اعتراض مخالفان فروش سلاح به سعودی‌ها

عربستان باید تحریم تسلیحاتی شود

۰۹ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۷۸۶ اخبار اصلی خاورمیانه
در ۲۵ فوریه پارلمان اروپا خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی به خاطر بمباران و محاصره یمن شد. گام بعدی جلوگیری از مسلح شدن عربستان سعودی است. اقدامی که هر چه زودتر صورت بگیرد، امنیت منطقه را بهتر تامین می‌کند.
عربستان باید تحریم تسلیحاتی شود

نویسنده: ویلیام هارتانگ

دیپلماسی ایرانی: براساس گزارش موسسه صلح بین المللی استکهلم (سیپری) میزان صادرات تسلیحات به عربستان سعودی مابین سال های 2011 تا 2015، در مقایسه با 5 سال قبل از آن، 279 درصد رشد داشته است. بیش از سه چهارم این تسلیحات از ایالات متحده بوده و بقیه از بریتانیا بوده است.

فروش این تسلیحات به سعودی ها در زمانی بوده است که از لحاظ پول و مسائل سیاسی در مقایسه با وجود درگیری ها اهمیت بیشتری دارد. میلیاردها دلار فروش تسلیحاتی که از زمان نیکسون صورت گرفته موجب شده است تا قسمت عمده دلارهای نفتی عربستان به آمریکا بازگردد.

تا همین اواخر میزان ارتباط نظامی ارسال تسلیحات به عربستان سعودی و استفاده سعودی ها از تسلیحات آمریکایی ها، کمتر از روابط مستحکم با واشینگتن بوده است. معنای ضمنی این مسئله این است که خرید مقدار زیادی تسلیحات از ایالات متحده موجب شده است تا تعهدی برای واشینگتن به وجود آید که رژیم عربستان را از بحران نجات دهد.

رونالد ریگان پس از انقلاب ایران در رابطه با این سیاست گفته بود: «عربستان سعودی... ما اجازه نمی دهیم ایران دیگری شکل بگیرد.» این اظهارات در هنگامی گفته شد که در ایالات متحده بر سر فروش هواپیماهای جاسوسی آواکس به عربستان سعودی بحث هایی شکل گرفته بود.

درگیری در یمن

یک ایده وجود دارد مبنی بر این که بعید است سعودی ها از تسلیحات آمریکایی شان در جنگ یمن 2015 استفاده کنند. سعودی ها بازیگر اصلی ائتلافی هستند که عامل کشته و زخمی شدن هزاران نفر از شهروندان یمن و بمب گذاری همه جا از جمله بیمارستان و بازار تا سیستم آب رسانی است. علاوه بر این محاصره دریایی آنها موجب شده است تا رساندن کالا و دارو به یمن با مشکل دچار شود. مداخله سعودی ها در یمن موجب وقوع بحران انسانی در این کشور شده است. عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر اعلام کرده اند که عربستان از بمب های خوشه ای ساخت آمریکا در مناطق مسکونی استفاده کرده است که جنایت جنگی محسوب می شود.

سعودی ها مدعی هستند که مداخله شان در یمن به خاطر مانع شدن از نفوذ ایران است. این استدلال ضعیفی است چون شورشیان حوثی که عربستان سعودی به خاطر آنها به یمن حمله کرده است، مدت های طولانی است که نارضایتی دارند و این مسئله هیچ ارتباطی به ایران ندارد. علاوه بر این دخالت ایران به حدی نبوده است که نیاز به مداخله نظامی عربستان داشته باشد.

تاکنون به خاطر درگیری سعودی و حوثی، القاعده شبه جزیره عربستان و داعش فرصتی پیدا کرده اند که می توانند آزادانه به فعالیت های خودشان ادامه دهند. مورد یمن دروغ واشینگتن مبنی بر این که فروش تسلیحات به عربستان موجب «ترویج ثبات» در منطقه می شود را فاش ساخت. اگرچه دولت اوباما خواستار دیپلماسی و خویشتن داری شده است، اما ایالات متحده حمایت لجستیکی از عملیات نظامی عربستان به عمل می آورد.

افزایش صادرات تسلیحات

ایالات متحده به صورت محکم و پایدار در کنار سیاست های نظامی عربستان قرار گرفته است. براساس گزارش ها صادرات تسلیحات نظامی به عربستان در مقایسه با دوران بوش 96 درصد افزایش یافته است. همچنین به تنهایی در سال 2014 بیش از 2500 پرسنل نظامی سعودی در ایالات متحده آموزش دیدند.

سال گذشته آکسفام آمریکا نتوانست مانع از فروش 1.29 میلیارد دلار تسلیحات آمریکایی به سعودی ها شود. اگرچه آکسفام همچنان به تلاش هایش برای فشار به دولت آمریکا برای ممانعت از فروش تسلیحات به عربستان ادامه می دهد و خواستار آتس بس فوری در یمن و مذاکره برای پایان درگیری ها در این کشور است.

فعالان اروپایی هم مخالف فروش تسلیحات به سعودی ها هستند. در ژانویه موسسه بریتانیایی کمپین علیه تجارت تسلیحات تهدید به شکایت از دولت بریتانیا بر سر فروش تسلیحات به عربستان سعودی کرد که این کشور از آنها در جنگ یمن و برخلاف قوانین بشردوستانه بین المللی استفاده می کند و در 25 فوریه پارلمان اروپا خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی به خاطر بمباران و محاصره یمن شد. گام بعدی جلوگیری از مسلح شدن عربستان سعودی است. اقدامی که هر چه زودتر صورت بگیرد، امنیت منطقه را بهتر تامین می کند.

منبع: لوب لاگ/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20

کلید واژه ها: تسليحات عربستان عربستان سعودي يمن


نظر شما :