عضویت اوکراین در ناتو در دستور کار نیست

۲۰ تیر ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۱۰۵۶ سرخط اخبار

دبیرکل ناتو گفت، اوکراین پیشرفت خوبی در زمینه اصلاحات در راستای هنجارهای ناتو داشته اما عضویت این کشور در ناتو در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روسیه واکنش های تندی به توسعه طلبی ناتو به سمت شرق داشته و به وضوح گفته است که عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به منزله تهدید مرگ و زندگی برای امنیت خودش است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از مذاکره با رهبران ناتو در ورشو در کنار پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین گفت: مساله عضویت اکنون در دستور کار نیست. الان تمرکز روی آن است که ببینیم اوکراین چگونه می تواند به استانداردهای مورد نظر ناتو دست یابد.

او افزود: ما همچنان به فراهم کردن حمایت سیاسی قوی ادامه می دهیم؛ حمایت عملی آنها را برای حرکت رو به جلو توانمند می کند و سپس ما می توانیم مساله عضویت اوکراین را در سطحی بالاتر بررسی کنیم.

نشست دو روزه ورشو بزرگترین به روز رسانی نظامی ناتو از زمان پایان جنگ سرد و در واکنش به الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال 2014 صورت می گیرد. روسیه همچنین به حمایت از جدایی طلبان روس گرای اوکراین متهم است.

همچنینن در بیانیه ای مشترک آمده است: ناتو به همکاری نزدیک با اوکراین ادامه می دهد و بار دیگر تاکید می شود که هرگز الحاق شبه جزیره کریمه را به رسمیت نمی شناسد و از روسیه می خواهد تا مطابق توافق های آتش بس مینسک که امضا رسانده، عمل کند.

کلید واژه ها: ناتو اوکراین


نظر شما :