با اسقرار سپر دفاع موشکی امریکا در رومانی

به بهانه ایران روسیه را هدف گرفته‌اند

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۸۹۱۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران بر این اعتقادند که استراتژی نظامی‌ای که امریکا و ناتو در پیش گرفته‌اند بر اساس قدرت بازدارندگی علیه روسیه است.
به بهانه ایران روسیه را هدف گرفته‌اند

دیپلماسی ایرانی: تنش میان روسیه و امریکا بعد از آن که ایالات متحده سامانه های سپر دفاع موشکی خود را روز پنج شنبه در رومانی مستقر کرد، افزایش یافته است. واشنگتن این کار را مشروع و حیاتی برای حمایت از اروپا در برابر کشورهایی که آنها را "سرکش می نامد" می داند در حالی که مسکو آن را اقدامی از سوی امریکا و متحدانش در غرب برای محاصره آن به ویژه تحت تاثیر قرار دادن سامانه های هسته ای اش می داند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، طرف های امریکایی تلاش می کنند به طرق مختلف به طرف روسی اطمینان دهند که استقرار این سامانه ها علیه آن نیست. همان طور که رابرت ورک، معاون وزیر دفاع امریکا در اظهاراتی تاکید کرد که کشورش از این سامانه ها علیه روسیه استفاده نخواهد کرد. اظهاراتی که بدیهی است که نه مسکو و نه کارشناسان دفاعی جهان، هیچ کدام را قانع نمی کند.

ناظران بر این اعتقادند که استراتژی نظامی ای که امریکا و ناتو در پیش گرفته اند بر اساس قدرت بازدارندگی علیه روسیه است، به ویژه بعد از آن که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شبه جزیره کریمه را ضمیمه خاک کشورش کرد. اقدامی که ضربه ای مهلک علیه امریکا و اروپا بود و این دیدگاه را نزد غرب تقویت کرد که روسیه با دنبال کردن این استراتژی در اوکراین همانند گذشته می تواند تهدیدی برای همه کشورهای اروپای شرقی باشد.

منابع دیپلماتیک بر این اعتقادند که ایالات متحده تلاش دارد از سامانه های سپر دفاع موشکی در اروپا در برابر خطرهای احتمالی موجود در خاورمیانه استفاده کند. در همین رابطه ورک در مراسم رونمایی از سپر دفاع موشکی در رومانی گفت: «تا زمانی که ایران در به روز رسانی و گسترش موشک های بالستیک استمرار دارد ایالات متحده با متحدانش همکاری می کند تا از پیمان ناتو دفاع کند.»

روسیه خشم خود را از این زور بازو نشان دادن امریکا – ناتو در اروپای شرقی مخفی نکرده است. به اعتقاد مسکو واشنگتن به دنبال تحت تاثیر قرار دادن سامانه های هسته ای آن و محاصره کردن آن در نزدیکی دریای سیاه است تا استراتژی دریایی روسیه را تحت تاثیر بگذارد. در همین راستا مسکو در نظر دارد سه گردان نظامی جدید خود را تقویت کند تا پاسخ مناسبی به آن چه فتنه انگیزی علیه امنیت استراتژیکش می داند، داده باشد.

با این حال ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو تاکید می کند که "سپر دفاع موشکی تنها برای دفاع است و هیچ گونه واکنشی به استراتژی بازدارندگی هسته ای روسیه نیست و حتی آن را تضعیف نمی کند."

ناظران بر این باورند که آن چه تهدید ایران گفته می شود صرفا ادعا است و تا آن اندازه نیست که امریکا و ناتو بخواهند برای مقابله با آن سامانه دفاع موشکی در اروپا مستقر کنند، بلکه هدف از استقرار این سامانه ها مبارزه با بلندپروازی های تهاجمی دولت کرملین است.  

دیپلمات ها از اظهارات واشنگتن نسبت به وجود مخاطرات از سوی ایران ابراز شگفتی می کنند و می گویند که مذاکرات هسته ای با ایران به این منظور انجام شد که چنین مخاطراتی رفع شود، به ویژه که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا همواره تلاش کرده است که از اهمیت این مخاطرات بکاهد و دائما به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که به ایران نزدیک تر از اروپا هستند در این رابطه اطمینان دهد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ناتو روسیه سپر دفاع موشکی


نظر شما :