بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و ناتو

۱۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۹۶۱۰۰۶ سرخط اخبار

پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا بیانیه مشترک رئیس شورای اروپا، رئیس کمیسیون اروپا و دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را منتشر کرد.
 
به گزارش انتخاب، در این بیانیه آمده است: ما بر این باوریم که زمان ارائه انگیزه و فعالیت های جدید در شراکت راهبردی ناتو و اتحادیه اروپا فرا رسیده است.
 
در رایزنی با اعضای اتحادیه اروپا و هم پیمانان ناتو، این شراکت در راستای شفافیت کامل و پایبندی به ساختار تصمیم گیری و روال مربوطه سازمان ها و بدون تعصب به ویژگی های خاص امنیتی و سیاست دفاعی هر یک از کشورهای عضو است.
 
هم اکنون جامعه یورو-آتلانتیک با چالش های بی سابقه از جنوب و شرق رو به روست. شهروندان ما خواستار آن هستند که از همه راهها و ابزارهای موجود برای بر طرف کردن این چالش ها و تأمین امنیت آنها استفاده کنیم.
 
همه کشورهای عضو و همچنین اتحادیه اروپا و ناتو مشارکت قابل توجهی در تأمین امنیت منطقه یورو-آتلانتیک داشته اند. همکاری چشمگیر ناتو و اتحادیه اروپا- دو شریک منحصربه فرد و ضروری ، که پیش از پانزده سال قبل آغاز شد نیز در رسیدن به این هدف نقش داشته است.
 
در بحبوحه چالش های مشترکی که ما هم اکنون با آنها مواجهیم، باید تلاش های خود را افزایش دهیم:
 
ما به راههای جدیدی برای همکاری با یکدیگر و سطح جدیدی از جاه طلبی نیاز داریم زیرا امنیت ما به یکدیگر وابسته است، زیرا ما می توانیم طیف گسترده ای از ابزارها را برای پاسخ گویی به واکنش هایی که با آنها مواجهیم بسیج کنیم و زیرا ما باید به صورتی بسیار کارآمد از منابع استفاده کنیم. وجود یک ناتو و اتحادیه اروپای قدرتمندتر سبب تقویت دو جانبه هر یک از آنها می شود. ما در کنار یکدیگر می توانیم به صورتی بهتر امنیت اروپا و فراتر از آن را تأمین کنیم.
 
ما به این نتیجه رسیده ایم که تقویت ثبات همسایگان و شرکاء در راستای ارزش های ما قرار دارد و همان گونه که در منشور سازمان ملل متحد آمده است، در تأمین امنیت ما و ایجاد صلح و شکوفایی پایدار نقش دارد. از این رو، همسایگان و شرکای ما بهتر می توانند با چالش های فزاینده ای که هم اکنون با آنها مواجه هستند، مقابله کنند و ما به حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال آنها و همچنین تلاش های آنها برای اجرای اصلاحات ادامه می دهیم.
 
در راستای دستیابی به اهدافی که در بالا بدان اشاره شد، ما بر این باوریم که باید به صورتی فوری:
 
- توانایی خود را برای مقابله با تهدیدهای ترکیبی از جمله از طریق انعطاف پذیری، همکاری با یکدیگر در زمینه تحلیل، جلوگیری و شناسایی زودهنگام به واسطه به اشتراک گذاشتن اطلاعات به موقع و تا حد ممکن به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس بین کارکنان و همکاری در زمینه ارتباطات و واکنش های راهبردی تقویت کنیم.
 
- ما باید همکاری های عملیاتی خود را در دریا و در زمینه مهاجرت از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات موقعیت دریایی و همچنین هماهنگی بهتر و تقویت دو جانبه فعالیت هایمان در دریای مدیترانه و دیگر مناطق افزایش دهیم.
 
- ما باید قابلیت های دفاعی منسجم، مکمل و سازگار کشورهای عضو اتحادیه اروپا و هم پیمانان ناتو و همچنین طرح های چند جانبه را توسعه دهیم.
- ما باید روند یک صنعت دفاعی قدرتمندتر و تحقیقات دفاعی بزرگتر و همچنین همکاری های صنعتی در اروپا و سراسر منطقه آتلانتیک را تسهیل کنیم.
 
- ما باید هماهنگی خود را در برگزاری رزمایش از طریق توسعه رزمایش های هماهنگ و موازی برای سال های دو هزار و هفده و دو هزار و هجده افزایش دهیم.
 
- ما باید ظرفیت دفاعی و امنیتی ایجاد کنیم و قابلیت انعطاف پذیری شرکای خود را در شرق و جنوب و به روشی مکمل از طریق اجرای طرح های خاص در زمینه های مختلف در کشورها از جمله از طریق تقویت ظرفیت دریایی تقویت کنیم.
 
همکاری در این زمینه ها یک اولویت راهبردی محسوب می شود. اجرای سریع این روند امری ضروری است. بخش اقدام خارجی اروپا و کارکنان بین المللی ناتو به همراه یکدیگر و در کنار خدمات کمیسیونی سبب پیشبرد گزینه های مناسب برای اجرای این طرح ها می شوند. از نظر اتحادیه اروپا، نماینده عالی/معاون کمیسیون، هدایت و هماهنگی این تلاش را بر عهده خواهد داشت.
ما روند پیشرفت در این زمینه را به طور منظم بررسی می کنیم.
 
ما از هر دو سازمان می خواهیم سرمایه سیاسی و منابع لازم را برای تقویت و موفقیت آمیز بودن این شراکت اختصاص دهند.

کلید واژه ها: ناتو اتحادیه اروپا


نظر شما :