واکنش تازۀ اوباما به برگزیت

۱۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۶:۱۶ کد : ۱۹۶۱۰۰۴ سرخط اخبار

اوباما در نشست ناتو در ورشو تاثیر برگزیت را کم اهمیت خواند.
 
به گزارش انتخاب، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه تاکید کرد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) بر اتحاد ترانس آتلانتیک آسیبی وارد نخواهد کرد اما هشدار داد که جدایی تلخ انگلیس از اتحادیه اروپا، مسائل امنیتی را در مقابله با روسیه تضعیف خواهد کرد.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ورشو، محل برگزاری نشست سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا موضوع اصلی آخرین نشست اوباما با مقامات ناتو را تا قبل از پایان دوران ریاست جمهوری اش تشکیل می داد که در بحبوحه آنچه که وی بحرانی ترین زمان برای این ائتلاف نظامی از زمان جنگ سرد خواند، برگزار شد.
 
به نوشته این خبرگزاری، قرار بود با توجه به تلاش ناتو برای تصویب بزرگترین تغییر ساختاری در 15 سال گذشته در واکنش به مداخله مسکو در اوکراین در سال 2014، روسیه محور اصلی این نشست دو روزه باشد.
 
اوباما به بهانه نشست ورشو از بروکسل و لندن به عنوان هم پیمانان کلیدی آمریکا خواست اختلافات شان را به صورت دوستانه و مسالمت آمیز حل و فصل کنند.
 
وی که قبل از همه پرسی انگلیس هشدار داده بود در صورت خروج از اتحادیه اروپا، انگلیس در «ته صف» تجارت با آمریکا قرار خواهد گرفت، گفت: هیچکس نفعی در مذاکرات خصومت آمیز و طولانی ندارد.
همه پرسی 23 ژوئن (سوم تیر) مردم انگلیس در موافقت با خروج کشورشان از اتحادیه 28 عضو اروپا، جهان را شوکه کرد و ضمن ایجاد ناآرامی دربازارهای مالی، انگلیس را وارد بحرانی سیاسی کرد.
 
اوباما پیش تر در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت که وی «مطمئن» است انگلیس و اتحادیه اروپا وارد روابطی جدید خواهند شد و انگلیس همچنان یکی از کشورهای اصلی کمک کننده به امنیت اروپا خواهد بود.

«دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس نیز که پس از رای برگزیت استعفای خود را اعلام کرد در آخرین حضورش در نشست ناتو تاکید کرد که از نقش کشورش در جهان کاسته نخواهد شد.
 
«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز در نشست ورشو گفت که برگزیت تغییری در موضع پیشتاز انگلیس در ناتو ایجاد نخواهد کرد.

نشست ناتو به صورت نمادین در محل تشکیل پیمان ورشو برگزار می شود و رهبران ناتو جمعه شب در اتاقی که این پیمان در سال 1955 امضا شد، ضیافت شام برگزار کردند.
 
این نشست با هدف اصلی «طرح اقدام آمادگی» برای مقابله با روسیه در روزهای جمعه و شنبه (18 و 19 تیرماه) در حال برگزاری است. رهبران ناتو درباره استقرار چهار تیپ چرخشی در لهستان، لتونی و لیتوانی توافق کرده اند که در مجموع 4 هزار نیرو را تشکیل می دهند.

اوباما در این زمینه گفت که یک هزار نیرو در لهستان مستقر خواهند شد. انگلیس نیز اعلام کرده که 650 اعزام خواهد کرد که بیشتر آنها در استونی مستقر خواهند شد.

این طرح همچنین شامل تعهد ناتو به هزینه کردن دو درصد از درامد سالانه اقتصادی در حوزه دفاعی و تشکیل 5 هزار نیروی قوی آماده اعزام ظرف چند روز است.

استولتنبرگ در این نشست در تایید خواسته «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، خواستار مذاکرات «معنی دار» با روسیه شد. قرار است سفیران ناتو و بروکسل هفته آینده دیدار کنند.
 
«فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که روسیه «تهدید» نیست و یک «شریک» محسوب می شود؛ اظهاراتی که به نوشته فرانس پرس از اختلافات جدید در مواضع مشترک ناتو حکایت دارد.
 
مسکو مخالف گسترش نفوذ ناتو در کشورهای شرق این ائتلاف است و آن را تهدید علیه امنیت خود قلمداد می کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در عین حال روز جمعه گفت کشورش از مذاکره استقبال می کند.
 
روسیه همچنین با تلاش آمریکا برای ایجاد سامانه دفاع موشکی بالستیک مخالفت کرده است.

آمریکا مدعیست این سپر موشکی به منظور مقابله با تهدیدهای موشکی ایران یا خاورمیانه طراحی شده است اما روسیه معتقد است که چنین سامانه ای قدرت بازدارندگی هسته ای راهبردی این کشور را تضعیف خواهد کرد.

استولتبرگ در اقدامی که می تواند واکنشی شدید به دنبال داشته باشد، اظهار داشت رهبران ناتو موافقت کردند این سامانه پس از رسیدن به سطح اولیه عملیاتی، تحت کنترل ناتو قرار گیرد.

منبع: ایرنا
 

کلید واژه ها: ناتو ورشو اتحادیه اروپا


نظر شما :