پس از ۸۸ سال صورت می‌گیرد

سفر تاریخی اوباما به کوبا

۰۱ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۶۶۰۵ اخبار اصلی آمریکا
برقراری رابطه با کوبا به همراه توافق هسته‌ای با ایران، دیگر دشمن ایالات متحده، جز شاهکارهای دیپلماتیک دستاوردهای سیاست خارجی اوباما است.
سفر تاریخی اوباما به کوبا

نویسنده: جف میسن و دنیل تروتا

دیپلماسی ایرانی: کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد رئیس جمهور باراک اوباما در سفر تاریخی اش به کوبا که در ماه آینده انجام می شود، با رئیس جمهور رائول کاسترو و مخالفان دیدار خواهد کرد. این سفر گام دیگری برای پایان دادن به دهه ها دشمنی میان دو دشمن جنگ سرد است.

اوباما در جریان اولین سفر رئیس جمهور آمریکا پس از سال 1928 به کوبا با کارآفرینان و مردم مختلف در 21 و 22 مارس دیدار خواهد کرد اما با فیدل کاسترو، رئیس جمهور سابق و رهبر انقلاب این کشور دیداری نخواهد داشت.

کاخ سفید امیدوار است دیدار اوباما به تغییرات در این جزیره کمونیستی کمک کند و منجر به پیشرفت در این کشور شود، اما جمهوری خواهان شاکی هستند و می گویند این سفر موجب مشروعیت بخشی به حکومت ستمکار کوبا خواهد شد. اوباما در توییترش نوشت: «ماه آینده به به کوبا سفر می کنم تا در مسیر تلاش هایمان برای بهبود زندگی مردم کوبا به پیشرفت دست پیدا کنیم.»

پس از چندین دهه دشمنی پس از انقلاب 1959 کوبا، دو کشور در سال 2014 با بازگشایی سفارتشان موافقت کردند، اما تحریم های ایالات متحده علیه کوبا باقی مانده و واشینگتن به طور مرتب از عملکرد حقوق بشری هاوانا انتقاد می کند.

برقراری رابطه با کوبا به همراه توافق هسته ای با ایران، دیگر دشمن ایالات متحده، جز شاهکارهای دیپلماتیک دستاوردهای سیاست خارجی اوباما است. مقامات آمریکایی تصمیم گرفتند این سفر به جای اواخر دولت اوباما در مقطع کنونی صورت بگیرد تا فرصت بیشتری برای پیشرفت در حوزه های گسترش اینترنت و ایجاد فرصت های تجاری میان کوبایی ها و آمریکایی ها پدید بیاید.

ژوزفینا ویدال، مسئول بخش آمریکا وزارت خارجه کوبا می گوید دولت کوبا در زمینه همه نگرانی هایی ایالات متحده صحبت خواهد کرد. ویدال به خبرنگاران گفت: «کوبا در زمینه همه موضوعات از جمله حقوق بشر با دولت ایالات متحده مذاکره خواهد کرد.» وی می گوید دولت کوبا خواهان بازگرداندن خلیج گوانتانامو به کوبا و پایان دادن به تحریم ها قبل از عادی سازی روابط است.

بجث های انتخاباتی

سفر اوباما مطمئناً باعث جرقه زدن بحث های انتخابات ریاست جمهوری 8 نوامبر ایالات متحده به ویژه در ایالت های متغیری همچون فلوریدا که بسیاری از کوبایی تبارهای ضد کاسترو در آن سکونت دارند، خواهد شد. تد کروز و مارکو روبیو، دو کاندیدای جمهوری خواه و پسران مهاجران کوبایی هستند که محافظه کار و در زمینه سیاست خارجی تندرو هستند.

روبیو به اوباما توصیه کرد که سفرش را در اعتراض به بازداشت های سیاسی سال پیش مورد بازبینی قرار دهد. وی روز پجشنبه در نامه ای نوشت: «شما این پیام را به مردم ستمدیده کوبا می فرستید که در کنار ستمکاران آنها قرار می گیرید.»

بانوی اول، میشل اوباما هم شوهرش را در سفر به کوبا و آرژانتین همراهی می کند. سفر اوباما به هاوانا از لحاظ برداشتن گام هایی به سوی گسترش تجارت با کوبا که تنها 90 مایل (145 کیلومتر) با فلوریدا فاصله دارد، تاثیری نمادین دارد. آخرین رئیس جمهور ایالات متحده که به کوبا سفر کرد، کلوین کولیج بود.    

اخیراً میزان توریسم هم افزایش یافته است. شرکت ایربی ان بی، یک سایت آنلاین اجاره منزل می گوید اجاره منزل در کوبا از سوی آمریکایی ها در حال افزایش است. هر دو کشور با بازگشت پروازهای تجاری و فعالیت شرکت های همچون تولید تراکتور و امور ارتباطاتی موافت کرده اند.

اوباما همچنین به دنبال فشار به قانونگذاران آمریکا ایالات متحده برای حذف تحریم های چندین دهه ای علیه کوبا است، اما کنگره در اختیار جمهوری خواهان بعید است به این زودی ها اقدامی در این راستا انجام دهد.

نماینده ایلیانا روز-لتینن، یکی از سرسخت ترین مخالفان بهبود روابط با کوبا در کنگره است که می گوید این سفر پاداشی برای دولت کوبا است که سزاوار آن نیست. این جمهوری خواه اهل فلوریدا و کوبایی تبار می گوید: «جایزه اوباما به کاستروها آن هم در زمانی که اوضاع مردم کوبا بدتر می شود، رقت برانگیز است.»

کوبا می گوید زندانی سیاسی ندارد، اما کمیسیون حقوق بشر کوبا و گروه مخالف، اصلاح ملی می گویند 80 زندانی سیاسی در این کشور بازداشت هستند. 53 نفر براساس توافق نامه عادی شدن روابط با آمریکا در سال 2014 آزاد شدند، اما این گروه مدعی است که بقیه زندانی ها در سال گذشته بازداشت شده اند.

منبع: رویترز/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: باراک اوباما کاسترو کوبا روابط آمریکا و کوبا


( ۳ )

نظر شما :