پاسخ عراق به اظهارات وزیرخارجه امارات

۰۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۰:۴۷ کد : ۱۹۵۶۷۷۷ سرخط اخبار
در ادامه موضع گیری ها و حملات مقام های رسمی دولت های عرب خلیج فارس علیه نیروهای مردمی عراق، روزجمعه وزیرخارجه امارات خواستار از میان برداشتن نیروهای الحشدالشعبی شد، موضوعی که دفتر نخست وزیر عراق را به واکنش واداشت و با صدور بیانیه ای آن را محکوم کرد. پیش از این سفیر سعودی در عراق به این نیروهای رسمی زیر نظر دولت حمله کرده بود.
 
به گزارش ایرنا، دفتر نخست وزیر عراق، در پی اظهارات «عبدالله بن زاید» وزیر امورخارجه امارات، در خصوص توافق آتش بس در سوریه که طی آن خواستار از میان برداشتن الحشدالشعبی به عنوان گروه «میلیشیا» شده بود، یک بیانیه صادر و این اظهارات را قویا محکوم کرد.
 
الحشدالشعبی در دو سال گذشته ضربات سختی به گروه تروریستی داعش در عراق وارد کرده است، اما دولت های عرب منطقه درحالی همواره به این گروه ضد تروریستی می تازند که هنوز بصورت جدی داعش و گروه هایی مانند النصره را تروریستی معرفی نکرده اند.
 
در بیانیه دفتر نخست وزیر عراق، این اظهارات عبدالله بن زاید، دخالت در امور داخلی عراق توصیف و گفته شده است الحشدالشعبی و داوطلبان قهرمان در کنار نیروهای مسلح عراق ایستاده اند و مناطق وسیعی از خاک اشغالی عراق توسط داعش را آزاد کرده اند.
 
این بیانیه، با اشاره به اینکه «عراق انتظار دارد، دولت های خلیج فارس در کنار عراق در جنگ علیه داعش قرار بگیرند»، تاکید کرده است که این نیروها خطر داعش و تروریسم را از سر دولت های عربی خلیج فارس دور کرده اند.
 
دفتر نخست وزیر عراق با ابراز تعجب از اظهارات وزیرخارجه امارات درباره الحشد الشعبی ، اضافه کرده است که الحشدالشعبی از تشکیلات تابعه نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است و مقایسه آن با گروه های تروریستی را رد می کنیم.
 
بن زاید در اظهاراتی در خصوص توافقات درباره سوریه، گفته بود ما برای از میان برداشتن «میلیشیای الحشدالشعبی» همانند داعش و النصره تاکید داریم. 
 
پیش از این ثامر السبهان سفیر سعودی نیز اشارات مشابهی درباره نیروهای داوطلب مردمی کرده بود که با واکنش های تندی در بغداد روبه رو شد و العبادی همان هنگام از تریبون اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی که در بغداد برگزار می شد، بطور غیر مستقیم به این اظهارات اعتراض کرد و خواستار احترام به حاکمیت کشورش شد. 
 
وزارت امورخارجه عراق نیز متعاقب آن سفیر سعودی را فراخواند و به وی اعتراض کرد. 
 
به اعتقاد کارشناسان ، دولت های خلیج فارس بویژه سعودی، امارات ، قطر و بحرین، از هنگام سقوط صدام در 2003 میلادی همچنان نگاه منفی به بغداد و حکومت جدید عراق را حفظ کرده اند و حتی پس از ازسرگیری روابط دیپلماتیک، این نگاه تغییر نکرده است. 
 
این کارشناسان معتقدند نگرش منفی این دولت ها به نیروهای داوطلب مردمی عراق بیشتر از آنجا شکل می گیرد که این نیروها توانسته اند با مقابله موثر با گروه های تروریستی بویژه داعش در عراق، بخشی از سیاست ها و برنامه های آنان را در منطقه خنثی کنند.
 
کشورهای سعودی، قطر و امارات طی سال های اخیر همواره متهم بوده اند که به گروه های تروریستی در سوریه و عراق کمک های مالی و تسلیحاتی کرده اند. چندی پیش رسانه های عراقی جنازه هایی را به نمایش گذاشتند که بر تن آنان لباس نیروهای گارد سعودی بود.

کلید واژه ها: نخست وزیر عراق عراق الحشدالشعبی


نظر شما :