پ.ک.ک آنکارا را تهدید کرد

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۲:۱۸ کد : ۱۹۵۸۴۱۸ سرخط اخبار

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک. ک) می گوید، آماده است جنگ خود علیه دولت ترکیه را به دلیل تلاش آنکارا برای تسلیم کردن این جنبش تشدید کند.

به گزارش ایسنا، جمیل بایک، رهبر پ.ک.ک در گفتگو با شبکه خبری بی بی سی گفت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه "به این جنگ دامن می زند".

بایک تاکید کرد: کردها تا پایان از خود دفاع می کنند تا زمانی که این رویکرد دولت ترکیه باشد پ ک ک قطعا جنگ را تشدید می کند.

این در حالی است که یکی از معاونان اردوغان احتمال هرگونه مذاکره با پ ک ک را رد و عنوان کرد: پ ک ک تلاش دارد کشوری مستقل را در ترکیه ایجاد کند.

ایلنور چیویک، مشاور رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره احتمال از سرگیری مذاکرت با پ ک ک گفت: در شرایط فعلی نه.

چیویک افزود: اردوغان برای کمپین نظامی اش علیه کردها، حمایت عمومی مردم را دارد.

این در حالی است که بایک تاکید می کند: کردها به دنبال جدایی از ترکیه و تشکیل کشور نیستند. ما خواهان تقسیم ترکیه نیستیم. ما می خواهیم در مرزهای ترکیه به صورت آزادانه در سرزمینمان زندگی کنیم. این درگیری ها تا زمانی که حقوق اولیه کردها پذیرفته شود ادامه خواهد یافت.

آتش بس دو ساله پ ک ک و دولت ترکیه در ژوئیه سال گذشته به طور کامل نقض و لغو شد. از آن زمان درگیری ها بین دو طرف تشدید شده است. بنابر آمار گروه بحران بین المللی بیش از 340 تن از اعضای نیروهای امنیتی ترکیه و دست کم 300 تن از نیروهای کرد و بیش از 200 غیر نظامی در این درگیری ها کشته شده اند.

بایک که اکنون در شمال عراق مستقر است می گوید این جنگ که برای احقاق حقوق کردهاست "تنها از طریق مذاکره حل خواهد شد" اما پ ک ک تنها در صورتی مذاکره می کند که دولت سیاست قتل عام خود را متوقف کند".

در این میان عبدالله اوجالان، رهبر سیاسی پ ک ک از سال 1999 از سوی دولت ترکیه محبوس است. بایک می گوید، ترکیه باید شرایط حبس اوجالان را پیش از هر مذاکره صلحی بهبود بخشد. بیش از یک سال است که اوجالان هیچ ملاقاتی نداشته است هیچ اطلاعتی از وی وجود ندارد. در این شرایط امکان هیچ مذاکره ای نیست.

رهبر پ ک ک ادامه می دهد که این گروه در حال حاضر هیچ ارتباط هماهنگ شده ای با مقامات ترکیه ندارد. تاکنون هیچ تماسی با ما گرفته نشده است تنها چندین بار نامه هایی برای ما ارسال شده که خواهان توقف جگ شده بودند و ما هم به آنها پاسخ دادیم.

پیش از این گروهی تحت عنوان "شاهین های آزاد کردستان" که خود را منتسب به پ ک ک معرفی کرد با یک بمب گذاری در آنکارا 37 تن را به کام مرگ کشاند.

این گروه اقدام خود را انتقام از عملیات نظامی ارتش ترکیه در جیزره توصیف کرد. شاهین های آزاد کردستان علاوه بر این حمله در ماه فوریه نیز در یک عملیات انتحاری جان 28 تن را گرفتند.

بایک در پاسخ به سوالی درباره این بمب گذاری ها اظهار کرد: این بمب گذاری ها هیچ ارتباطی به پ.ک .ک ندارد و شاهین های آزاد کردستان مسئول آن ها هستند.

وی توضیح داد: شاهین های آزاد کردستان سازمان دیگری است و ما نمی دانیم که به چه گروه یا افرادی تعلق دارد.

جدای از این دولت ترکیه نه تنها پ ک ک را بلکه حزب دموکراتیک خلق (HDP) را که به عنوان یک حزب سیاسی وارد عرصه کشورداری ترکیه شده است، محکوم می کند.

اردوغان این حزب را به حمایت از پ.ک.ک متهم می کند.

چیویک درباره شرایط روابط دولت و کردها می گوید: پس از آنکه پ ک ک سرکوب شد، دولت نه با پ ک ک و نه حزب دموکراتیک خلق، بلکه با رهبران فکری و افراد مهم کردها وارد گفت وگو می شود.

کلید واژه ها: پ ک ک


نظر شما :