یازدهمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم:

ایران دموکرات‌ترین کشور خاورمیانه است

۰۶ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۹۲۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
در انتخابات اخیر هیچ تقلبی نشد و اصلاح‌طلبان توانستند پیروز شوند. البته آنها نتوانستند اکثریت را در پارلمان به دست آورند اما می‌گویند به همراه نامزدهای مستقلی که در این انتخابات پیروز شدند می‌توانند به اکثریت مجلس برسند.
ایران دموکرات‌ترین کشور خاورمیانه است

دیپلماسی ایرانی: برای ششمین سال است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را که در پی دیدارش با مقام های فعلی و سابق امریکایی نوشته است، منتشر می کند. امسال نیز بر اساس همان رویه دیپلماسی ایرانی تلاش دارد این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. با این تفاوت که از لحاظ زمانی تلاش می شود نزدیک تر به زمان انتشار آن در روزنامه مرجع یعنی روزنامه النهار باشد و کاربردی ترین آنها در این جا انتخاب و منتشر شود. اهمیت این یادداشت ها در این است که به روز هستند و مطابق با تحولات جاری در منطقه تهیه شده اند و در آنها نکاتی مشاهده می شود که برای خوانندگان می تواند جذاب باشند. در این جا قسمت یازدهم آن را می خوانید: مقام سابق در کاخ سفید که در گذشته با قضایای حقوق بشری - سیاسی سر و کار داشت در ادامه صحبت هایش درباره ایران و مذاکرات هسته ای گفت: «آقای {آیت الله} سید علی خامنه ای به کمک هاشمی رفسنجانی رهبر شد. اما بالاتر از همه چهره های سیاسی ایران ظاهر شد و ثابت کرد که مرد شایسته ای برای اداره ایران و بحران های آن است. دنیا هم به این باور رسیده که او شایسته ترین فرد در اداره ایران است و بهتر از همه می تواند ادوار مختلف کشور را مدیریت کند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و در بالاترین سطح قدرت است اما از او بالاتر آیت الله خامنه ای است که رهبر ایران است. روحانی همتای اوباما نیست بلکه رئیس جمهوری آمریکا به عنوان عالی ترین مقام آمریکا در برابر رهبر ایران است. برای همین اگر تماسی هم قرار باشد برقرار شود باید میان این دو باشد.»

وی در ادامه می افزاید: «در کنگره رئیس جمهوری ما می بایست می گفت: اگر با توافق هسته ای موافقت کردید یا تعدیلی در آن ایجاد کردید آن گاه من می روم با توافق تعدیل شده پشت میز مذاکره می نشینم و از همه طرف های مذاکره کننده اعم از ایرانی ها و غیرایرانی ها می خواهم که درباره آن مذاکره کنند. اگر ایران با آن موافقت کرد، می خواهم مستقیما جواب مثبت را از شخص رهبر ایران بشنویم. ما باید بر سر دیگر مسائل منطقه ای (خاورمیانه) نیز با ایران مذاکره کنیم. بعد از توافق هسته ای هیچ مذاکره ای در این زمینه با ایرانی ها نشد. فقط در برنامه هسته ای توافق شد و اختلافات در مسائل دیگر به قوت خود باقی است.»

نظر دادم: «آن چه شما می گویی صحیح است. اما ایران می گوید این من بودم که با القاعده و طالبان و داعش جنگیدم و این قاسم سلیمانی ما بود که نیرو تربیت کرد و کمک کرد تا با این گروه های تروریستی مبارزه شود، تا آنجا که ما خود به هدفی برای داعش تبدیل شدیم. برای همین ما نیاز به کمک جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم داریم. جهان و در راس آنها ایالات متحده و اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب و بیشتر کشورهای اسلامی معتدل به ایران نیاز دارند تا به عنوان قلعه ای مستحکم در برابر تروریسم بایستد. توجه داشته باشید ایران می گوید تروریسم و داعش و بنیادگرایی افراطی اسلامی در شرق و غرب آن در حال رشد هستند و تنها ایران است که با دژی مستحکم در برابر آن ایستاده است. این چیز تازه ای نیست. کشورهایی که از القاعده حمایت می کردند و آن را بزرگ کردند و به واسطه این کار توانستند اتحاد جماهیر شوروی را در افغانستان شکست دهند، بعد از آن پیروزی، خود تبدیل به هدفی برای القاعده شدند. القاعده ای که الآن از رحم آن داعش متولد شده است. عربستان سعودی یکی از آن کشورها است، همچنین آمریکا. در ایران اخیرا انتخابات برگزار شد. شما گفتی بسیاری از نامزدها، اکثرا به دلایل سیاسی از نامزد شدن باز ماندند. این صحیح است. اما در این انتخابات هیچ تقلبی نشد و اصلاح طلبان توانستند پیروز شوند. البته آنها نتوانستند اکثریت را در پارلمان به دست آورند اما می گویند به همراه نامزدهای مستقلی که در این انتخابات پیروز شدند می توانند به اکثریت مجلس برسند. چنین چیزی در ایران شدنی است چون سیاستی که رهبر ایران، آیت الله خامنه ای پیش می برد همان توزیع مسئولیت ها در ادوار مختلف است. برای همین به نظر من باید از ایران که از درون حکومت اسلامی آن نظام دو حزبی متولد شده است، حمایت شود تا  دموکراسی موجود در آن ادامه یابد و تقویت شود. حداقل این است که چنین دموکراسی ای را اگر نگوییم در تمامی کشورها در اکثر کشورهای منطقه شاهد نیستیم. البته شما می خواهی ایران را با گذشته اش مجازات کنی. شاید چنین چیزی را برای خود حق بدانی اما اگر بنا به محاسبه باشد باید کشورهای بسیاری که متحد آمریکا هستند و رفتارهای به مراتب بدتر از ایران داشته اند نیز مورد حساب و کتاب قرار بگیرند. ملت ایران به خود افتخار می کند، میهن پرست است و دوست دارد به سوی غرب شاهد گشایش روابط باشد. به آن کمک کنید تا همه این کارها را بکند. رهبر ایران در حال تعامل است. اما هدف اول او حمایت از حکومت اسلامی و محافظت از آن در برابر هرگونه آشوب است. به نظرت کدام یک بهتر است، تعامل با ایرانی که به دنبال تعامل با جهان از جمله غرب است و از دموکراسی برخوردار است که دیگر کشورهای منطقه برخوردار نیستند یا برخورد با ایران؟» جواب این سؤال مرا نداد، در عوض ترجیح داد که دیدار ما با اظهار نظر درباره روسیه به پایان برسد. گفت: «روسیه امروز به خطری برای شرق اوکراین و مولداوی و کشورهای حوزه بالتیک تبدیل شده است. شبه جزیره کریمه را اشغال کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این کار را تاکتیکی برای مقابله با غرب می دانست اما بعدا به عنوان استراتژی در برابر غرب و آمریکا روی آن حساب کرد. در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده دقیقا رفتاری عکس آن را دنبال می کند. درباره سیاست اوباما در قبال خاورمیانه هم باید به تو بگویم که متاسفانه او به طور کلی هیچ سیاستی برای سوریه یا خاورمیانه ندارد.»

کلید واژه ها: رهبر ایران سرکیس نعوم


( ۳ )

نظر شما :