احتمال کشته شدن سرکرده طالبان افغانستان

۰۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۱۷ کد : ۱۹۵۹۱۴۵ سرخط اخبار

شبکه های خبری مختلف پاکستان در اخبار فوری به نقل از مقامات آمریکایی، از احتمال کشته شدن 'ملا اختر منصور' رهبر طالبان افغانستان خبر دادند.

بر اساس گزارش این رسانه ها، یکی از مقامات پنتاگون(رسانه ها به نام وی اشاره نکرده اند) گفته است که خودروی حامل ملا اختر منصور در ساعات پایانی جمعه شب گذشته به وقت محلی در جریان حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکای در یکی از نقاط پاکستان در نزدیک مرز افغانستان هدف قرار گرفته و او به همراه یکی از افرادش به احتمال زیاد کشته شده است.

به گفته این مقام آمریکایی، این حمله به دستور شخص باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا انجام شده است.

در صورت صحت داشتن خبر مرگ ملا اختر منصور، تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان از جمله روند مذاکرات صلح دولت کابل با طالبان دچار دگرگونی های اساسی خواهد شد و این موضوع حتی فضای روابط افغانستان و پاکستان و نیز فضای سیاسی و امنیتی پاکستان را هم تا حدودی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تابستان سال گذشته کمتر از یک ماه پس از برگزاری دور اول مذاکرات مستقیم صلح میان نمایندگان طالبان افغانستان و دولت کابل به میزبانی اسلام آباد، انتشار خیر غافلگیر کننده و بدهنگام مرگ ملا عمر، باعث شد تا روند این مذاکرات متوقف شود و با نزدیک به یک سال تلاش های پی در پی گروه چهارجانبه متشکل از افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا برای راضی کردن طالبان به بازگشت به پای میز گفت و گوهای صلح با دولت کابل، تا به امروز نافرجام بوده است.

هنوز هیچ یک از منابع رسمی خبر کشته شدن ملا اختر منصور را تایید یا تکذیب نکرده اند.
سایت اینترنتی رسمی طالبان افغانستان هم هنوز هیچ مطلبی مبنی بر تکذیب یا تایید این خبر منتشر نکرده است.

در آذر ماه سال گذشته نیز اخبار مبنی بر مجروح شدن ملا اختر منصور در جریان یک درگیری مسلحانه در شهر کویته پاکستان منتشر شده بود.
ملا اختر منصور تابستان سال گذشته و بعد از اعلام خبر ناگهانی مرگ 'ملا عمر' رهبر سابق طالبان پاکستان، به رهبری این گروه انتخاب شد.

ملا اختر منصور پیش از مرگ ملا عمر و قبل از اینکه به عنوان رهبر طالبان افغانستان منصوب شود، به عنوان معاون ملا عمر فعالیت داشت. وی در دوره حکومت رژیم طالبان بر افغانستان سرپرست وزارت هوانوردی ملی این حکومت بود و پس از سقوط رژیم طالبان، رهبری امور نظامی گروه طالبان را برعهده داشت.

در اعلامیه ای که طالبان یک روز پس از تأیید مرگ ملا عمر در تابستان سال گذشته منتشر کرد، آمده است که اعضای ارشد طالبان با ملا اختر منصور به عنوان رهبر جدید این گروه بیعت کردند.

کلید واژه ها: ملا اختر منصور طالبان افغانستان ملا عمر


نظر شما :