیازاتی که این عضویت برای اقتصاد ایران دارد، اما می تواند چالش هایی را هم ایجاد کند، چرا که اقتصاد ایران با سیستم عوارض و حمایت از صنایع داخلی فعالیت می کند؛ اقدامی که باعث شده صنایع داخلی ناقص بار بیایند.

به گفته وی وقتی عضویت ایران در WTO محقق شود، دیگر باید طبق قوانین این سازمان عمل کرد و دیگر امکان ادامه سیستم ناقص فعلی حمایت از تولید وجود ندارد.    

انصاری همچنین اضافه می کند که ورود ایران به سازمان تجارت جهانی می تواند ایجاد مشکل کند، اما در درازمدت تولیدات ایرانی را در رقابت با بازارهای جهان قرار می دهد و تولیدکنندگان می توانند بازارهای جهانی را بدست آورند و به این ترتیب، محصول ایرانی می تواند در دنیا ماندگار شود و با کیفیت و با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشند.

به نظر می رسد در شرایط فعلی که رشد چهار تا شش درصدی برای اقتصاد ایران از سوی بسیاری از کارشناسان پیش بینی می شود و امکان همکاری های تجاری و سرمایه گذاری خارجی بیشتر شده است، سیاست گذاران تصمیم جدی تری برای ورود ایران به سازمان تجارت جهانی دارند؛ اقدامی که می تواند تحولی اساسی برای اقتصاد ایران قلمداد شده و رفع موانع تجارت داخلی و خارجی را به دنبال داشته باشد. 

کلید واژه ها: سازمان تجارت جهانی اقتصاد ایران


( ۴ )

نظر شما :