ادعای ارتباط کشتی سلاح توقیف شده در استرالیا با ایران

۱۳ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۷۶۴۳ سرخط اخبار

حدود سه هفته پیش، خبری در برخی رسانه ها منتشر شد، مبنی بر اینکه دولت استرالیا یک کشتی حامل سلاح را در اقیانوس هند توقیف کرده که راهی سومالی بوده است. از همان زمان، برخی ادعاها مبنی بر احتمال ارتباط این کشتی به ایران مطرح شد. اینک دولت استرالیا رسماً مدعی شده که احتمال دارد مبدأ حرکت کشتی مذکور، ایران بوده باشد...
به گزارش «تابناک» به نقل از «بی بی سی»، وزارت دفاع استرالیا می گوید، کشتی حامل سلاحی که حدود سه هفته پیش در اقیانوس هند توقیف شده بود، «ظاهراً» حرکت خود را از ایران آغاز کرده بود.

روز ششم مارس، نیروی دریایی استرالیا اعلام کرد که یک کشتی حامل حدود دو هزار قبضه کلاشنیکف، و ده ها نارنجک انداز و مسلسل را که راهی سومالی بود، توقیف کرده است. در آن مقطع اعلام شد، این کشتی رسماً متعلق به کشوری نبوده است.

دو روز پیش هم کشتی دیگری در راه سومالی توقیف شد که حامل سلاح بود و رسماً تحت پرچم هیچ کشوری سفر نمی کرد.

سخنگوی وزارت دفاع استرالیا درباره کشتی که سه هفته پیش توقیف شد، به «بی ‎بی سی» گفته: «اطلاعات موجود نشان می دهد، کشتی، راهی سومالی بود و ظاهراً حرکت خود را از ایران آغاز کرده بود».

در عین حال، یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم به «سی ان ان» گفته است، کشتی توقیف شده در هفته جاری، مطابق برآوردهای آمریکا، از ایران به سوی سومالی می رفته است.

آمریکا و برخی متحدان منطقه ای این کشور، به ویژه عربستان سعودی، مدعی هستند که ایران احتمالاً از طریق دریا، برای نیروهای حوثی (جنبش انصارالله) یمن سلاح می فرستد. با این حال، تاکنون هیچ از این کشورها نتوانسته اند چنین ادعایی را اثبات کنند و ایران نیز بارها این اتهام را رد کرده است.

کلید واژه ها: سومالی


نظر شما :